När "ska" barn med på begravning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Svarar till alla:

:bow:
Tack för era synvinklar!
Ni verkar överens de flesta av er; Ta med barnen!

Ja, ni har nog rätt. Iaf de två äldre barnen kan nog följa med.
Min lillkille får nog stanna hemma, fyller strax 2.
Han skulle inte ha ro att sitta still 5 min:smirk:

Anledningen till att jag tvekar till att ta med barnen är för att JAG själv tycker begravningar är fruktansvärt jobbiga!:( :cry:

Har själv låtit bli att gå på min låtsasfarfars begravning som jag älskade såå:love: :cry:
Nåt som jag både ångrar men ändå inte...

Gick heller inte på min sambos mosters begrav.

Vet att många runt i kring tycker att det är fel av mej.
Men dom vet inte hur jag känner och jag vill heller inte berätta (så dom kan ju heller inte förstå mej).

Nu har jag dock funderat om jag inte ska svälja den kolosala klumpen och GÅ på denna begravning, enbart för att slippa höra tissel och tassel sedan.

Men barnen ifråga får göra som dom vill, ni har rätt i det.
Jag ska inte neka dom det.

:bow:
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

För mig är det självklart att barnen ska vara med på ev begravningar. Varför hymla och "bespara" barnen på att se människor som gråter och är ledsna? Tror inte att de skulle ta skada av det snarare att de tar döden och andra svårigheter mer naturligt.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

indian-charlie skrev:
Oops! Bara en reflektion - hon kanske inte hade barnvakt... självklart ska inte barn "stimma" runt, ropa, eller fnittra..men det är faktiskt vårt ansvar som föräldrar att prata med barnen om det..

Det är mycket möjligt att hon inte hade barnvakt, eller så tyckte hon helt enkelt att barnen också hade rätt att gå dit. Som du skrev, det är föräldrarnas ansvar att tala med barnen om hur man uppför sig där, därför är det svårt när folk tycker att begravningsentreprenör/vaktmästare ska vara lekledare på något vis...

Folk tror ibland att en kyrka har ett bollhav precis som ICA har... Barn är ju supervälkomna och de kan fnittra, sitta i gången osv, men inte på en begravning...

//E
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag tycker att det är fint att ta farväl av någon som har "levt klart" med en begravningscermoni. Det vill jag även visa mina barn, att det inte är farligt eller läskigt.

Är barnen så små att de kan störa cermonin, skall de inte följa med om man inte själv har möjlighet att ta ut dom kvickt.

Om det är någon som inte var klar med sitt liv som begravs vill jag bara att barnen följer med om de är så stora att de själva kan ta ställning och verkligen vill det. Jag erbjuder, men propsar inte.

Känner ännu mer att jag verkligen inte vill missa de fina cermonierna för mina nära när de har "levt klart" efter att ha deltagit på min sons och min bästa väns begravningar. Det var vackert men fruktansvärt jobbigt.

När jag var liten ville mina föräldrar "skydda" mig från dessa upplevelser (min pappa fortfarande) så när vi begravde vår son så hade jag endast varit på en begravning tidigare, jag önskar att jag hade fått vara med på fler, då hade det varit lättare för mig med vår cermoni, jag visste ju knappt hur det gick till.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

lady_vip skrev:
därför är det svårt när folk tycker att begravningsentreprenör/vaktmästare ska vara lekledare på något vis...


//E

Jag hade inte räknat med det och hade placerat mig och tre-åringen så vi lätt kunde ta oss ut, men blev mycket glatt överraskad när jag i kyrkan möttes av en proffsig delegation som diskret och mkt uppmärksamt delade ut och bytte små spännande leksaker till barnen och var beredda att ta ut dem som inte kunde vara lugna. :bow:
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

indian-charlie skrev:
hade en lång disk.. med min far i maj(han tillhör 40-talisterna) då min 12 åriga dotters pappa dog i hjärntumör, han tyckta absolut inte att hon skulle se honom när han var död, varför ?? Döden är naturlig.
Har vi samma pappa? ;)

Första gången jag såg någon död var det min son, gjorde ju inte händelsen mindre traumatisk.

Ibland behöver man se, för att acceptera. Även barn.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Min första begravning, då var jag fem år, gammelmormor hade dött. Jga var jätteglad över att få vara med, jag pussade på henne i kistan och hon såg så fridfull ut min gamla mormor :love:. Låt barnen bestämma själva, anser jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 537
Senast: Modest
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: Badger
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 897
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 988
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp