Nafsande ponny

R

Rutsie

Vi har en ponny som bara håller på och nafsar och biter, det har blivit som en grej för honom. Han har inte fått mycket mat/godis ur handen så det är inte det att han tigger.

Vi har prövat att huta åt honom ordentligt. Numera vet han om han bits ordentligt att det kommer en åthutning så han backar nästan innan vi hutar åt honom.

Om man är ute och går med honom kan han rätt som det är bita i handen, i benet, i ryggen. Ja, varhelst han kommer åt.

Vi har prövat att slå till honom när han biter men ingen större effekt. Det är som om det blivit en tics för honom. Det liksom bara blir så. Funderar på om det är ett sätt att få uppmärksamhet.

Snälla hjälp oss att komma med bra lösningar på problemet.

I övrigt är han i mycket god kondition och körs mycket. Det funkar alldeles utmärkt och i det är han mycket lydig och lyhörd.

Sv: Nafsande ponny

Kan han regaera bättre på att verbalt åthuta honom? Morra/fräsa/säga åt på skarpen?

Ge inte alls ur handen? Ni skrev "inte mycket", men även lite kan ju göra skillnad? ;)

prova ha stenkoll på honom hela tiden ett tag, t.ex på en promenad, och så fort han ens tänker tanken att nafsa/bita så nyp till ordentligt om mulan och ryt till. Det kan ju bli en lite gjort är gjort effekt om han redan hunnit bita, brukar vara effektivare om man går tillbaka till precis innan agerandet!

Ni kan även göra det jobbigt för honom! Så fort han tänker bita eller nafsa, så gör som jag sade tidigare, men kanske även tvinga honom att backa ganska långt. Upprepa detta varje gång, så slutar han förhoppningsvis, för då blir det helt plötsligt jobbigt att bitas ;)

Ge inte alls ur handen? Ni skrev "inte mycket", men även lite kan ju göra skillnad? ;)

Har en ponny hemma som det räcker att mata ur handen en eller två gånger - sen börjar den nafsa. Väldigt matglad och kan därmed bli sur om den inte får mat och godis när den själv tycker att den minsann ska ha! Vi måste ha den i en hage avsides där inga promenerande människor går förbi, då det hänt att de har morötter med sig och ger hästarna. Och då bits ponnyn när den ska in sedan.

Skulle ponnyn mot förmodan nafsa så morrar jag till ordentligt, den är väldigt uppmärksam på min röst. Det har hänt att jag har gett den ett litet nyp i näsan eller en dask på bogen, då med en gång när den nafsat. Men i 9 fall av 10 räcker det att morra!

Jag tycker Zantos råd är bra, prova det.

Tack! Från och med idag är allt ur handen förbjudet. Det handlar ju inser jag lite om bristande respekt. Vi är ofta ute och går och tar honom med för motions skull. Han tycker det är kul och travar glatt brevid om man ska ut och springa t ex. Annars är han lyhörd. Kan gå lös brevid, stannar när man stannar, går runt om man vänder osv.

När jag som är vuxen har honom är han rätt ok, slänger med huvudet och får in en träff då och då. När dottern springer med honom är han värre. Kan hoppa upp och försöka få tag i luvan på jackan, grimskaftet, kardborreband mm. Samt biter...gärna i låret eller handen.

Ska verkligen pröva dessa tips. Har även försökt vara förebyggande men inser att man måste vara dunderkonsekvent.

Behöver jag tillägga att det är en shettis? Glad, livlig och allt annat än lat.

Hej!
min shettis är likadan det bara är hans vardag jag brukar ta han i överläppen när han biter m det ignorerar han totalt. Han nafsar en i jackan och ibland biter lite hårdare men jag tror inte att det är för att vara elak utan för att det bara är en del av honom. maria

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 837
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama