någon med erfarenhet av senskada?

M

mctyson

Min häst har fått en senskada. Förmodligen då han fastnat eller trampat fel i hagen. Det är på ett bakben, den stora senan på "framsidan" (sträcksenan?) plus skador vid fästet ner mot hoven och runt om, och imorn ska vi in på klinik för ultraljud. Enl min vet var dehär rätt allvarligt och inte säkert att han kommer bli helt bra. Någon med erfarenhet av detta? Och helt bra för mig är inte bara skogsmulle utan lite mer. Vi har hållt på med distans och vill ju kunna fortsätta med det helst:/ råd och erfarenheter någon??

Sv: någon med erfarenhet av senskada?

Senskador är hemskt svårt svara på generellt. Dels för hästar läker individuellt olika bra, och dels för det mycket beror på vilken sena som är skadad och hur. Så, ingen kan tyvärr ge dig ett svar förrän imorgon.

Generellt så är prognosen för sträcksenor bättre än böjsenor, och prognosen för multipla senskador sämre än för 'bara' en.

Men teoretiskt, skulle sträcksenan vara skadad, och du ha senskador i infästningarna för gaffelband/senor ner runt 'hela hoven' så ska du nog inte ha överdrivna förväntningar på att han håller som distanshäst igen.

Men som sagt, det är bara ultraljud som kan bedömma. Och det finns de med svåra senskador som kommer tillbaka fullt ut, och med de med lindrigare som aldrig blir helt bra. Dock, det enda man kan säga säkert och oavsett typ av senskada är att en skadad sena tyvärr aldrig blir lika 'bra' som innan, den blir aldrig lika elastisk igen eftersom det blir ärrvävnad.

Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter, men som sagt, försök att (det ÄR jättesvårt jag vet!!) andas till imorgon, när ni på ultraljud sett hur det eg ser ut, och vad som är skadat och inte. Och så håller vi tummarna det inte är lika allvarligt som befarat!

Okej ja det är ju så men jösses vad jag tycker de är långt tills imorn. Ja de är ju en sträcksena, men gaffelbanden är med skadade som det ser ut nu. Jag får hålla tummarna och om svaret blir dåligt verkligen fundera vad jag vill med min ridning.. Men jag är ingen lugn skogsmullare, jag älskar fart och fläkt, därav distansen.
Jag är så dålig på skador över lag. Aldrig haft skadade hästar (pepparpeppar) innan, möjligen något sår på sin höjd

Du kanske hinner lära dig uppskatta det lugna skogsmullandet under konvalescensen? *inte skrivet elakt utan med ett leende* För DET är det på alla sen/ligamentskador, lång konvalescens och lååååångsam igångsättning. Senor ska läka under kontrollerad rörelse, och sakta ökad kontrollerad belastning.

Man får ett enormt tålamod varesig man vill det eller inte. Och, bland annat ligamentskador gjorde att jag faktiskt ersatte fälttävlansplaner med just distansplaner. Inte på någon avancerad nivå eller med så himla mycket tanke om 'fart och fläkt' utan just under hela den långa konvalescensen och igångsättningen när jag funderade på vad jag skulle 'göra istället, vad kunde passa ponnyn bättre men ändå innebär att vi kunde göra något och tävla'.

'Slutade' (eller, började hoppas jag snarare =)) med att jag som varit HELT distans-ointresserad innan startade en PP 20 km i början på oktober - och faktiskt kände att 'ja för sjutton, det här var ju riktigt roligt'. Och ffa var det en enorm 'seger' - att faktiskt fått honom så frisk, fått honom att hålla osv att han med den äran genomförde den där PP:n. För oss/honom var det stort. (Han har mer än ett problem dock det lilla livet, och är dessutom ung - eller han är 5 år men ligger 2 år 'efter' utbildningsmässigt och ridmässigt pga just skador).

Sen, känner du att 'nej, det är distans, och på en nivå med tempon som det här nog inte kommer fungera för' alt där det helt enkelt är 'för dåliga odds/för stor återfallsrisk att ens prova - lite som när man inte ens försöker få en galoppör tillbaka på galoppbanan efter en senskada utan omskolar den till/säljer den som ridhäst, just för löpen är så stor påfrestning så det är så stor risk att det slås upp) så behöver ju inte livet vara slut för din för det, utan han kanske kan gå ner i klasser/tempo etc med någon annan ryttare men fortfarande vara din osv. DVs måla inte fan på väggen än.

Men som sagt, är det en sen- eller gaffelbandsskada så alldeles oavsett kan du bereda dig på en låång konvalescens och långsam igångsättning innan ni är tillbaka med 'fart och fläkt' på distansbanorna. Men det kan också hända mycket 'med dig och vad du känner är viktigt' under tiden. Man hinner tänka både en och tre varv varesig man vill det eller ej =)

Du får gärna PMa om det blir, annars blir det en roman och nog lite för 'offtopic'

Okej tack för råden:) får hoppas att min kära dynamit klump till häst förstår att han ska ta det lugnt med:) japp jag pm-ar gärna om jag får fler funderingar efter imorgon!

Lider med dig, senskador är verkligen otyg:(
Kan berätta en liten bra historia dock, fastän det såg mörkt ut. Dock ingen distanshäst, så jag kan inte uttala mig där riktigt. Så detta inlägg ger nog inte så mkt, mer än kankse lite hopp?;)

Då när skadan inträffade (aug-2009):

17-årigt fullblodssto. Hittades blockhalt vf på betet. Hade som tur var en veterinärtid inbokad i annat ärende dagen efter. Hon ultraljudades. Diagnos:
Skada på ytliga böjsenan, djupa böjsenan och gaffelband. Prognos: Rätt kass med tanke på skadornas omfattning och hennes ålder. Vet. tippade på minst 6 månader i sjukhage, upp till ett år. Om hon ens skulle bli bra.
Nåväl. Bara att försöka. Hon stod på box på natten (ca 10 timmar) och resterande tid på dygnet i hårt grusad sjukhage. Vetflex linda på dygnet runt 3 veckor, samt metacam första 5 dagarna. Skon vändes bakochfram (för att minska genomtrampet) samt att hon hade proffessional choice skydd på i "hagen", för att ge stöd och minska genomtramp. Strikt vila första veckorna, sedan kontrollerade skrittpromenader á 10 min/dag vid hand (ehhh, kontrollerade, fick ge vetranquil för att hålla donnan på marken). I sjukhagen stod hon dock som ett tindrande ljus, lugn och fin:)
Matte (dvs jag) hade svår ångest inför varje ultraljud som vi gjorde var 3:e vecka, på hemmaplan.
Efter 8.5 vecka, trodde jag att veterinären skulle lämna mig de dystraste beskeden. Helt tyst var han medans han undersökte senorna med ul.
Sen utbrsiter han "Vad sjutton har du gjort??" Av skadorna syntes ingenting på ul!
Han "chockad" och jag med:D.
Dock fick hon stå i sin sjukhage ytterligare lite tid, för att stärka upp senorna kontrollerat via motion vid hand och senare uppsuttet. Totalt fick hon tillbringa 3,5 månad i sjukhage.
Helt återställd:)

Red igång, hann hålla igång henne "mer ordentligt" i ca 3-4 månader. Sen hittades hon på betet i aug-10, halt. En fraktur:(

Vet inte hur hon lyckats med 2 stora skador inom loppet av ett år, på egen hand, i hagen. Gillar hagrejs och så är oturen framme antar jag:crazy:.

Jag hoppas att det inte är så farligt med din pålle, hoppas ni snart är på G igen:)

Oj vilken historia!!! Ja dom far ju fram i hagen så man tror dom ska lyfta ibland så det är ju inte konstigt att dom skadar sig. Läskigt med så stora skador dock. Tyvärr (!) så var det inte senskada, det visade sig att han fått artros. Genom att vricka sig så i hagen så har han tydligen "aktiverat" artrosen sa dom. Han kommer nog inte bli bra igen, mest smärta i skritt dessutom så vi behandlar svullnaden och så nu i två veckor men han kommer nog inte kunna ridas igen:'(( 14 år och älskar långa galopper, simning och hopp. Vet inte ens hur han ska klara lugna skritt turer på han (som din med verkar) är rätt brallig och väldans mkt energi. Plus att jag redan har en pensionär på 25 år och jag har varken tid eller råd för dom två plus en ny ridhäst. Så blir han så pass bra att han kan va sällskap i hagen står valet mellan en frisk 25åring och en skadad 14åring. Inget kul val:((

Om han haft tros innan och fungerat kanske det finns chans få reaktionen nu lägga sig? Min svarade super på IRAP för sin artros - kanske värt höra med vet om?

Han har inte haft det innan sa dom men tack för tipset det ska jag verkligen höra mig för om:)

Fast en tros kommer inte sas över natten så när skadade han sig? Fattade aktiverats som att vrickninge retat en befintlig men ej upptäckt artros ?

för ett par veckor sen kom svullnad och hälta, så det är väldigt svårt att veta hur det såg ut inuti innan. men som jag förstog det hela så är det vrickningen som fått det att bryta ut så fort. det är redan pålagringar som syns tydligt på röntgen och mellanrummet där det ska vara vätska syns knappt längre.
sen anlag för atrosen kan han ha börjat med för ca 6 mån pratade dom om men jag ska prata med min "hemma vet" imorn igen sen får det väl bli en uppföljning om några veckor och se hur det utvecklas och om han kan gå utan att ha ont i hagen :(

VAd tråkigt att höra! Men jag håller tummar hårt för att han svarar på behandling och "kommer igen"!

tack! ja så han kan få bli pensionär iaf utan att ha ont. håller alla tummar man har :)

Okej, du får höra lite mer med vet. Men det jag hört (och 'sett själv' med iofs) är att det tar minst en månad för en artros att synas. Fast då syns den är 'ny' så att säga.

Därför jag undrade om det kan vara så att han fått och haft låggradig artros innan utan att det upptäckts eller stört honom, och så vrickade han sig, vilket retade leden och fick artrosen att aktiveras och börja 'bygga på' mer. I så fall finns det kanske chans att få 'stopp' på den, och förhoppningsvis att han kan i allra bästa fall fortsätta vara i någon form av arbete.

Min jag nämnde innan har, trots sin ålder, artros i båda framkotorna. Svarade inte på kortisonbehandling, varvid IRAP provades som sista halmstrået. Lät som rena 'mirakelmedicinen' när jag läste om det, men i ärlighetens namn var jag väl inte SÅ hoppfull ska erkännas. Men, han svarade kanonbra (alla gör ju inte det dock).

Så beroende på hur det utvecklas osv, kan det ju kanske vara värt att fråga i alla fall, då IRAP i många (inte alla) fall haft god effekt JUST på 'aktiv artros'. Sen, det finns ju alltid en gräns osv, och beror säkerligen på var det sitter osv med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 537
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 344
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 994
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 293
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur