någon bra frammåt övning?

M

medik_ox

hejsan, jag har ett polskt hblsto på 4 år om har lite problem med att gå frammåt.. helt plötsligt stannar hon och står där tills man klicver av och leder henne, jag har testat att sitta kvar och driva.. har till och med bett en kompis sälla med longerpiskan bakom henne.. men hon står helt orörlig.. vi stod mitt ute i skogen i 4 timmar sen var jag tvungen att hoppa av för jag skulle jobba.. det är ett problem.. nästa problem är att hon verkar inte tycka något är roligt.. hon gör som hon blir tillsagd men visar inget intresse.. detta bekymmrar mig i och med att hon bara är 4 år.. jag har haft henne snart i 3 månader på foder, ägaren har mestadels bara ridit i ridhus, medans jag älskar skogen och långa uteritter.. dom första månaderna förstår jag att hästen är osäker och testar mig.. men när jag inte ser någon glädje hos henne blir jag rädd.. jag har testat att rida henne i ridhus och hon ser lika dan ut då med.. däremot när hon är lös i hagen så är hon helt underbar det lyser lycka i ögonen på henne.. vi brukar rida ut tillsammans med en nyskuren travar valllack på 12 år då är hon lite mer possetiv och kanske till och med kan ha ett öra framåt ibland.. men jag behöver veta hur jag kan leka fram glädjen hos henne, det hjäklper inte att galoppera över ett fält eller hoppa någon stock för honm gör bara som hon blir tillsagd.. inte en tendens till glädje skutt.. jag har lekt med henne i hagen och då är hon med på noterna.. jag ar även haft sadel och träns på henne och lekt från maren och hon är glad.. men det är precis som att hon blir osäker när man sätter sig på henne.. och nej!! hon har inte ont någonstans.. jag har haft henne inne på två olika kliniker och haft ute tre vetrinärer som kännt och klämt /skickt rönkat osv.. det är inget fel på hennes fötter, det är i huvudet det sitter.. jag avskyr att se henne "lida" så.. Ägaren påstår att hon har varit sån sen hon köpte henne som två och ett halvt årng.. UNGA HÄSTAR SKA VARA FULLA AV LIV!!!!! snälla hjälp mig jag tycker synd om henne..

Sv: någon bra frammåt övning?

hejsan, jag har ett polskt hblsto på 4 år om har lite problem med att gå frammåt.. helt plötsligt stannar hon och står där tills man klicver av och leder henne, jag har testat att sitta kvar och driva.. har till och med bett en kompis sälla med longerpiskan bakom henne.. men hon står helt orörlig.. vi stod mitt ute i skogen i 4 timmar sen var jag tvungen att hoppa av för jag skulle jobba.. det är ett problem.. nästa problem är att hon verkar inte tycka något är roligt.. hon gör som hon blir tillsagd men visar inget intresse.. detta bekymmrar mig i och med att hon bara är 4 år.. jag har haft henne snart i 3 månader på foder, ägaren har mestadels bara ridit i ridhus, medans jag älskar skogen och långa uteritter.. dom första månaderna förstår jag att hästen är osäker och testar mig.. men när jag inte ser någon glädje hos henne blir jag rädd.. jag har testat att rida henne i ridhus och hon ser lika dan ut då med.. däremot när hon är lös i hagen så är hon helt underbar det lyser lycka i ögonen på henne.. vi brukar rida ut tillsammans med en nyskuren travar valllack på 12 år då är hon lite mer possetiv och kanske till och med kan ha ett öra framåt ibland.. men jag behöver veta hur jag kan leka fram glädjen hos henne, det hjäklper inte att galoppera över ett fält eller hoppa någon stock för honm gör bara som hon blir tillsagd.. inte en tendens till glädje skutt.. jag har lekt med henne i hagen och då är hon med på noterna.. jag ar även haft sadel och träns på henne och lekt från maren och hon är glad.. men det är precis som att hon blir osäker när man sätter sig på henne.. och nej!! hon har inte ont någonstans.. jag har haft henne inne på två olika kliniker och haft ute tre vetrinärer som kännt och klämt /skickt rönkat osv.. det är inget fel på hennes fötter, det är i huvudet det sitter.. jag avskyr att se henne "lida" så.. Ägaren påstår att hon har varit sån sen hon köpte henne som två och ett halvt årng.. UNGA HÄSTAR SKA VARA FULLA AV LIV!!!!! snälla hjälp mig jag tycker synd om henne..
Ja du, har du haft ute en massör?
Sen är de så att ston kan bli sånna vi har haft 2 st men dom har blitt sånna efter dom fått ett föl. Jag skulle kolla med massör om du inte gjort de och hittar ni inget så tror jag ändå hon kan ha ont el nått nånstanns.
Ett föl kanske vore toppen för henne så hon fick bara gå i hage i ca 18månader. Hon kanske är utbränd redan, lilla stackarn om dom har suttit och trimmat i ridhus hela tiden och sen fått ont då kan de faktiskt sätta sig i huvudet. De är inget ovanligt alls. Och pisk hjälper absolut INTE men de tror jag du förstår.
Har ni kollat så de inte är sadeln?

Du har kanske fått tag på vad jag brukar kalla en Märr med stort M!

Att träna ett sånt sto kan vara allt annat än lätt. Personligen tillhör jag den lilla galna skara som tycker att såna damer är de mest givande utmaningar man kan vara med om. Ja, jag vet, jag är lite knäpp... :rofl:

Den amerikanske tränaren Jared Leclair har skrivit en artikel i ämnet, kanske kan den ge dig några ledtrådar och tips: http://www.performancehorse.com/1006quicktips.htm

Mitt i prick, en mycke bra artikel:bump:. Vårt ena sto e väldigt speciell.Hon e en utmaning inte helt lätt o förstå sig på ,humöret d växlar på en sekund hit o dit.

Vårt andra sto e så ute hon bara stannar o ska vända hem då förstås,så bortåt går d knackigt även med häst framför sig.Då e hon mer rädd för saker oxå förstås.Hon e väl den tittiga typen (lättdistaherad) Jag går på henne,hon reser sig förstås (nästan så hon ska slå runt) d e hennes sätt o försöka komma undan.då tar jag tygeländan o driver på o på d går bättre. D hjälper inte o va passiv heller då kommer vi ingenstans, har jag bestämt jag ska fram då blir d så efter lite meningsskiljaktigheter. Men hon får ju aldrig bestämma,men ändå blir d så gång på gång för d mesta. Men hemåt då kan hon nästan gå genom eld. Hem kära hem.
D andra stoet som jag nämnde innan hon e svår annars sur och så men stabilare i psyket ,bryr sig inte i saker i onödan. Hon slösar inte så mycke energi på att kolla faror hela tiden som den andra gör. JMen dom e väl som dom e,vissa saker får man kanske leva me.

Senast ändrad:

mycket trevlig artikel... många nya tips att tänka på... mitt sto kan hajja till om det hoppar fram något annars bara lunkar hon.. jag ska testa idag att leka i hagen med henne (då det är blankis på alla ridvägar) så kanske hon får ha lite roligt i alla fall.. jag såg en glimt i ögat på henne igår när jag löshoppade henne.. så hoppet finns där.. jag ger inte upp hon skall ha roligt!!! sadeln sitter bra hade en equiteft ute och tittade på henne hon har inga problem alls med muskler och sadeln låg perfekt... (fast jag har pad under ändå för jag tyckler det verkar bekvämare för henne equiteften sa att det inte gjorde något om jag hade den) idag ska hon skos (tyvärr, men jag tsetar att ha skor på henne, det kanske är där problemet ligger även om hon inte ömmar. Jag är mest för barfotahästar).

Det låter bra att du ska sko henne. Det är långt ifrån alla hästar som klarar att gå oskodd och med ömma fötter blir inte något roligt.

Ett konkret tips för att väcka damen till liv kan vara att göra några mycket enkla övningar som hon verkligen förstår. Kanske har någon gått fram lite för snabbt med henne tidigare, och hon har inte riktigt förstått allt, och har därför kroknat och "stängt av".

Trailhinder brukar funka på de flesta. Jag har t.o.m fått en 26-åriga pensionerad ridskoleponny, som var trött på allt, ingen glimt i ögat hade funnits på flera år, men hon var fräsch i kroppen. Och hennes matte var förstås förtvivlad över hennes apati.

Hon hängde på när några andra fick prova trailhinder för första gången. Lätta övning, med enkla tydliga hjälper och MYCKET beröm när hästen gjorde rätt. Efter en stund hade vi på ridbanan en gammal connemera som vaket stod och "undrade" vad ska vi göra nu?!

Det gamla connemarastoet blev som ny och livslusten kom tillbaka.
Varför då, kan man undra? SÅ roliga är väl inte trailhinder?

Poängen var att hon för första(?) gången till 100% förstod vad ryttaren ville att hon skulle göra. Och när hon gjorde som ryttaren ville så fick hon överdrivet mycket beröm och hon blev så lycklig över att förstå sin människa och ville så gärna göra rätt.

En liknelse skulle kunna vara att vi satt på skolbänken i Kina. Dag ut och dag in. Och vi förstod inte ett enda ord! Hur entusiastiska skulle vi vara?...

Att förstå språket och kunna kommunicera är den största tillfredsställe för oss alla djurarter.

Så ett tips kan vara att hitta på några riktigt busenkla övningar. Och håll inte på för länge, ni ska sluta när det är på topp. Ibland kanske 20 minuter, ibland bara 10 minuter.
Du får ha lite känsla... du kan i princip aldrig sluta träningspasset för tidigt, men du måste sluta med något som går kalasbra.

OBS! Om hästen inte gör rätt vid något tillfälle, så ska den inte bestraffas på något sätt. Då ignorera man bara det hela och börja istället klura ut vad man själv gjorde för fel, och hur man kan bli tydligare.

Blev lite långt och spontant det här. Hoppas du förstår hur jag menar! Lycka till!

mycket trevlig artikel... många nya tips att tänka på... mitt sto kan hajja till om det hoppar fram något annars bara lunkar hon.. jag ska testa idag att leka i hagen med henne (då det är blankis på alla ridvägar) så kanske hon får ha lite roligt i alla fall.. jag såg en glimt i ögat på henne igår när jag löshoppade henne.. så hoppet finns där.. jag ger inte upp hon skall ha roligt!!! sadeln sitter bra hade en equiteft ute och tittade på henne hon har inga problem alls med muskler och sadeln låg perfekt... (fast jag har pad under ändå för jag tyckler det verkar bekvämare för henne equiteften sa att det inte gjorde något om jag hade den) idag ska hon skos (tyvärr, men jag tsetar att ha skor på henne, det kanske är där problemet ligger även om hon inte ömmar. Jag är mest för barfotahästar).

Där har du ju en rätt stor grej faktiskt.De kan mkt väl vara så att hon behöver skor runt om. ;)

Tack för fina tips.. ja jag har precis skott henne nu och hoppas att det ska bli bättre, alla försök är bra utom dom dåliga.... Trail säger ni, jag har en trail by hand bana hemma hos mamma som jag har hittat på själv.. jag kanske borde börja från marken så hon förstår vad hon ska göra sen succesivt kliva upp på henne.... Fyande är jag alergisk mot.. Oftast är det människan som gör fel inte hästen.. Vi lekte i hagen med en fotboll idag.. Det tyckte hon var roligt.. jag sprang och gömde den och hon letade upp den.. (den är vit och vi har snö så den går att gömma) där såg jag något hos henne jag inte har sett som hon kom.. hon verkligen utstrålade lycka.. så jag funderar på om vi ska leka med bollen en stund innan jag ska rida.. vad tror ni om det?? för då blir ridning något possitivt (tror jag).. jag ska bygga en "bro" imorgon, och sätta upp lite grindar. sen börja träna trail.. tack för jätte fina tips.. jag tar till vara på allt för jag vill att min häst skall vara lycklig..

idag har jag skrittat henne Med nya skor på, ville inte anstränga henne i och med att hon har gått barfota så länge innan och helt plötsligt har hon skor.. idag har solen skinit och snö har rasat från granarna.. och jag är överlycklig HON BLEV RÄDD för ett snöras.. detta är ett av dom små livstecken hon har gjort.. vissa kanske tycker jag verjkar helt störd när jag ser detta som possivitvt men enligt mig är detta en jätte stor grej.. hon lunkade dock på i samma "dvala" efter det att hon blev rädd och "hoppade åt sidan" medn det är som sagt ett "livs"tecken.. vi ska ut o skritta imorghon med.. sen på lördag så ska jag och en kompis ut och rida en längre runda.. då ska jag se hur hon är i dom andra gångarterna med skor på.. har även skaffat nytt bett.. ett helt vanligt tredelat. (hon hade "unghästbett" med fasta ringar och sido"pinnar" på innan.. ) vi får se om det funkar bättre eller sämre.. det återstår ju att se..

Liknande trådar

Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 260
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka