Näringsupptag till föl

Sv: Näringsupptag till föl

Men hästen känner ju inte av om den tycker att den ska käka kalk? Eller du har forskning om stödjer att hästen känner av kalkbrist?

Du vet väl att om hästen äter för mycket kalk bli balansen med bla fosfor fel.

Det är inte kalk som är boven....det är fosfor som är det färliga! Hästen komma bara att pissa utt överskott av kalk, det kan den inte gjöra med fosfor, den samlas i kroppen, och det är inte lätt att ver hur mycket fosofor som finns i foderet, kli innahåller mycket fosfor. Utan rätt balance av kalk kan det bli urkalkning av skeletet....därför Fri Tillgång av kalk. pricis som salt hästen känna sitt behov.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Det hade jag absolut kunnat göra... om jag hade haft tillgång till TS analysvärden på grovfodret och om det var tillåtet enligt forumreglerna att göra foderstater till enskilda hästar ;)

Då har du brötet mot forumreglerna månge gånger Lew!!! du ger ditt råd jämt till folk på den här siten........och så att vi är klart, jag har hänvisa till andras etablerad? foderstät......inte min eget, nåt som vi gjöra har jämnt ;).
 
Sv: Näringsupptag till föl

Jag vill ha källa på att hästar skulle känna av att de har behov av kalk.

Sen kvittar det ju om det är fosfor som är det "farliga", ett alldeles för högt överskott av kalk är definitivt inte nyttigt.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Nej vi är inte olika om just tuggning. Det som jag säjer är att tuggning stimulera saliv som i sin tur håller magen i balance från för mycket acid som leder till magsår. Du bör vet det?
Kraft foder kan stimulera salivet like mycket eller till o med mer än höet berörenda på TS. Jag behöva ingen SLU studia för att vet det, det se jag på mina häster, hemsk vad dom drägla när dom få havre.

Men allt det här har inte att gjöra med TS tråd och sin mamma.

Jag förstår inte du kan jämföra havre och Hö. 6kg havre slänger de flesta hästar i sig, det är inte mycket till tuggande längre stunder. 6kg Hö däremot varar ungefär 6timmar i hönät här, vissa slänger i sig fortare och för vissa tar det en hel natt att få sig 6kg Hö. Hästar behöver tugga många timmar/dygn, inte slänga i sig ett par ggr/dygn.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Dessutom är det viktigt för tarmfloran att äta en stor mängd grovfoder, de mikroorganismer som behövs i hästens tarm för matsmältningen sitter på grovfodrets fibrer. Så det är inte bara tuggandet i sig som är viktigt.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Historien är som sådana att min kära mor har tagit föl på sitt sto. Hon gör så gott hon kan men litar inte riktigt på mina utfodringsråd. Hon vill nu se länkar på att hennes föl på 5 månader inte kan ta till sig fodret han får (förutom mjölk), för hon tycker inte han behöver mer protein. Medans jag då ser att den lille saken är 5 cm högre bak än fram, hans mor är insjunken bakom manken. Mao tydliga tecken på proteinbrist.

Men jag hittar själv inget matrial på detta?
Är det någon som har lust att hjälpa mig?

Båda är vid gott hull, fölis är faktiskt riktigt tjock, så det är inte så att hästarna ger jätte syn av att vara för lite utfodrade eller så. Men kan man "lite mer" så ser man det ju ändå.

Han äter ju rätt rejält av mammas grubbmat, soja och lusern. Och hon menar att det räcker i proteinväg till honom. Medans jag menar att hon måste fodra på märren mer för att hon i sin tur ska ha mer protein till fölis.


Gärna tips på andra länkar om det är något ni tycker är sådär ruskigt viktigt när det kommer till föl. Tyvärr lyssnar hon bara lite lagom på det jag säger.

Fölet som dias och äter den krubbmat du beskriver lär inte ha någon proteinbrist. Att mata på stoet med mer proteiner är i så fall för stoets skull, men om hon tappat så är det troligtvis mer så att hon ger allt till fölet ändå. Bara stoet får i sig det hon ska och det är ju ganska stora mängder så länge hon ger di. Det är jättebra att fölet äter av mammans mat, det ska den ju göra så den lär sig, även om den idag inte kan ta upp all näring i den, men iom att den även diar så är det lugnt.

Jag skulle inte lägga ner tid på att bråka med min mamma om en sån här sak så länge fölet får fortsätta dia och ingen av dem är rent magra och spetsiga hela överlinjen, då är det läge att reagera.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 293
Senast: FiVi
·
Hästvård Om du har dessa förutsättningarna, hur gör du då? Russföl 10 dagar gammal 5 grader varmt Hällregn och riktig råkyla var eviga dag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 479
Senast: Mary91
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 701
Senast: axel
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 593
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp