Någon här som inte ammat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon här som inte ammat?

Min dotter hade också jätteproblem med att amma första veckan men efter ett besök på Amningscentrum plus ett otal amningsförsök så löste det sig tillslut.

Däremot har jag gett modersmjölkersättning nån gång i veckan sen dottern var en månad, och nu sista månaden får hon en flaska varje dag. Visst finns det amningsfanatiker men jag skiter fullständigt i dem. Det funkar jättebra att ge både och och det är något jag verkligen rekommenderar (om det funkar för barnet). :)
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Vår flicka föddes i v 34+0 under något dramatiska förhållande och fick sondmatas de första 5 veckorna. Jag satt med pumpen de första 3 veckorna var 3:e timme ... då hon fick dels donerad bröstmjölk och ersättning ... och ut kom några droppar som inte ens nådde flaskbotten så jag gav upp.
Jag hade inte stort hopp om att kunna amma överhuvudtaget ... men jag ville verkligen försöka ... då jag har gjort en bröstreduktion för 15 år sedan så det var nog många komponenter som spelade in.
Ämnet amning är ett så laddat ämne vilket är synd tycker jag. Det är mammans och ingen annans beslut om man ska amma eller ej och det beslutet ska alla andra acceptera. Lyssna på dig själv och ditt barn och strunta i fanatikerna i alla läger.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Gul13 skrev:
Ämnet amning är ett så laddat ämne vilket är synd tycker jag. Det är mammans och ingen annans beslut om man ska amma eller ej och det beslutet ska alla andra acceptera. Lyssna på dig själv och ditt barn och strunta i fanatikerna i alla läger.
Nog sjutton är det laddat.
Problemet är ju att inge pratar om att de misslyckas, så alla tror att det är busenkelt - tills man själv sitter med problemen och ångesten :crazy:
För mig (med den första) var det två saker som spelade störst roll: dels min egen önskan om att det skulle fungera och dels barnmorskorna på BB som sa att "det SKA gå!" och "vi har lyckats med envisare ungar än henne"! Detta sammantaget gjorde att jag fick mer prestationsångest, vilket ju inte gjorde saken bättre. Så VILKEN lättnad det var bara jag hade fattat beslutet om pumpning!
Med de andra två hade jag ju varit med förut, så det var mkt enklare på alla sätt!
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Vi låg på neonatalavd i 5 veckor och där fanns det sköterskor som, ja för dom var det mer eller mindre " ... amma eller ditt barn dör ...". MEN jag hade lite tur i oturen att ha förminskat brösten för då brukar det inte fungera tydligen. Så det fanns mammor som råkade mycket värre ut än jag vad det gälllde att bli ihjäl tjatade.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Problemet är ju att inge pratar om att de misslyckas, så alla tror att det är busenkelt - tills man själv sitter med problemen och ångesten
Busenkelt ja.
Önskar att de tog upp mer på mvc om hur fruktansvärt svårt det kan vara att amma och hur fruktansvärt ONT det kan göra!!!
Jag trodde i mitt stilla sinne att det skulle vara lättare att amma tvåan än ettan men det tog nästan en hel månad innan vi kom igång ordentligt (nu sporrades jag också av att mina barn har gått upp jättemycket i vikt vilket gjorde att jag tyckte att det var värt att fortsätta kämpa). Men med tvåan har jag haft minst en stockning i veckan första två månaderna osv.. :crazy:
Önskade att sluta amma ett tag, men det här med att man "ska" amma gjorde också att jag led mig igenom, trots att jag skrek rakt ut varje gång hon tog tag i bröstet...
Hade inte "amningshysterin" varit utan att det varit lika ok att flaskmata hade jag inte ammat tvåan...
Dock är jag nu, snart tre månader senare jätteglad att jag stod ut, för det är ju jättelätt och billigt :idea: när det väl fungerar.

MEN bort med amningshysterin!!!
En glad mamma är en bra mamma, man ska inte amma MOT sin vilja!!!

Är själv uppfödd på flaska :) då jag låg i kuvös första veckorna och var för svag för att suga... och är stor och välmående ;) och helt utan allergier!
 
Sv: Någon här som inte ammat?

ONT ja. Himmelska makter. Den förb ... pumpen gav mig sår som man inte trodde fanns och sen glad i hågen ska man erbjuda den lilla dottern ett sårigt bröst som måste smaka aluminium! Eller nåt.
Jag är oxå flaskbarn och det blev människa av mig med. Inte så stor men välmående och allergifri.
Vill man amma och kan man så måste det ju vara kanon. Billigt och alltid tillgängligt när det funkar. Men herregud; Det är år 2006! Det finns fullgoda ersättningar som ger barnet precis vad det behöver och vi lever i ett land med bra vatten. Vad mer begär man?
Lycka till alla mammor där ute.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

ameo skrev:
Problemet är ju att inge pratar om att de misslyckas, så alla tror att det är busenkelt - tills man själv sitter med problemen och ångesten :crazy:

Jag har inte fått min bebis än, men har redan hört massor av hur mycket problem det kan vara med amningen. Både från barnmorskan, på föräldrautbildningen och från folk i allmänhet. Det är kanske inte heller så bra. Man blir ju misstänksam redan innan man fått prova.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Jag kommer med största sannolikhet att låta bli amningen, eftersom min kurator och läkare vill att jag ska börja med medicin igen så fort som graviditeten är avklarad. Eftersom det är starka mediciner, som går över till fostret och senare även i bröstmjölken, så får jag välja mellan att amma eller påbörja medicinering igen.

Som det känns nu kommer jag att välja det sistnämnda, för att fortsätta letandet efter en medicin som kan få mig att må bra - så att jag kan bli en så bra mamma som möjligt.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Smart tänkt Bebben! Det är jobbigt nog att vara nybliven mamma, har man då jobbigt UTAN bebis så man måste äta mediciner är det nog bäst för alla parter att skippa amningen och återgå till mediciner.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Ja, precis. Jag är manodepressiv så att jag har depressioner är ganska oundvikligt utan medicin, och med tanke på hur lätt hänt det är för "vanliga" människor att det tar stopp, efter förlossning och jobbigtid som nybliven förälder, så är ju risken betydligt högre att jag faller ner i en djupare depression. Och det vill jag absolut undvika!

Jag hoppas bara på att vi kan hitta en medicin som fungerar också. Har provat 2 st olika hittills (Av just den här typen av läkemedel) :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 461
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 513
Senast: ingela119
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
738
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Jag kikar efter en joggingvagn med två sittplatser. Har ni någon erfarenhet? Thule verkar ju ha bra grejer vad jag förstår, men det...
Svar
16
· Visningar
736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp