Någon med erfarenhet av Krafft protein?

L

Lotten__

Jag fick igår analysen på mitt hö och det var mycket sämre än vad jag hade kunnat tro. Endast 20 smrp och 7.3 mj. Kvot 2,7.

Jag har precis börjat ge lucern. Började igår och har blivit tipsad tidigare här på Buke hur jag bör introducera det, varför jag räknar med att vara uppe i full giva om ca en vecka.

Nu är min tanke att jag ska göra en foderstat beräknad på hö, lucern samt även Krafft protein.

Så till min frågor:

1. Är det något som gör att det inte skulle vara bra att introducera två olika sorters foder samtidigt?

2. Hur bör jag introducera Krafft protein?

3. Hur ser Krafft protein ut? Är det pellets eller typ ”mjöligt foder” som ska blandas med något annat, t e x lucernet?


Tar tacksamt emot information!


Vänligen
Lotten


P.S. Har nu lärt mig att introducera lucern i ett tidigare skede om jag på något sätt skulle sakna information om höets innehåll. Har uppenbarligen haft en himla tur med mitt hö tidigare genom åren.
 
Sv: Någon med erfarenhet av Krafft protein?

Det går bra attintroducera flera foder samtidigt, var dock väldigt försiktig med proteinet som är pellets. Ta det sakta och ge hellre större giva lusern tills kvoten är fylld. En del hästar kan reagera med knutor på ryggen och dåligt humör om man ökar för fort, förutom att matsmältningen kan störas. Smyg på en dl i taget under minst en månad om hästen inte är van. Fri tillgång på det magra höet förstås.
 
Sv: Någon med erfarenhet av Krafft protein?

Stort TACK för hjälpen! :)
 
Sv: Någon med erfarenhet av Krafft protein?

Jag har gett KP under en vinter, kombinerat med Lusern. Jag var mkt försiktig och förde in proteinet långsamt under flera veckor. Eftersom det är ett väldigt koncentrerat foder så kan hästen reagera till en början. Tänk på att du inte bör ge mer än max 1 kg KP, helst inte mera än 0,5 kg. Lusernet däremot kan du ge flera kilo av, kanske du kan byta ut lite av högivan mot lusernhack för att snygga till kvoten. Om du tycker att KP är lite väl elakt mot plånboken så är ju alltid soja ett bra val. KP baseras på potatisprotein, vilket anses som en av dom bästa proteinsorterna.
 
Sv: Någon med erfarenhet av Krafft protein?

Tack för info! :bow:
 
Sv: Någon med erfarenhet av Krafft protein?

lånar din tråd lite... Lyckades luska fram att en 30kg säck med krafft protein kostar ca 350 kr.. Vet någon om det finns i mindre säckar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 012
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 671
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp