Näringsupptag till föl

Sv: Näringsupptag till föl

Jag anser att mina hästar mår mycket bra, ja, vet inte riktigt om du menade det som en fråga?
 
Sv: Näringsupptag till föl

Jag vill fortfarande ha svar.

Anser du att digivande ston inte har något tuggbehov?

Vettiga hästmänniskor vet ju faktiskt att grovfoder ska utgöra största delen av foderstaten och OM det behövs extra mineraler osv så ger man kraftfoder utöver det. Men dom flesta hästar klarar sig bra på enbart grovfoder, om det har rätt värden.

Häst har 14-15kg av det total att tugga på, det krävs lika mycket tuggenda på havre som med hö.

Det finns en hel del annat ett digivande sto behöve an vad enbart hö kan ger....om man har inte tillgång på Alfalfa, och aven där är det rekommendera med lite kraftfoder.
Fri tillgång på salt och foder kalk är ett givet.

Du för lägga främ din egen foderstät for digivande sto så att TS har nåt att vissa sin mamma.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Hästar, precis som människor, behöver ett visst intag av näring. Vart den näringen kommer från är oväsentligt, och för hästar är den bästa källan - utan konkurrens - grovfoder.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Havre och hö går inte att jämföra. Havre är inte ett grovfoder, så vitt jag vet.

Det finns digivande ston som klarar sig gott på bara grovfoder, om det har bra värden.
Men först och främst skulle jag se till så stoet fick GROVFODER ;) i fri tillgång, och utöver det kraftfoder OM det behövs. Det är inte bra alls att dra ner på grovfodret och slänga på massa kilon kraftfoder.

Dom måste få sitt tuggbehov tillgodosett ,det kan inte havre göra.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Om du anse att dina häster må bra på det foder great :bow:
Att ger bara hö kan vara det allra billigast, frågan är om det är den råd man ska säjer till TS att lämna över till mamma.

Bengtsson var en främstådena häst experter på sin tid.
KAFFT har sin egen foder experter.
Jag har gått på det jag har lärt mig och av erfarenhet, båda här och i america.
Det som saknas för dagens häst äger är en Enkle, Begriplig Foderstät att gå efter.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Havre och hö går inte att jämföra. Havre är inte ett grovfoder, så vitt jag vet.

Det finns digivande ston som klarar sig gott på bara grovfoder, om det har bra värden.
Men först och främst skulle jag se till så stoet fick GROVFODER ;) i fri tillgång, och utöver det kraftfoder OM det behövs. Det är inte bra alls att dra ner på grovfodret och slänga på massa kilon kraftfoder.

Dom måste få sitt tuggbehov tillgodosett ,det kan inte havre göra.

Lägg främ ditt foderstätt!
 
Sv: Näringsupptag till föl

Historien är som sådana att min kära mor har tagit föl på sitt sto. Hon gör så gott hon kan men litar inte riktigt på mina utfodringsråd. Hon vill nu se länkar på att hennes föl på 5 månader inte kan ta till sig fodret han får (förutom mjölk), för hon tycker inte han behöver mer protein. Medans jag då ser att den lille saken är 5 cm högre bak än fram, hans mor är insjunken bakom manken. Mao tydliga tecken på proteinbrist.

Men jag hittar själv inget matrial på detta?
Är det någon som har lust att hjälpa mig?

Båda är vid gott hull, fölis är faktiskt riktigt tjock, så det är inte så att hästarna ger jätte syn av att vara för lite utfodrade eller så. Men kan man "lite mer" så ser man det ju ändå.

Han äter ju rätt rejält av mammas grubbmat, soja och lusern. Och hon menar att det räcker i proteinväg till honom. Medans jag menar att hon måste fodra på märren mer för att hon i sin tur ska ha mer protein till fölis.


Gärna tips på andra länkar om det är något ni tycker är sådär ruskigt viktigt när det kommer till föl. Tyvärr lyssnar hon bara lite lagom på det jag säger.

Säg till morsan att det är dags att stödutfodra med mer protein så de inte tappar hull i pälssättningen som börjar nu när ljuset vänt :idea: En sådär 1-2 kg lusern till vore lagom eftersom de är två stycken... Eller nått (vet ju inte vad du anser hon ska öka på med, drog bara ett exempel)
 
Sv: Näringsupptag till föl

Från ett tidigar tråd......månge delar av sweden är kalk fättig och ett digivning sto kan behöve det, båda för sig själv och fölet.

Men det kan man ju inte lägga fram som ett allmänt råd. Skåne tex är INTE kalkfattigt och här finns det massor av hästar.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Jag vet ju inte exakt vad hon vill lägga till. Jag ifrågasatte mest din konstiga foderstat.

Men som jag skrev så skulle mitt sto vid digivning få fri tillgång på hö av bra kvalite, dom mineraler som behövs, lucern. Sedan beror det ju på värde på höt, om jag ser att hon tunnar ur tex så skulle jag ju öka på. Har även bra erfarenhet av ett annat muslifoder till tunn häst, tror det heter Hestekraft.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Det är farligt för en hästs tarmsystem att få för lite grovfoder att jobba med, det trodde jag alla visste numera?! Magsår, kolik mm kan bli följden. Hästar är grovfoderomvandlare och ska äta 16-18 timmar om dygnet helst.
Grovfodret innehåller mikroorganismer som arbetar i hästens jättelånga tarmsystem för att bryta ner och ta upp näringsämnena.

Så fri tillgång på grovfoder till ett digivande sto, och därutöver de tillskott som behövs!

Stona här får just det; fri tillgång på hö, luzern och Avel.

Men jag tycker inte att ett överbyggt föl tyder på proteinbrist, däremot om fölungen är tunn och omusklad över ryggen.

Att ett digivande sto tappar en del är inget märkvärdigt. Vissa ston gör det, andra märks det nästan inte alls på. Jag har genom åren haft båda sorter.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Häst har 14-15kg av det total att tugga på, det krävs lika mycket tuggenda på havre som med hö.

Det här med tuggbehov undrar jag kanske i och för sig över men i vilket fall som så handlar det i alla fall också om att hästen måste få i sig tillräckligt med fibrer. Med för lite fibrer riskerar man en förändring/försämring av bakteriebalansen i hästens grovtarm. Det är jätteviktigt för hästen att denna fungerar bra. Om hästen inte får tillräckligt med bra fibrer till tarmen dör de bra "snälla" bakterierna och andra tar överhanden. Då kan hästen inte tillgodogöra sig all näring från det grovfode den får (och dessutom kan den bli sjuk).
 
Sv: Näringsupptag till föl

Men det kan man ju inte lägga fram som ett allmänt råd. Skåne tex är INTE kalkfattigt och här finns det massor av hästar.

Vet du om TS bor i Skåna? det vet inte jag.
Att lägga främ fritillgång komma inte att skada hästen, det är inte säkert hästen komma att rör kalken, men det bör finnas till ifall hästen vill har det.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Hallo, säjer samma till dig som till Lyth.......lägg främ ett fåderstat till TS som hennes mamma kan tugga på.
Fylla I:
hö ......?
kraftfoder.....?
mineral ......?
 
Sv: Näringsupptag till föl

Hallo, säjer samma till dig som till Lyth.......lägg främ ett fåderstat till TS som hennes mamma kan tugga på.
Fylla I:
hö ......?
kraftfoder.....?
mineral ......?

Vad är det för ett konstigt svar på mitt inlägg? Ska jag tolka det som att du håller med mig och att då ditt påstående om att tuggande av havre är lika bra som att tugga grovfoder är fel?

Det blir knasiga diskussioner om man inte bemöter innehållet i ett inlägg.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Vet du om TS bor i Skåna? det vet inte jag.
Att lägga främ fritillgång komma inte att skada hästen, det är inte säkert hästen komma att rör kalken, men det bör finnas till ifall hästen vill har det.

Men hästen känner ju inte av om den tycker att den ska käka kalk? Eller du har forskning om stödjer att hästen känner av kalkbrist?

Du vet väl att om hästen äter för mycket kalk bli balansen med bla fosfor fel.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Vet du om TS bor i Skåna? det vet inte jag.
Att lägga främ fritillgång komma inte att skada hästen, det är inte säkert hästen komma att rör kalken, men det bör finnas till ifall hästen vill har det.

Jag bor i Norrland och har på tok för mycket Ca i mina foderstater. Fri tillgång på kalk är inget jag nånsin har hört rekommenderas... jag är supernoga med kvoterna på mina foderstater ch speciellt till digivande ston och växande föl/unghästar.

.. å andra sigan så är jag helt säker på att jag har rätt i att havre inte på något sätt kan jämföras med grovfoder i fråga om tuggtid heller - som det redan har påpekats här i tråden ;)

Fri tillgång på grovfoder med bra värden är prio 1 till dräktiga och digivande ston.
 
Sv: Näringsupptag till föl

Hallo, säjer samma till dig som till Lyth.......lägg främ ett fåderstat till TS som hennes mamma kan tugga på.
Fylla I:
hö ......?
kraftfoder.....?
mineral ......?

Det hade jag absolut kunnat göra... om jag hade haft tillgång till TS analysvärden på grovfodret och om det var tillåtet enligt forumreglerna att göra foderstater till enskilda hästar ;)
 
Sv: Näringsupptag till föl

Vad är det för ett konstigt svar på mitt inlägg? Ska jag tolka det som att du håller med mig och att då ditt påstående om att tuggande av havre är lika bra som att tugga grovfoder är fel?

Det blir knasiga diskussioner om man inte bemöter innehållet i ett inlägg.

Nej vi är inte olika om just tuggning. Det som jag säjer är att tuggning stimulera saliv som i sin tur håller magen i balance från för mycket acid som leder till magsår. Du bör vet det?
Kraft foder kan stimulera salivet like mycket eller till o med mer än höet berörenda på TS. Jag behöva ingen SLU studia för att vet det, det se jag på mina häster, hemsk vad dom drägla när dom få havre.

Men allt det här har inte att gjöra med TS tråd och sin mamma.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 293
Senast: FiVi
·
Hästvård Om du har dessa förutsättningarna, hur gör du då? Russföl 10 dagar gammal 5 grader varmt Hällregn och riktig råkyla var eviga dag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 479
Senast: Mary91
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 701
Senast: axel
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 593
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp