Någon frivillig?

Totola

Trådstartare
:angel: till en vild tur i skogen? Jag skulle vilja träna lite terränghoppning med min häst men jag är lite för feg eftersom hästen blir helt hysteriskt glad och framåt och kan ta lite extraskutt (även vid banhoppning) Skulle behöva någon som kan få honom lyssna lite bättre :devil:

Skämt åsido, men hur skulle ni lagt upp "lydnadsträningen"? Han är lugn när man inte rider mot hinder så det är inget problem. Men jag behöver verkligen förbättra lydnaden vid hoppningen, främst att få bort bocktendenserna. Han bockar ofta efter hindret, eller gör en antydan genom att köra ner huvudet. Skulle ni jobbat med det på ridbana först eller kan man lika gärna träna det i skogen?
Har ni några knep eller är det bara at tokbromsa så fort hästen ökar?

Han är ganska mycket hoppad så vanorna är ganska inrotade. Han går att bromsa men blir stark och överpigg. Jag är lite feg vad gäller hoppning, men skulle ändå vilja hoppa terräng för hästens skull, han tycker allmänt terräng är väldigt roligt och är säker på foten och tuff. Skulle gå/hoppa i princip vart som helst om jag bad honom.

Sv: Någon frivillig?

du kan väl lika gärna rida i skogen...om det inte är så att du känner dej tryggare på ridbanan för då tycker jag att det är bättre att hålla till där

dra upp huvudet på honom och driv på när han försöker bocka.

Ja alltså, att driva går jag med på, men jag tittade när en annan tjej hoppade honom och anledningen till att han bockar är för att han är i dålig balans och landar framtungt. Det blir bättre om man hoppar flera hinder för det är i regel när man bromsar upp efter hindret som det blir så.
Om man drar upp huvudet tappar han ryggen, för i det läget han bockar har han ofta en mycket rund och fin galopp (är en travare så man vill inte direkt förstöra galoppen med flit).

Personligen vill jag nog inte hoppa i skogen än, hästen blir ganska pigg bara av att få komma ut så vi har jobbat länge med att det är skritt som gäller. Inga problem att trava egentligen men när man väl börjat trava stressar han lätt upp sej och vill bara trava sen. Samma gäller hoppningen, har han väl fått hoppa en gång bjuder han som 17 så fort han ser ett hinder..

då tycker jag att du ska jobba mycket med att hoppa serier och liknande, så han blir stark och hittar sin balans!

Ok, ska göra det! Får hitta någon frivillig ;) jag är lite för ostadig för att kunna hjälpa honom med balansen så det känns mer rättvist att sätta upp en rutinerad hoppryttare.

Tjena!
Hade samma problem med min häst tidigare! Men mycket jobb kan du göra i padocken eller ute i skogen. I padocken brukade jag sätta upp ett vanligt cavalettihinder. Både framför hindret och efter gjorde jag halt och ryggade 2-3 steg. Ute i skogen galopperade jag i en samlad galopp och saktade av till skritt och igång i galopp igen, och ner i skritt. Det fick han att lyssna VÄLDIGT mycket. Så nu har jag sällan problem mot hinder ute. Hoppas det kanske kan fungera! :)

/ Sara

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar