Någon fotomänniska här ute!?

L

LsT

Hejsan! Ja, här kommer jag med en liten ovanlig fråga kanske här inom hästforumen. Men, det hör åtminstone till hästar, eller rättare sagt det skall fånga hästar som hoppa i manegebild!
Jag har en kompaktkamera Nikon P80, som har inprincipt samma funktioner som en riktig systemkamera förutom att det inte går att byta objektiv. Jag har inte riktigt klurat ut det här hur man kan ta snygga bilder i ridhuset? Javisst vet jag att det inte går att få speciellt snygga om man inte har en värsting-kamera, men någorlunda bra borde det ju gå att få, t ex. att det inte är fullt med damm framför kameran eller att hästen blir som ett suddigt sträck?
Ska tävla i hoppning nu på lördag och skulle vara enormt tacksam för någon hjälp innan dess! Det går tyvärr inte att ha på blixt under "rörelseläge". Snälla, väntar ivrigt på svar.
KRAM!
 
Sv: Någon fotomänniska här ute!?

Dra upp ISOvärdet så högt som du tycker blir bra. (Ju högre värde, ju mer brus i bilden.) Du får hitta den nivå du tycker är acceptabel. Ju högre ISOvärde du har, desto kortare slutartider kan du nämligen ha. Korta slutartider gör att du får mindre rörelseoskärpa. Välj sedan programläge "S" (Slutarförval) och välj en kort slutartid. Kameran kommer då att välja bländarvärde som passar till.
 
Sv: Någon fotomänniska här ute!?

Suttit & läst lite om den & lägsta bländarval vid tele är 4,5 & vid vidvinkel 2,8. Så teleläget kommer inte att funka vidare då det är för ljussvagt. Kör det högsta ISO du törs utan att bilden blir grynig.
 
Sv: Någon fotomänniska här ute!?

Förmodligen är kamerans isoegenskaper inte tillräckligt bra för att få vettiga skarpa bilder under de förhållanden du beskriver. Dessutom behöver du minst 1/400 slutartid för att frysa hoppande hästar. Utomhus i bra ljus må det gå, men aldrig inomhus eller i dåligt ljus med en kamera som har en sensor i storlek som en lillfingernagel.
 
Sv: Någon fotomänniska här ute!?

Tack för alla svaren! Har nu köpt en ny kamera, eftersom den förra bara krånglade. Har nu en riktig system, nikon D40 och den funkar utmärkt, både ute och inne=)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Bästa Buke, Har inte inhandlat en kamera sedan 2004. Så har ungefär noll preferenser. Nu vill jag satsa på en riktig systemkamera. Vart...
Svar
14
· Visningar
910
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: Lii
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Efter att ha pratat om det i tjugo år slog jag och en av mina väninnor till i förra veckan och bokade en semesterresa tillsammans. Så i...
2
Svar
23
· Visningar
2 969
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp