Någon med erfarenhet av hovsprickor?

SweetPanther

Trådstartare
Mitt 16-åriga sto har haft en tråkig höst med tappskor och hovbölder, framförallt på vänsterfram. Nu har jag äntligen kommit igång, efter en månads igångsättning, och hon började markera på vänsterbak i veckan. Hon har haft en hovspricka på vb sålänge jag kan minnas (flera år åtminstone) och den har inte gett besvär förrän nu. Den har tidigare bedömts vara ytlig, och har gått från kronranden och ner på utsidan av hoven, vertikalt. Den hade nu dock öppnat sig 1 mm uppe vid kronranden, men blödde inte.

Åkte till hovis, och denne skar upp hela vägen, fixerade med skruvar + ståltråd, lim och ringsko, och numera så öppnar sig inte sprickan vid nedsättning av hoven. Stoet ifråga har dock typiska fullblodshovar, och detta i kombination med att det är en trolig kronrandsskada som ligger bakom, verkade medföra att bedömningen inte var särskilt positiv. Hon är ohalt rakt fram, men tveksam i vändningar, om än betydligt bättre nu med fixering än innan förstås.

Är det någon som har erfarenhet av liknande, och isf, hur har det gått? Har hovsprickan läkt, eller har det krävts gipsning? Vilka tidsramar talas det om? Jag är medveten om att om hela hoven skall växa ut lär det ta över ett år, men så som jag uppfattat det lär det inte hjälpa pga kronrandsskadan, sprickan kommer bestå? Är det endast vila som gäller, eller liten belastning i små doser? Givetvis kommer all eventuell belastning att ske efter att rörelsestörningen/markeringen försvunnit.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Ständigt återkommande hovsprickor kan bero på insulinresistens. Självklart vet jag inte om det är din hästs problem, men man skall vara medveten om det.
Jag har haft en häst som fick en riktigt ful hovspricka p g a IR, den läkte på ett halvår.
Har din häst vissa problem i vändningar (i frambenen) kan det betyda att den har lindrig fång, det är ett typiskt följdproblem med en IR häst.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Hovarnas hornproduktion till hovväggen sker i kronranden, så därför kan det vara lite illa med skador just i kronranden. Om man har en skada som skett i kronranden, då är det möjligt att få en ärrvävnad som sen ger problem "för all framtid" vad det gäller hovens utväxt.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Det var ny information för mig, att det finns ett samband mellan hovsprickor och IR. Visst har jag oroat mig för fång, trots att hon inte är lättfödd och 70-ish % fullblod, men hovis borde ha upptäckt detta i höstas då det var problem med vänsterfram. I övrigt har hon inga andra symptom som stämmer överens med fång vad jag har förstått. Dock har hon urdålig hovkvalité, och hade redan när jag köpte henne för 10 år sedan. Ger IR generellt sett dåliga hovar? Och var din hästs hovspricka genomgående eller relativt ytlig?

När det gäller vändningarna så "hoppar" hon till med bak, för att inte belasta vänsterbak endast. Svårt att förklara, men hon har svårt att avlasta hovens yttersida i tighta vändningar i vänster varv, i jämförelse med rakt fram. Typiskt "hovböldsbeteende" helt enkelt.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Ja precis, det är det jag är rädd för, men ändå räknar med i dagsläget, att sprickan kommer att bestå. Jag hoppades på att någon hade någon solskenshistoria, var en spricka som gör ont åtminstone blivit hanterbar. Tanken av att hon inte kommer vara ridbar i framtiden känns.. fruktansvärd. Så här grips det efter halmstrån!
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Min har haft en på fram o då i tån.

Den nitades men oxå fixerades med en plastkula i mitten för att den inte skulle dra ihop sig för mkt- det som skedde med den första vanliga nitningen med skruv som satt en dag .. tja ni vet. Det drogs åt för hårt o det började glipa i kronranden.

Den blev då helt bra o den fick ridas tränas efter 1 mån o har på 7 år inte haft problem eller ärrvävnad i kronranden.

När det gäller längre bak så rör ju sig hovväggen mer o jag undrar:confused:

Gjordes ngn annan avlastning?
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Ärrbildningen i kronranden är i det här fallet redan ett faktum, men det konstiga är ju att sprickan inte vållat problem alls fram till nu. Jag antar att det till viss del beror på att hovarna blev riktigt dåliga av den blöta hösten, och att det inte syntes förrän igångsättningen nu (efter övriga problem med vänsterfram).

Sprickan hade vidgat sig 1 mm vid kronranden och 3 cm ner ungefär, längst ner hade den ännu inte vidgat sig.

Den fixering som har gjorts är skruvar på nedre halvan av sprickan + ståltråd, ringsko och lim i hela sprickan, från kronrand längs med hela hovväggen. Det bedömdes vara för riskabelt att skruva högst upp pga nära till kötthoven i kombination med kassa fullblodshovar, och jag skulle avvakta och se.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Just det här med ärr i kronranden undrar jag lite, vad man egentligen kan göra? En hovis sa till mig en gång att om det typ växer fast hårstrån på fel sätt i ärret i kronranden så kan sånt liksom dra upp en spricka som aldrig kan läka. Men jag undrar om man kan göra något åt ärret? Typ om en veterinär kan skära "rent"(typ som man gör med svallkött) och kanske ge det en chans att läka ihop på ett bättre sätt?

Någon som hört något om sånt?
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

De alternativ som finns, såsom jag förstått det, är att antingen så läker sprickan inifrån och ut i tillräcklig grad att den inte smärtar (men viss fixering kommer troligen att krävas även i framtiden, ex ringsko), eller så är det gipsning som gäller för att verkligen stabilisera hoven (med boxila i x antal månader), och alternativ 3 är att det här inte kommer att bli bra. Jag uppfattade det som att det inte går att skära bort ärret i kronranden, utan det bästa man kan hoppas på är att den läker inifrån efter att den blivit uppverkad, och på så vis ge tillräcklig stabilitet.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Så här såg min hästs hov ut när hovisen hade gjort sitt jobb. Det blev en ytterst tunn spricka som gick ända in i kötthoven, det blev infekterat och därför var det nödvändigt att skära upp så här mycket. Det blev också nitat. I det här skedet fick han en "Honeycomb supracor" sula. Ett halvår senare kunde hästen börja gå lite i a f och sen läkte det ut helt (när han fick en kost som var anpassad till hans insulinresistens).

Först:
Bando29juli2009051.jpg


Och lite senare:
Bando24sept2009004.jpg


När han fick börja gå ut igen så fick han PG beslag istället.

Jag tror inte att din häst har fång/IR, en häst med fång markerar fram i vändningar och inte bak. Och mig veterligen är inte fullblod lika fångbenägna som andra mer lättfödda raser. Klart att fullblod också kan få fång - men de måste väl ändå vara underrepresenterade i statistiken?

En IR häst får lätt problem (sprickor) med hovarna. Jag har en bror som är sockersjuk så jag har frågat honom om hur det är för människor, och just det där med att få problem med fötterna är tydligen signifikativt för sockersjuka. Fång kommer ju ifrån magen egentligen, men en IR häst är ytterst känslig mot socker och det är ofta det som utlöser fång på en sån här häst, den behöver inte ens vara tjock. Fast som sagt, jag tror inte att din häst är IR.

Det där kletet på bilden längst ner var ett medel som jag smorde med för att hoven skulle växa fortare. Inte vet jag om det hjälpte men hoven växte med raketfart! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Kryddan

Det som jag reagerar på av din nedre bild är den karaktäristiska fånglinjen 2 cm från kronranden.

kan det vara så att om den nu hade ngn grad av fånganfall o att sprickan gav med sig i den vevan?
Hade den varit ohalt hela tiden?

Min fånghäst har aldrig på sina 20 år haft en enda spricka.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Jo, det var säkert så. Jag hade den här hästen hos vet flera gånger + att jag tog ut en vet flera gånger också. Jag tyckte att det var något som inte stämde med hästen, men det var inte förens jag körde ner honom till Stenestad för att göra en stående magnetröntgen på hovarna som han fick rätt diagnos. Och den diagnosen gissade vetten sig till utifrån hästens återkommande problem med hovsprickor. Blodprov gav i a f svaret att han mycket riktigt var IR. Och hade Cushing...
Fång är lurigt, en häst kan mycket väl ha fång utan att det egentligen syns så mycket. Det var ingen som trodde på mig (utom veterinärerna) när jag sa att min häst hade fång. "Men han står ju inte i fångställning"... Många tror att hästen skall stå på ett visst sätt, men då har det gått långt. Är man lite vaken för att man t e x kan steka ägg på hovarna, eller att hästen haltar till (fram) när man vänder den så kan man komma lindrigt undan ändå.
Denna häst behandlades för sin fång och blev återställd.
Det var också Stenestad som konstaterade att hästen hade fång b t w. Innan så kunde ingen vet säga varför hästen rörde sig så stabbigt. Inte ens bedövning av strålbensbursorna släckte ut det, man var tvungen att bedöva hela hästen innan han kunde röra sig avspänt.
Är din häst IR?
 
Senast ändrad:
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Min har heller aldrig stått i fångställning, men vänt dåligt.

Efter fånganfallet så går första tanken alltid till fång o den har peppar peppar inte varit halt av annat.
Jag anser att den är latent IR.

Sålänge den är smal funkar allt t o m att vila o äta gräs, men om den är lite tjock så måste den ridas o omgående gå på diet igen.
lite som i Biggest loser´s där diabetikerna kan blir symtom o medicinfria om de lever sunt o rör på sig, men kan lika gärna trilla dit om de slarvar.

Det ställer krav på oss hästägare som blivit lite bekväma med åren:o:devil::bow:
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

KL,, i stället för att tjattra som två kärringar,, den ena med uppvisande IR hysteri och den andra med kronisk fångångest så kanske det vore på tiden att återgå till vad själva tråden handlar om och försöka hjälpa TS.

Jag avvaktar gärna med ytterligare inlägg och noterar Era bidragande inlägg med erfarenhet av hovsprickor.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Vi bidrar... fast vi ÄR kärringar.

Vad har du att säga till ditt försvar som borde ha massor med råd:crazy:
Bara gnatar som en... dito:devil::p
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

*kl*

Passar på att fråga i denna tråden...

Är det ovanligt mycket hovsprickor nu?
Har hört en teori om att efter denna mycket blöta höst och efter den stenhårt frusen mark så har hovarna tagit mycket stryk. Hovarna har blivit porösa av all väta och sedan spruckit när marken blivit kall och hård.

Är detta rimligt?
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Jag undrar också.

Fast av motsatt anledning. Mina hästar har ju precis som alla andras gått i otroligt blöta hagar många månader, men till min stora förvåning har de aldrig haft så fina fötter :bow::confused:

Vi hade lite röta/snusk i strålfårorna efter sommaren, så under höst/vinter har jag sprayat undersidorna med hööks hovdesifektion typ varje dag. Kan det verkligen vara enda orsaken till att hovarna klarat vätan så bra?

Man tycker ju att de borde typ falla av efter att ha varit blöta så länge. Mina båda går på lösdrift och även om de har torra ställen att vara på, så är det ju till största delen där det är blött.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

*kl*
Nu har damen försämrats till den grad att hon vänder på tå och är tydligt halt i skritt. Hoven är varm och hon har även ökad puls, men det har hon iofs haft nu sista dagarna. Så det blir röntgen och klinik i början av veckan. "Hoppas" att det är en hovböld eller liknande, och inte en fraktur trots allt.
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Vi bidrar... fast vi ÄR kärringar.

Vad har du att säga till ditt försvar som borde ha massor med råd:crazy:
Bara gnatar som en... dito:devil::p

Orsaken till en hovspricka kan var otaliga, några ex.

1. Trauma.
2. Belastning som inte tas upp i benets styvaste riktning.
3. Nedsatt AI som leder till försämrad hovkvalite.
4. Förändringar i närmiljön som påverkar hovens hållfastighet.
5. Rubbningar i mag tarmfloran.
6. Bristande kunskap i foderlära.
7. Ensidig träning.
8. Ensidigt arbetsunderlag.
9. Felaktig utrustning.
10. sis problem.

En horisontell spricka är sällan lika allvarlig som en vertikal. Var i hovens delar prickan befinner sig påverkar även val av åtgärd. En vertikal spricka kan vara aktiv i både den obelastade fasen men mest förekommande i belastningsfasen.

Faktorer som påverkar är sprickans riktning, en spricka som startar i vägghornets marknivå brukar oftast ha sin förklaring i att belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning d.v.s. hoven utsätts för extrem överbelastning i det området man kan se (rakt över sprickan).

En spricka som startar i motsatt riktning (från kronranden) är om inte ett tidigare trauma i kronranden noterats ett tecken på att det förekommer ett onormalt belastnings förhållande innanför själva hornkapseln. För att utesluta att hovens kötthovs inre strukturer är involverade så är en fullständig utredning att rekomendera.

Vid all typ av hovsprickor så gäller individuell fixering med för just den enskilda individens förutsättningar lämpliga åtgärder.

Generellt så blir man på examen på fortbildningen vid momentet fixering av hovspricka icke godkänd om man i direkt anslutning till sprickan fixerar med ngn typ av 2 komponent plast. Anledningen är att man fixerar en hovspricka som är involverad in till kötthoven och att när plasten härdar sker en hög värmeutveckling som ofelbart leder till en bakterie explosition i underliggande direkt involverad vävnad..


Ska man se till god svenska så bör det inte heta hovspricka eftersom det inte är själva hoven som spricker utan i framtiden kanske vi ska benämna det i ordets rätta bemärkelse så att det inte leder till språkförvecklingar..

Sprickan sker alltid i själva horn kapseln ( i själva vägghornet) så för att inte skapa förvirring är den korrekta svenska stavningen HORNSPRICKOR
 
Sv: Någon med erfarenhet av hovsprickor?

Tack för svar.

Hornsprickan i det här fallet är flertalet år gammal ( funnits där sålänge jag kan minnas) och har bedömts som ytlig tidigare. Det finns en ärrbildning i kronranden som (troligast) beror på ett sår. Höstens hovstatus har varit horribel, troligen pga den blöta marken i kombination med dåliga fullblodshovar.

Sprickan befinner sig på vänsterbak, och om man tänker sig hoven som en klocka, med tån på kl 12 och strålen kl 6, så är sprickan vid kl 9, och den följer hovens vinkel ned mot marknivå.

Om det nu är en hovböld, kan den verkligen utvecklas såpass fort som 4 dagar, och ge besvär på det viset? Såsom jag uppfattat det tar det åtminstone 7-10 dagar. Är det överhuvudtaget vanligt att hornsprickor ger såpass mycket smärta?

Och vad innebär en fullständig utredning? Röntgen - givetvis, men vad mer?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964
E
Hästvård Min häst har spruckna och torra hovar. För ett par dagar sedan blev han akut halt på ett framben. Hittade ingen värme eller svullnad...
2
Svar
24
· Visningar
12 154
Senast: eclipse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp