Någon med erfarenhet av njur problem?

noble art

Trådstartare
Min D-ponny valack, 19 år har fått konstaterat på klinik att han har ngt problem med njurarna. Vet ej vad eller hur illa, ska på återbesök för ultra ljud o fler prover. Upptäcktes genom att han hade blod i urinen.
Vad kan det bero på? Ngt i fodret? För mkt/för lite av ngt? Stress?
Vad ska man tänka på i foderväg? Ngn som har positiv erfarenhet av allternativ medicin, hjälp m.m

Vad jag förstår så innebär problemet att han har svårt att göra sig av med slagg produkter. Då jag tog hand om honom för 5 år sedan hade jag en tjej som tittade på honom (homeopat eller liknande) hon sade då att han mår mkt dåligt (var enormt stressad, ont i ryggen o åt dåligt) och att han hade mkt slagg produkter. jag tog henne inte riktigt på alvar, och bara genom att byta stall o ge ett långt bete så blev han mkt bättre. Men nu funderar jag på om det har varit problem ända sedan dess??

Sv: Någon med erfarenhet av njur problem?

Det lät lite konstigt....
Då, för 5 år sedan hade jag varit medryttare i 6 år på honom och han har varit likadan under alla år. Så det var inte så att jag eg misstänkte att han inte mådde bra, isåfall hade jag såklart tillkallat vet. Jag bara ville att hon skulle kolla statusen på honom då jag tog hand om honom. Hon tittade på honom 1 1/2 år senare o märkte en enorm skillnad av hur bra han mådde. Han hade tidigare stått i ett stressigt stall, gått som tävlings häst och även haft mkt problem med tänder o rygg ( kollad o konstaterad låsning)

Ryggproblem och njurdito hör kanske ihop? Inte helt ologiskt.

Vissa växter kan ge förgiftning och därmed försvaga njurarna, men det är ju svårt att säga något om problemen funnits där så länge.

Har oxå funderat på om det rygg onda varit njurarna. Men han har de senare åren inte ömmat, förutom nu sedan ett par veckor tillbaka. Så det känns eg inte som om problemen funnits i många år, men man vet ju inte?? Hur påverkar protein njurar? Han står nu på extra i och med pälls sättningen som han har problem med. Och att ge medicin till en häst med dåliga njurar klingar dåligt, eller tänker jag fel?? Ska kontakta tjejen igen (equiatriker) och höra mig för om alternativ behandling. OM han inte blir bra så vill jag inte ha som sista minne att bråka med medicin morgon o kväll!!

Fast du får väl vänta tills du varit på ÅB på kliniken innan du börjar fundera på ev behandling?

Vi ger njurproblemshastarna en foderstat med sa lite protein som det bara gar, halm istallet for ho, och ett krafftfoder med lag proteinhalt. Da mar de relativt bra. Vara ar gamla, 25 arsaldern. Men de rids och tranas och mar bra. Far de mer protein blir de sjuka direkt.

Ja, nu var det ju mer svar från någon med erfarenhet jag ville ha!! Har bra kontakt med vet, o skulle inte göra något som skadar honom.

Tusen tack!! Det var just proteinet jag funderade över, han får ju ganska mkt! Har pratat med den ET som var hos honom sist som oxå avrådde mkt protein. Men en annan sak, nu får han antibiotika, men det känns inte alls bra att stoppa i mer gift till redan skadade njurar?? Har sökt vet för att fråga om hon tror att han verkligen blir bättre? Vill isåfall hellre hålla det lilla av njurarna som fungerar i så bra skick som möjligt! Allmäntillståndet är inte påverkat på honom!

RÄTT protein är A & O. Inte mindre, men rätt kvalité. Njurhästar har jag ingen erfarenhet av, men däremot hundar och människor.

För att det ska bli rätt - kontakta någon som har specialkompetens inom området. Kanske kan veterinären råda dig?

Ja, det var så hon sade, inte för mkt, men oxå viktigt med RÄTT protein. Står på tel listan hos vet som ska ringa i em.

Havre verkar vara det minst daliga. Vi har provat ALLT. Och faktum ´r att miniminimalt med protein ger effekt. Da borjar de muskla sig?!?!?! efter sin formaga givetvis och ser helt okey ut. ska forsoka komma ihag att t afot pa den varsta, har forbeilder, ska ta efterbilder.

har pratat med vet igen, och de har inte jätte mkt erfarenhet av häst med njur problem. De vet att funktionen är nedsatt, sen vill de ta fler prover o ultra ljud för att kolla infektion, tumör eller annat. Har dragit ner lite på proteinet, o ökat på betfor, med extra vatten o lagt till 1 liter havre (ca 400g)

Jag frågade oxå vet om det var värt att fortsätta, om inte medicinen bara förvärrar njurarna- men då de fortfarande inte vet om det är infektion eller inte så är det helt klart bra att fortsätta med medicin o ta fler prover.

Har extremt svårt att tänka mig att spannmål skulle vara nyttigt vid njurproblem. Stärkelse belastar ju njurarna, och stärkelse är ju redan utan njurproblem ett oönskat inslag i hästkosten av många orsaker.

Japp, din forklaring later logisk men faktum kvarstar, de blir battre av det. Kanske det beror pa att havre ar bra mat for de goda magbakterierna, det enda spannmal som ar det. Kan det bero pa att det ar glutenfritt?

Och en annan sak som jag kom pa. Morotter forvarrar symptomen aven i plutteliten mangd.Men apple fungerar bra.

Morötter är välkänt förödande för hästmagar, candidadiskussionen har ju många år på nacken.

Oh?!?! Det har jag helt missat, jag har alltid innan trott att morñtter ar bra. Men de far som sma utslag av dem. Vi har uteslutit allt och det ar tveklost morotterna som ar boven.

Intressant! vi har spant i om det kunde beror pa bekampningsmedel eller liknande.

Mkt ovanligt med riktiga njurproblem på häst, blod i urinen kan vara tillfälligt o behöver inte innebära njurproblem.
Alternativare ställer ofta diagnosen njurproblem utan vettig grund om man utgår från detta forum.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 898
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 537
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka