Någon akvarieexpert här?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Jag har ett vanligt sällskaps akvarium med främst Mollys, Platys, tetror och några malar i.

Kan man ha en ensam kampfisk i den blandningen?

Skulle vilja ha i något färgglatt då nästan alla fiskar nu är grå, vita eller vita med svarta prickar. Hade Black mollys som ynglade av sig med Dalmatian molly och nu blir alla i någon dalmatianform.....

Sv: Någon akvarieexpert här?

Visst kan man det. Dock tycker jag att den långfenade varianten står sig lite dåligt i sällskapsakvarium. Den blir lätt nafsad i fenorna, och fungerar oftast bäst i tätt planterade lugna akvarium.

Finns det kortfenade?

Jag har nog bara sett de långfenade.

Mitt akvarium är blandat men rejält med tätt placerade växter.

Ja alltså, det är en kortfenad fisk, där man i vissa extrema avelsvarianter odlat fram onormalt långa fenor.

Ja, du kan ha en kampfisk bland de fiskarna. Men man måste hålla koll på att de inte nafsar den i fenorna eller jagar den. Det blir den ju självklart stressad av och då löper den stor risk för att dö av det. Jag hade en kampfisk i mitt sällskapsakvarium och det gick bra, ända tills min ena molly (som var STOR) lade märke till att det var kul att jaga kampfisken och bita i dess fenor. Den dog tyvärr bara några dagar efter att mobbningen började.

Så om du har mycket växter den kan gömma sig bland ska det väl gå.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
12 482
Övr. Djur Vi tycker allt ett våra fiskar börjat tjockna en hel del nu framåt slutet. Vi har haft dem ungefär 5 veckor skulle jag tro. Det gäller...
Svar
4
· Visningar
11 493
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Hej, undrar om någon har någon ide om varför mina fiskar bara dött. Jag har mest guppy och några neontetror och de har mått bra länge...
Svar
6
· Visningar
1 219
Senast: marshall
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 410
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama