Någon med erfarenhet av produkter från Cornucresine?

Tindra91

Trådstartare
Håller på och behandlar häst med strålröta. Tvättar dagligen med såpa och sedan på med Ekol tjära. Hittade på nätet något som heter Cornucresine Barrier samt Cornucresine Hovolja Tea Tree, och undrar om någon vet om detta har samma effekt som ovan eller om det är sämra/bättre.

Är för övrigt sååååå trött på lera :mad:

Börja med att se till att strålfårorna är rensade av hovslagaren innan du tvättar och smörjer på. Då får du rätt effekt på det eventuella preparat du tänker använda

Håller på och behandlar häst med strålröta. Tvättar dagligen med såpa och sedan på med Ekol tjära. Hittade på nätet något som heter Cornucresine Barrier samt Cornucresine Hovolja Tea Tree, och undrar om någon vet om detta har samma effekt som ovan eller om det är sämra/bättre.

Jag hade varit försiktig med produkter med tea tree olja i. Till hund är det väldigt giftigt iallafall så frågan är hur bra det är för hästar?

Håller med @TinyWiny. Tea tree kan vara väldigt starkt och ge otrevliga konsekvenser. Har själv fått stora sår av hudkräm som innehöll tea tree och aloe vera.

Fast Cornucrescine Orginal innehåller väl inte Tea Tree? Det är ju ett tämligen beprövat och gammalt preparat, hade det ingen funktion alls tror jag inte det skulle finnas på marknaden. Sen är det frågan om det är bättre än annat, tex hovtjära.
Hade det tidigare när jag bodde i Sthlm, där hagarna var "lera forever", jag tyckte det funkade bra.

jag använder det varje dag, nu har min en skadad hov också. Men det är ju bakteriedödande och antiseptiskt. Rekommenderades av veterinären. Jag blandar ut det med vatten och antingen har jag det i en sprayflaska eller så häller jag på det.

Kopparsulfatlösning brukar vara bra på strålröta!
Även äppelcidervinäger som redan nämnts och Lotagen!

vet inte på strålröta men för att förebygga torra hovar som gärna spricker i sömhål sommartid är denna väldigt bra:
http://www.carrdaymartin.com/product_details.html?cid=NA==&pid=MjY=
Vad gäller strålröta hade jag haft på rikligt med tjära, gärna spray eller ännu hellre lagt tjärdrev. Råder itne hovis om tjärdrev?
Skippa tvätten med såpa och bara borsta rent. Fukt lär inte hjälpa tänker jag. A och O är som någon sade att hovis också skär rent skadad stråle..

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 700
Senast: skuggi
·
Hästvård Leo har fått en ink som inte sitter illa till men jag skulle ju gärna vilja att den försvann i alla fall. Har letat runt lite på...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Sliver
·
Hästvård Jag ska ta bort min häst och har äntligen bestämt mig för att fylla i papprena från försäkringsbolaget (Agr*a). Har skjutit på det...
Svar
1
· Visningar
1 607
Senast: Clintan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka