näringslära in exactum

Kan bara hålla med, speciellt eftersom jag har slagit en del hö och som du sa tidigare, ett gärde och några lass ger inte direkt exakt samma gräs varför analyser bara ger riktvärden.
Jag tycker nog innerst i min hästsjäl att det är lite för tillkrånglat och att sunda förnuftet måste råda, måste erkänna att jag tex inte har en överlappningstid på 14 dagar när jag byter hö, de ena tar slut och då börjar jag med nästa. I ett stall hade jag 55 hästar som skulle fodras, inte kan man krångla m två sorter då och ingen reagerade det minsta, och det hade jag märkt för jag mockade åt alla själv.
Men naturligtvis gällde det hö som var ungefär lika sammansatt och hade liknade struktur.
 
Instämmer helt, det finns ingen anledning att vara jätteförsiktig när det gäller att byta mellan grovfoder med likartad struktur, det påverkar normalt inte tarmfloran särskilt mycket.
Det som påverkar mest är hur mycket kolhydrater som kommer ner i grovtarmen samt fiberinnehållet.
Viktigt att veta är att (i en rimlig foderstat) 85% av kolhydraterna i havre tas upp i tunntarmen motsvarande för korn är 20%, resten går vidare till grovtarmen.
PL
 
och jag får hästar som kommer från proffsträning med hö i foderstaten, här får dom hösilage och jag har ingen möjlighet att "lotsa" in dom...INGEN häst på de 9 åren jag haft konvalecenter har reagerat...

Jag är medveten om att det kan finnas känsliga hästar, men det är bara en promille.......
 
Vattenhalten har ingen större betydelse bara man tänker på den så att man inte plötsligt minskar grovfoderintaget/fibermängden när man går från hö till hösilage. Att plötsligt minska kraftfoder/stärkelse är knappast något som skadar hästen.
Diskussionen när det gäller försiktiga övergångar har ofta blivit lite hysterisk här på buke utan egentlig insikt om vad som egentligen påverkar tarmfloran.
PL
 
Visst har du rätt i det du säger om hobbyhästarna, många vårdas ihjäl. Men jag tycker aldrig att det är fel att ha kunskap och veta vad man håller på med, även om det inte ställs samma krav på våra promenadhästar som högpresterande galoppörer t ex.

När jag pratade om de torftiga hästarna förr tänkte jag faktiskt främst på kavalleriet, många bilder där tycker jag är rysare...

Min åsikt är att har man kunskap tillräckligt vet man också i vilka fall man kan acceptera en avvikelse. Och kunskap är både teori och praktik.
 
Ett "strålande" exempel på kavalleriet ligger bara för mig ca 10 år bak i tiden. Vid ett studiebesök på K1 fick vi veta att alla hästar hade samma foderstat plus minus något kg hö beroende på storlek. Maken till muskelfattiga hästar, en av hästarna hade 2 månader tidigare stått på Strömsholm och då var han mycket välmusklad, snygg och i toppkondition. Han såg nu ut som ett ök och jag var tvungen att fråga om det verkligen var rätt häst i spiltan,
jodå -den konstrade och var lite pigg i början men det gick snart över - konstigt. Han var rent undernärd och hade alltså inget kvar att busa på. Anledningen till att dom inte hade individuella foderstater var att olika personer fodrade och att det då lätt blev fel !!!!!! Man kan alltså anta att dom som jobbade i stallet på K1 inte kunde läsa....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp