Någon här som inte ammat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon här som inte ammat?

Mina två första ammade jag bara i 3 veckor. Ettan fick aldrig något bra grepp om saken och fick inte igång mjölkproduktionen ordentligt. Blev tvugen att använda amningsnapp med honom men det fungerade ändå inte så bra. PÅ kvällarna låg han och småsnutta från 17.00 till 23.00 och var aldrig nöjd. Valde därför att börja ge flaskan och fick en glad liten kille och han fick en glad mamma.

Tvåan ammade jag 3 veckor oxå. Han fick oxå använda amningsnapp och han fick igång mjölkproduktionen superbra för jag skvätte mjölk överallt hela tiden men han låg och åt 30 minuter 1 gång i timme för att vara nöjd. Vilket belv jobbigt och svårt iom att vi hade storebror och hundar. Dessutom fungerade inte nattamningarna i liggande ställning så jag fick sitta upp vilket gjorde att jag var konstant astrött.

Därför har jag inte ammat och jag har pigga glada barn ändå. :)
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Jag ammade o ammade o första barnet blev mindre o mindre. efter några veckor med liten lessen bäbis tog vi till flaskan på heltid - hade matat m sked som stöd.
Andra provade jag nån vecka med tillägg hela tiden - han sög bra men
Jag är ingen mjölkproducent...senare fick jag reda på att mamma inte heller hade haft mjölk tilllräckligt för någon av oss fyra barn - men vi är friska allihop utan allergier o dyl - både mina barn o mina syskon.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Jag ammade inte, jo jag försökte, men fick inte igång någon mjölkproduktion. Elin fick redan på BB ersättning, jag satt framför denna mjölkmaskin, och ut kom 1:o droppe mjölk, varje ggr!!

Men jag tror att hela graviditeten var avsaknad av någon hormon, när gravtestet visade att jag var gravid var jag i v 12, de andra var negativa.

Jag fick inte igång någon mjölkproduktion

När dom väl satte igång min förlossning(tre veckor över tiden), så var jag öppen 5 cm, men hade inte haft en enda värk.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

ammade 2 veckor sen mådde jag för dåligt så jag slutade och började knapra piller.... bästa jag gjort.... fy för amningshormoner!
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Pga förlossningen och alla komplikationer så
fick han sondmatas från start, jag pumpade ur
och fick ge mjölken via sonden.
Senare när han blivit starkare så ammade jag,
men sen blev det nog något vingel i huvudet
på mig för mjölken sinade och han gick ner i vikt.
Så då gick vi över till ersättning istället, rek
från BVC.
Läkaren var helt övertygad om att det var
pga allt som hänt och all stress/ångest som
gjorde att jag sinade.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Tack för att ni svarat! Anledningen att jag frågade var att min lilla Max inte ville ammas.. Eller vi försökte på Bb under tre dagar, han var som en ål och helt vansinnig. Jag vägde innan och efter amningen och hur jag än gjorde så gick han ner i vikt efter varje amning. Han fick med andra ord inte i signågon mat alls i stort sett.. Jag kom hem och har pumpat, vilket inte var några problem först eftersom jag hade ganska gott om mat åt honom. Inte så att han bara kunde få det men till den största delen 2/3 iaf. Förra veckan hade jag 4 mjölkstockningar, det verkade bara flytta på sig, har haft mindre stockningar förut men nu var det hela brösten först det ena och två dagar senare det andra. Jag hade precis återhämtat mig från den första rejäla omgången. Det första bröstet sinade så gott som helt efter stockningen och när jag fick jättestockning i det andra gav jag upp.. Så lilla "kott" fick mat av mig dom första 3veckorna iaf.

Jag har ganska dåligt samvete över att jag inte kunde ge honom tillräckligt med mat och allt det som det medför med amningen, närheten osv.. Känns som ett nederlag, dels att jag gav upp och att "alla ska" amma.. Det är ju ganska hårda påtryckningar att man "ska" göra det.

Jag är själv flaskuppfödd, pga att min mor inte hade någon mat åt mig alls, likaså min mosters barn är också uppfödda på ersättning. Min sambo likaså.. Ärftligt?? Eller är det stressen och pressen runt omkring som gör att det blir så här?
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Ta inte så hårt på det här med amningen, alla gör så gott de kan och sedan är det inte mer med det. Närhet kan man ge på annat sätt. Jag tycker attityden mot amning har hårdnat betydligt, jag brukar hänga en del på www.familjeliv.com och där får man huka sig om man inte ammat i 4 år minst!
Amningen har fungerat för mig men jag blir ändå redigt irriterad på den amningshysteri som gör att det är tillåtet att kasta skit på dem som det ej lyckats för.
Einstein var uppfödd på ersättning!!!!
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Sar skrev:
Jag tycker attityden mot amning har hårdnat betydligt, jag brukar hänga en del på www.familjeliv.com och där får man huka sig om man inte ammat i 4 år minst!

Tycker du? Jag tycker det är en minst lika hård attityd mot de som ammar längre än 8-9 månader. Det finns liksom små möjligheter att gå sin egen väg, om man inte vill riskera att provocera folk.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Brukar vara där med, men törs inte ta upp det här där.. Blir man väl anmäld för misshandel eller nåt.. Där ser man, det visste jag inte att Einstein var uppfödd på ersättning.. Då kan det ju inte vara så tokigt..;)
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Jag har inte ammat någon av mina tre. Har däremot pumpat och flaskmatat alla tre, och de två sista sparade jag massor i frysen också så de fick delvis bröstmjölk i nästan ett halvår! (Enbart bröstmjölk första två månaderna för alla tre, ettan fick delvis i två månader till.)
Den första hade fel sugteknik så hon fick inte ut något alls ur bröstet. Tvåan hade rätt teknik men sög så mesigt så det kom inget ändå :smirk:. Trean sög som en liten sugkopp och med rätt teknik, men han fick ändå inte ut nog med mjölk. Detta trots att jag faktiskt HADE massor med mjölk redan då, som han satt igång med sitt sugande.
Summan av kardemumman är att jag har haft MASSOR av mjölk de två första månaderna, sen sinat successivt. MEN jag är tyvärr väldigt trögmjölkad, så barnen lyckas inte suga ur det :crazy:. Trean fick snutta några gånger på kvällarna, när det inte var behov av några stora mängder utan bara att snutta hlea tiden : DÅ dög bröstet, men annars funkade det som sagt inte...
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Otäcka jag fick för mig innan bebis kom att jag absolut inte ville amma,jag mådde jättedåligt av bara tanken,både BM på MVC,BB,släkt och vänner bara skakade på huvudet åt mig.

Gick med på att pumpa ut mjölk åt den lille när han kom,kännde mig som en stor skit rent utsagt...men tack vare mycket hjälp från BVC-tanten så kom jag över min "fobi" och började sakta att prova amma i lugn och ro...ett mål i taget,för mig själv....

Nu 9 månader senare så tjatas det hela tiden på när jag skall sluta att amma,och nu när han fått tänder och snart går "är jag inte lite äcklig då" osv...

Jag tycker du kämpat och varit jätteduktig och försökt,mer kan man inte göra,du skall absolut inte känna någon skam i det,många hade inte ens försökt så länge som du gjorde.

Det finns fördelar med flaska också och barnet kan få närhet av flaska också,inga problem.
Det är ju trots allt bra mat ersättning också,och inget rävgift.

Det är sån fruktansvärd dubbelmoral om ammning hos många,kan/vill man inte är det fel,och den som ammar "för länge" är det också fel hos...Huvudsaken är att man kommer fram till den lösning man som funkar för en själv.Det är absolut ingen skam att inte kunna amma.

mvh Zaria (som aldrig ammats en droppe i hela sitt liv)
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Tanken var att jag skulle pumpa ur så mycket jag kunde för att ge honom under så lång tid som möjligt, med fick aldrig igång mjölken tillräckligt bra så jag hann att frysa.

Jag vet inte hur normalt det är på en skala, men jag hade den gula råmjölken i två veckor, och den var inte lätt att få ut. Först när den "riktiga" mjölken strömmade till, det var då dom rejäla stockningarna kom, och då hade jag nästan full ranson med mjölk åt honom i ett par dagar. Snacka om upp som en sol och ner som en pannkaka.

Jag försökte amma en gång mellan ett par stockningar,när jag började ha mat åt honom, men han blev tvärilsken efter några snutt. Förmodligen har han aldrig haft tålamodet att det tar ett par min innan maten kommer, tillsammans med lite fel teknik.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Zaria skrev:
Jag tycker du kämpat och varit jätteduktig och försökt,mer kan man inte göra,du skall absolut inte känna någon skam i det,många hade inte ens försökt så länge som du gjorde.

Tack för dom orden. Dom värmde!:bow:

Jo, en av fördelarna är att andra kan ge mat med. (Min mor lånade Max inatt,så jag har fått sova ut lite..) Han har fått regelbundna mattider med(han äter kl10, 2 och 6, dygnet runt, alltså med 4tim mellanrum, nu kan han sova över en timme eller två på nätterna, alltså kl två målet), vet inte om det brukar bli så om man ammar. Har ingen erfarenhet alls av barn annars. Lilla kott är den första.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Jag tycker du ska vara STOLT som faktiskt kämpade fast du hade så mycket problem! Du gjorde vad du kunde, och såg också till att ditt barn fick vad han behövde.

Visst är amning suveränt, men inte sjutton är det ett livsnödvändigt måste. Att mamman och barnet mår bra är däremot nödvändigt.
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Det finns säkert oförlåtande attityder i båda "läger" men jag har nog upplevt det som att de som av någon anledning inte ammar får ta betydligt mer skit. Det ska förklaras varför, kanske även bvc tanten ogillar det etc. Plus att många redan har ångest för att det inte fungerat. Nej, fram för en mer öppen och förlåtande attityd, det finns ju (enligt Liza Marklund) en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!;)
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Dom skriver till och med in i hans journaler på BVC att han får tillägg och inte ammas.. Undrar om dom skriver in i journalerna lika noggrant om dom ammas med.. Om det skulle bli något problem senare..
 
Sv: Någon här som inte ammat?

Ok, vad bra, då vet jag. Känns som om dom ska hålla koll på mig för försäkringen skull om han skulle bli allergisk eller problem med magen, så dom kan skylla på det..
 
Sv: Någon här som inte ammat?

MItt första fungerade inte amningen med, när tvån kom hade jag släppt allt det där med ammning, köpt hem pulver och förberett, då fungerade det!
Jag är rätt egensinnig och vill gärna bilda mig en egen uppfattning, inte bli inföst i någon fålla med orden att så här ska det vara.
Jag tror att jag trots den inställningen tog in kraven att det ska bara ammas. Vid nästa barn hade jag insett att det är jag och bebban som bestämmer.
Det finns som sagt fördelar med tillägg också...de sover bättre och man kan låna ut dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 461
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 513
Senast: ingela119
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
738
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Jag kikar efter en joggingvagn med två sittplatser. Har ni någon erfarenhet? Thule verkar ju ha bra grejer vad jag förstår, men det...
Svar
16
· Visningar
736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp