Någon m erfarenhet av inflammerad tarm pga obalans i tarmflora

MonikaH

Trådstartare
Min stackars 20-åriga islandshäst ligger inne i på klinik med inflammerad tarm troligen pga obalans i tarmfloran.
Veterinären svarar att läget är stabilt men att hon haft ett par "anfall" där hästen står och skakar. (som hon även gjorde här)

Hon insjuknade i vad jag trodde var kolik i lördags men eftersom hon både bajsade och piggnade till trodde jag faran var över.
Morgonen efter ringde jag ut vet som gav antibiotika och smärtstillande och dagen efter blev hon inlagd på hästklinik och har varit där sedan dess.
Eftersom jag inte känner till denna åkomma undrar jag om någon annan här inne vet något.
Jag googlar men hittar inget och veterinären säger bara att läget är stabilt just nu och lämnar ingen prognos.

Det är verkligen en mardröm just nu.:cry:

Sv: Någon m erfarenhet av inflammerad tarm pga obalans i tarmflora

Var försiktig med antibiotika till individer emd dålig mag/tarm. Slår ut magbakterierna!

L-Glutamin läker tarmväggen. Ex Gastro care , säljs hos vissa veterinärer. Vid magså ges Gastro Care eller Gastro Guard.

Och ge Equi Pro (av veterinär) eller annat mjölksyremedel!

Var försiktig med antibiotika till individer emd dålig mag/tarm. Slår ut magbakterierna!

L-Glutamin läker tarmväggen. Ex Gastro care , säljs hos vissa veterinärer. Vid magså ges Gastro Care eller Gastro Guard.

Och ge Equi Pro (av veterinär) eller annat mjölksyremedel!

Tack för ditt svar men nu ligger hon ju inne så jag kan inte påverka vad som ges henne.
Kanske jag kan ha något av det du nämner hemma senare om det skulle inträffa igen.

Man behöver ge antibiotika för att slå ut de bakterier som inflammerat tarmen. Colit heter inflammation i tarmen om du vill söka på det, det är tydligen "årets sjuka" på häst.
Jag tror du kan känna dig lugn med att veterinärerna på kliniken vet vad de gör. Håller tummarna för att hon skall bli frisk.

Tack för ditt svar men nu ligger hon ju inne så jag kan inte påverka vad som ges henne.
Kanske jag kan ha något av det du nämner hemma senare om det skulle inträffa igen.

STår hon på UDS (Ultuna) så kan du vara helt lugn skulle jag tro, de har gett ganska rejält magunderstöd när min stod där med misstänkt kolik.

Först kom han in pga kolik med misstanke om magsår, men där de också misstänkte och utredde för colit (det som är problemet för din), han sattes omedelbart på GastroGard, redan innan undersökningen, och fick det hela tiden där.

Andra svängen kom han också in för kolik, men mycket atypisk sådan, och där det snabbt visade sig att det INTE var problemet utan något mycket värre. Hursom, det första de gjorde när han kom in var att ge honom både GastroGard och andapsin, och han stod på det i en vecka, sen fortsatte han stå på GG trots att man för länge sen släppt magsår etc. Men iom att han hade haft magsår och haft koliker inlagd (som dock berodde på annat) så fick han GG hela tiden han låg inne (2 v)

Håller tummarna din häst blir bra, det är ju inte det roligaste att få som diagnos, och vi ska hålla tummar och tassar och hovar här att det går vägen, men att hon är stabil är ju kanonbra tecken i alla fall =)

Tack!

Colit var ordet jag sökte men inte kunde finna.

Nu kan jag Googla på det

:bow:

Ja hon är på Ultuna.

Veterinären ringde idag och meddelade att om proverna är lika bra imorgon så får hon komma hem fredag eller lördag :love:

Underbart! Äntligen känns det som det finns ett slut på eländet.

Nu är min häst hemma och är frisk igen.

Det var akut colit.

Jag är jätteglad att jag agerade så snabbbt och fick ut veterinären snabbt så hon fick behandling.

Det är en otäck åkomma det där

Vad roligt att höra! Hoppas hon får fortsätta må bra =)

(Antar hon har sån där käck 'snyggklippning' nu btw? ;))

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka