Någon med erfarenhet av att betäcka i Dannmark??

FannyN

Trådstartare
Jag ska skicka 2 töser till Dannmark för betäckning :)
Men hingsthållaren och jag har lite kommunikationsproblem. Jag undrar om någon klok här vet vad de vill ha reda på när de kräver svabreprov och intyg på det av stoägaren.
Min veterinär ville att jag skulle ringa SVA och de vet inte, jag har skickat iväg ett mail till hingsthållaren men jag skulle bli glad om jag och veterinären kunde få reda så snart som möjligt vad de ska titta efter på labbet och om hon behöver beställa något särskilt för att provet ska kunna genomföras ordentligt.

Övriga frågor.
1.Är det bara att köra genom tullen med hästarna eller ska det vara något intyg om det?
2.Duger det gamla vita passet?
3.Har ni några erfarenheter av Johan S Skulasons omhändertagande av stona?

Sv: Någon med erfarenhet av att betäcka i Dannmark??

Lite OT...

Jag ska inte svara på Dina frågor, kan inget om det. Funderade bara på om Du vet hur Garris dräktighetsprocent är?

Jag har själva varit (och är) intresserad av att skicka ston till honom, men "hörde" (ja, och Du vet rykten ska man inte alltid lita på) att han dräktighetsprocent var mycket låg. Har Du någon kännedom om detta?

Jag har svarat på ett mail ang Garri, men för att tysta eventuella rykten om Garris fertilitet kan jag berätta att han betäckte 17 ston i Danmark fram till 1 juni (15 dräktiga). Vi var där med Von i mitten av maj.

Därefter var han i Tyskland juni och halva juli där han betäckte fler ston än avtalat och när jag kollade med tyskarna var 25 av 30 dräktiga.

Från slutet av juli stod han i Sverige och kom hit i mycket dålig kondition från Tyskland, mager och snudd på pälslös. Han skulle nu få gå på fribetäckning för att ha det lite "mysigt" efter att mest handbetäckt innan. Men på grund av sin dåliga fysiska kondition blev endast 4-5 ston dräktiga.

Jag hade kontakt med hans ägare som var mycket förtvivlad över hur han skötts i Tyskland men han fick äta upp sig nån månad och sen endast handbetäcka i Sverige och Von var den första som handbetäcktes i början av september och blev dräktig med en gång. Hon var en av de 2 ston som gick tom i Danmark, men jag misstänker att vi var försent i brunsten då så det skall han inte skyllas för.

Senast ändrad av en moderator:

Tack Margareta, då vet jag att Garri inte ska skyllas för så dåligt dräktighetsresultat i Sverige!

Hur många som betäcktes och blev dräktiga efter Von kan jag inte svara på. Det beror ju lite grann på kunskap också vid handbetäckning.

För övrigt är det en helt underbar hingst, en av mina absoluta favoriter. Ett helt underbart lynne vilket bevisar att även om en hingst har 10 för spirit är man hanterbar även av barn. Det har inget med viljan att göra om man kan hanteras eller ej, det måste även finnas karaktär/gott lynne.

Vilka mina andra favoriter är? Flipi förstås, Isar och Fannar, Skorri och Askur Håkansgården m fl. Det finns många mycket fina 1a klass-hingstar att tillgå i Sverige. Synd man inte har fler fina ston. "Men bättre en i handen än 10 åt skogen!"

Mycket bra att du gick ut med det här. Det där med att han skulle ha dålig fertilitet har tyvärr fastnat här i Sverige som ett allmänt begrepp utan att någon insatt har kommenterat det.

Svabreprov borde vara en sådant prov man tar för att se så stoet inte har baciller i underlivet (bakterieprov), de kan ha det utan att det märks. PÅ så sätt kan de smitta hingsten som sen för smittan vidare till andra ston, många gånger kan även det förorsaka utebliven dräktighet.
Jag tror, men är inte 100 % säker att det står för sk svabbprov. (låter ju som om man ska svabba golvet.):o :eek:

Senast ändrad:

Ja det var det men det skulle tas under brunsten. Hemma och intyget ska med.

Låter som om hingsthållaren vill att ni ska ta ett CEM-prov. :)

Provet som ska tas innan man åker till Garri (om inte stoet har föl vid sidan) är vaginalt bakterieprov som tas under brunsten.

CEM-prov är nåt helt annat - ett blodprov som tas med 1 veckas mellanrum.

Alla som ska betäcka ett sto som aldrig haft föl, kastat eller fött dött föl eller föl som dött inom något dygn ska man ta bakteriellt vaginalprov på för att utesluta att dom inte har t ex abortvirus eller något annat krafs som påverkar dräktighet.

Tack FannyN! Hon är underbar.

Ska bli roligt se vad hon får med Garri. LIte extra spännande nu när Garri idag höjt sin bedömning - ext 8,35 - rid 9,05 - totalt 8,77 vilket gör att han hittills är världens högst bedömda hingst.

Kommentaren för 9,5 i spirit: Eldig, samarbetsvillig

Undrar om Ísar kan nå upp till den poängen i år. Det verkar lutar åt att det blir Garri som får åka till VM.
Hoppas verkligen att Garri kommer tillbaka till Sverige igen! Men efter det här så lär väl hela Europa vilja ha honom på station:d

Garri kommer nog inte hit på ett tag, han kommer iaf. inte hit nästa år, tyvärr.

*trådlån*

Finns det någon dansk motsvarighet till islandshingstar.se, eller är man hänvisad till hingstelisten och google?

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 900
Senast: plymen
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Myzan87
·
Avel Eftersom det varit många diskussioner här gällande hästar med okänd stam i passet och huruvida det går att ändra på detta i efterhand...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka