Nästa steg?

lady_vip

Trådstartare
Ena gamlingen i stallet har blivit halt, ägaren skulle ut och rida igår men han haltade på höger fram och hon vände direkt.

Hon har kännt i en veckas tid att han har varit lite konstig, men inte halt, förrän igår.
Jag åkte ut och vi kollade och klämde och kände så gott vi kan. Han är inte varm, svullen eller gallig öht på benet så vi bestämde att första steget var att kolla hoven.

Hovis var ute idag och klämde med tången, det enda han hittade vad att strålen var lite öm och han misstänkte strålröta (den är dock ej synlig) och att vi behandlar med klorin.

Jag ringde ägaren sen, men hon sköljer redan med klorin, så det borde inte vara det.

Frågan är vad hon ska göra härnäst. Hästen är 20 år, en fd travare som gått som ridhäst i 15 år. Han rids inte särskilt hårt, "hobbyhäst" som blir väl omhändertagen.

Klinik? Ägaren är rädd att de kommer hitta hur mycket som helst med tanke på hans ålder, samtidigt vill hon ju veta.
ET? Kiropraktor?

Kan klargöra att han definitivt inte är blockhalt eller liknande, men lite halt. Han går ute på betet med de andra hästarna i en lugn flock så han borde inte överanstränga sig.
 
Sv: Nästa steg?

Det första jag hade gjort hade varit att låta hästen vila en vecka cirka. Är han fortfarande halt då hade jag vidtagit åtgärder. De vrickar sig så lätt i hagen och det tar ett tag innan det går över. Eftersom det inte är värre symptom hade jag startat där.
 
Sv: Nästa steg?

Mmm, det blir så ändå, ET eller klinik tar lite tid innan man får tid. Skönt att du inte heller tycker att det är farligt;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 396
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: bellala
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I fredags kväll åkte jag för att rida Aprilia men när jag kom dit visade ägaren att hon slagit sig, och hade ett ganska stort skrapsår...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: mooi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver hjälp med tankar kring ett ponny köp. Ponnyn ska användas som promenad ponny till en nybörjare. " Ridning" 1-3 dagar i...
2
Svar
29
· Visningar
2 737
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp