Någon med erfarenhet av njur problem?

Sv: Någon med erfarenhet av njur problem?

Ja, det ar lite overdiagnostik panjurar i sverige. aven pa hastar utan symptom.

Nu vet jag inte hur Spanska veterinarer tanker och gor.Forstar spraket for daligt for att kunna diskutera.

Symptomen pa vara var att de kissade floder..Och drack darefter. En 10 cm hog spanbadd kissades full pa ett dygn satt det tom rann ut i gangen:crazy:
Hastarna var sura, sega, deppiga och hangiga, tappade inte palsen som dessutom var valdigt matt och tappade alla muskler. De borjade rata hoet och at bara halmen. At bajs gjorde de dessutom (mest pga av forliten strafodergiva gissar jag)

I borjan begransades vattentillgangen:crazy:

Vi provade en GI kost, massa protein och ingen starkelse och det var katastrof, det varsta vi provat.

Nu mar de bra pa "proteinfri" kost, halm och sa har de borjat fa lite salt (har har inte hastarna saltstenar) och appelcidervinager. Varfor vet jag inte , kan som sagt var for lite for att forsta svaret, men det hjalper.

Logiskt sett sa borde de val egentligen inte ata salt?!?!?

Låter o det skulle kunna vara "renal washout" för lite salt för mkt vatten förstör tillfälligt njurens förmåga att konentrera urin.
Vansinne att hålla hästar spanskt klimat utan ordentligt salttillskott.
PL

Ja, men det tar sig, iallafall i detta stallet. De har fixat kreaturssalstenar till vissa for att se om det funkar. Man kan inte gora stora forandringar pa en gang men manga sma.

Har ingen erfarenhet av dåliga njurar. Men i somras när min pålle hade ett sår som var misstänkt likt att ormbett så ville vet. ta blodprov för att kolla att inte ev. gift ska ha skadat hjärta eller njurar. Kan något sånt ha hänt? Det skulle ju iaf kunna vara orsaken till problemen.
Var en häst i stallet som hade dåliga njurar. Vad jag vet tog de inte bort proteinet på henne, hon behövde nog det så länge det var möjligt för att kunna jobba (tävlingshäst), däremot gav de henne gullregnste och hade såna där "magneter" i området över njurarna.

Hm..Sag nu att du skrev tillfalligtvis? Gar det att aterstalla menar du? Vad mer kan man gora for dem? Vad hjalper?
De ar bagge i 25 arsaldern, den ena har varit ridskolehast i typ hela sitt liv, den andra har varit en av Spaniens basta hopphastar i sin ungdom, hoppat pa Os till och med, han maste med andra ord ha varit valskott en gang i tiden. Nu ar han barn"ponny".
De har gissningsvis statt utan salt i atminstone 10 ar? Kan det vara tillfalligtvis aven da?

Om det är vad jag funderar på bör de gå att återställa om det inte finns ngn sekundär skada hur stor den risken kan vara efter 10 vet jag inte.
PL

Ja, jag har fått konstaterat på ATG-klinik att det är njurarna! Ska in på Tisdag igen. Men vanligt är det verkligen inte, har frågat runt lite o många veterinärer har dålig kunskap. Har kontaktat de stora häst klinikerna för att få bäst svar. Har ej träffat min alternativare än, men tror mkt på henne! Men måste i första hand följa vet's råd!
Hade ingen aning om att morötter ej är bra för häst? Ger det iochförsig inte ändå!

Havre är inte helt glutenfritt, men vissa med celiaki tål havre- dock ej vår son!

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 898
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 537
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka