När tålamodet tryter och hopplösheten närmar sig.

Sv: När tålamodet tryter och hopplösheten närmar sig.

dessutom måste du rida ut mera på honom, klart som sjutton att han e titti om du så SÄLLAN rider ut på honom!! Tvärtom ska de ju vara MAX3 gånger / vecka i ridhus/volt- resten ut i skogen!! Man kan träan på äng/åker i skogen- du missar så mycket värdefull träning för både dig och din häst! speciellt för din häst!!
Och om du tycker de e tråkigt så får du ta en medryttare som klarar av at rida ut på honom 3 dagar i veckan. För UT och ha kul och njuta av livet måste din häst få ha, inte bara träna i ridhuset/på volten. klart som sjutton han tappa livsgnistan/frammåtbjudningen!!
Börja med att rida ut 4 dagar i veckan och träna en dag i veck så ska du se vilken pigg häst då kommer att ha sedan :)

och kan du inte rida ut din häst, be nån annan göra det då.
Du får ursäkta mig men jag blir faktiskt arg, hästen är 8 år gammal. vet du hur BRA det är för hästarans musklatur att få gå i skogen och klättra och snurra runt träden, lyfta på fötterna?
Ju mera du är ute och ta hjälp av en häst som inte är tittig på saker och ting så kommer han bli mindre tittig. Jag har haft hand om rejält tittiga /fega hästar men jag har endå ridit ut, har tagit en rem runt halsen och så e det bara hålla i sig och rida frammåt :D
som sagt du måste ta och ändra inställning mot det här med uteritter...för din egna häst skull...
 
Senast ändrad:
Sv: När tålamodet tryter och hopplösheten närmar sig.

man kan oxå lägga upp tränings pass UTE, typ- där borta ska vi klättra ett par gånger och där ska vi galoppträna och där ska vi hoppa över ett dike och där borta ska vi snurra runt träden :D det finns massor!!!! Sedan ta och göt följande! Rid alltid Ut en stund INNAN du tränar på banan! Så har jag gjort när jag har haft foderhästar osv. ridit ut ca 30-40 min, sedan har jag bara behövt träna 15-20 min på ridbanan då hästen redan är uppvärmd och klar så behöver jag bara träna på tex skänskelvikningar osv. hoppa nån övning. man får mycket piggare hästar då.
 
Sv: När tålamodet tryter och hopplösheten närmar sig.

Hej.
Jag har haft väldiga problem med min rygg och blivit behandlad av kiropraktiker och hos sjukgymnaster. Detta är dock bra nu, jag tränar på gym och tar hand om mig själv bättre nu och jag har inte ont längre.
Så detta ska nog inte vara något problem, men tack för dina synpunkter : )
// Thea.
 
Sv: När tålamodet tryter och hopplösheten närmar sig.

Hej igen och tack för alla tips.
Tänkte att jag skulle göra en uppdatering.
Sen kiropraktikern har kollat honom har han bara blivit bättre och bättre! Han har fått tillbaka frammåtbjudningen (nästan hela tiden iallafall). Han tycker det är kul att hoppa och verkar allmänt gladare.
Jag var och tävlade 1,00m och 1,10m i förra helgen och jag vann (!) första klassen och rev ett i grunden i andra för jag fick inte riktigt igång honom genom en sväng.

Fast sen gick det i och för sig inte lika bra nu i helgen. Jag skulle precis in på banan te första klassen och han tappar en sko. Vi får den påslagen av en vänlig person där. Men eftersom jag då var tvungen att sätta igång honom på nytt då blir han väldigt trött. På andra hindret så var det precis som han bara gav upp, vi kom perfekt. Bra tempo, rätt avstånd, ja allt var bra, men han stannade ändå. Sen stannar han på kombinationen, jag lyckades inte ens få honom intill hindret. I andra klassen gjorde han likadant. (Det var 1,10m och 1,10m jag red)

Jag har grubblat ett tag nu men tror jag kommit fram te att han är lite av en periodare. För när jag red ut i skogen idag så var han pigg och taktade(!) vilket inte är en vanlighet. Vi klättrade lite och busred och han kändes som vanligt igen.

Men jag får väl se lite vad som händer den närmsta tiden nu.
Tack igen för alla tips, dem var/är guld värda!
// Thea.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 380
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 639
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 485
Senast: Cambrie
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 776
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp