Någon med erfarenhet av tuppspatt?

A

Akela

Min häst lyfter sitt ena bakben precis som om hon hade tuppspatt. Detta visar sig nästan bara när man sitter på och precis i början av ett ridpass. När hon värmt upp försvinner det nästan helt och hon gör bara så ibland. Har varit hos en equiterapeut som sa att det var tuppspatt. Rådgjorde därefter med vet som sa att tuppspatt för det mesta visar sig när man inte rider, på min är det ju tvärtom.
Har tid på klinik för utredning på fredag, men undrar om någon här har en häst med tuppspatt och kan berätta mer?

Sv: Någon med erfarenhet av tuppspatt?

Vi hade en hbl val med konstaterad tuppspatt. Han var i 5 årsålder när det sattes på pränt. Han hade det i båda bak men störst ryckningar i vänster. Efter framridning och mjuk uppvärmning så försvann det. Han var lite stel att jobba med i vänster sida men inget som störde. Han var aldrig halt eller påverkad av detta. Jag tävlade hoppning med honom dock bara upp till L:B nivå. På vintern när det var extremt kallt ute lindade jag benen både vid ridning och i hage för att hålla lite värme. Han pensionerades vid 18 års ålder, gick som sällskap till han var inne på sitt 33 dje år då han fick en hjärnblödning så vi fick ta ut trotjänar killen.

När visade han det mest? Var det mer eller mindre vid ridning? Blev han värre när det var kallt ute?

Min häst konstaterades ha tuppspatt/steg för ganska exakt ett år sedan. Visar sig när hon är ouppvärmd och det är kyligt ute, syns enbart i skritten och försvinner efter ca 15 -20 minuters uppvärmning. Har efter det fortsatt tävla i både hoppning och dressyr och det är inget som påverkat resultatet eftersom hon inte märker av det när hon är varm. Tuppsteg (som jag föredrar att kalla det då så många förväxlar det med spatt) är inget som påverkar hästen utan snarare ett skönhetsfel, dvs en rörelsestörning. Använder även BoT hasskydd innan ridning ibland och då går hon normalt direkt.
Gjorde precis som du en klinikutredning för att verkligen fastställa att det var tuppsteg det rörde sig om och inget annat. Det jag fick förklarat för mig av vet var att man egentligen inte kan peka på vad det kommer sig av, bara att en nervskada gör att en muskel i benet blir kortare innan den är varm vilket framkallar steget. Denna muskel går att skära av om hästen besväras mycket av sitt steg men slutresultatet varierar. Detta var dock aldrig aktuellt för vår del då hon inte stördes nämnvär av det samt att det inte påverkade träning lr tävling.

Lycka till!

Mitt hbl sto fick de när hon var 21 år gammal
Helt ofarligt mer skönhetsfel försvann helt när hon vart uppvärmd.
Jag hade henne sista åren i hennes liv på lösdrift vilket då hennes tuppspatt helt försvann!

Vid uppvärmning och ridning så försvann det helt. Det hände att han någon gång då och då lyfte lite högre. Nej, det blev inte värre när det var kallt utan det var jag som valde att linda benen i förebyggande. Han mådde aldrig dåligt av detta och det kan jag gå i god för då jag ägde honom i väldigt många år och kunde hans kropps språk mycket väl. Har egen gård så jag såg honom hela dagarna. Lycka till med din häst.

Glömde skriva att han lyfte mest när man tog ut honom ur boxen samt släppte i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 312
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 752
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar