Någon med erfarenhet av hästinfluensa / kvarka

M

mirona

Min kusin köpte 4 st hästar, 2 ston med föl anlitade en transport firma för att frakta upp dom nu en vecka senare så har dom börjat fått vit/grönt trögt flyttande snor ur näsborrarna nån har mer än den andra osv men hon har rådfrågat med vet men han sa att hon skulle avvakta tills på måndag för att dom fortfarande är pigga å busiga deras allmänt tillstånd är bra. Nu till min fråga vad skulle ni ha gjort medans ni avvaktade, hålla hästarna inne, täckade osv???

Tacksam för svar!!

Sv: Någon med erfarenhet av hästinfluensa / kvarka

Det första ni ska tänka på är att de inte ska ha ngn form av kontakt med andra hästar, inte ens genom er och era kläder. Tempa dem flera ggr om dagen och följ upp ordentligt. Är lymfkörtlarna större än vanligt...? Tar oftast lite tid att se dock...
Får de minsta lilla feber eller liknande, ring vet. direkt !

Är det kvarka är det inte roligt...man måste vara superförsiktig.

Hon bor ute på landet, har hästarna hemma på den egna gården så att hålla dom borta från andra hästar är inga problem men tänkte mig mer ska man ställa in dom på stall dygnet runt går nu ute dygnet runt osv

Är dom importerade nyligen?

Då jag höll på med importer så var det mer än regel än ett undantag att de nya hästarna fick förkylning(rejäl sådan)med massa gult snor upptill efter några dygn i Sverige.
Jag hade de alltid i ett eget stall, höll dom ifrån våra andra hästar i tre-fyra veckor och hade aldrig några egentliga problem med det hela.

Jag förstår mig verkligen inte på hästförmedlare som vissar/säljer sina nyimporterade ponnyer direkt(får ju ofta höra att"den är lite trött", kom från xxxxx land igår:eek:)
Och jag förstår ännu mindre köparna.

spring inte omkring i stallet i onödan på platser som ni egentligen inte behöver.
är det kvarka så blir det ett elände att sanera.
desamma gäller borstar, kläder osv begränsa till enbart det som behövs.

Låt dem vara ute som vanligt, är det kvarka så lär de få feber snart:crazy:

Om de fryser ska de givetvis täckas och om de är hängiga kanske de vill komma in, det ser ni ganska snart.

Lycka till och hoppas att det bara är en vanlig förkylning.

Om det visar sig vara kvarka så ska allt i stallet saneras med virkon när de är friska, kvarkavirus kan leva kvar länge och smittar under tiden.

Tänk på att alla era kläder osv för smittan vidare, även skor och ridhjälmar måste rengöras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka