När "ska" barn med på begravning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Norrlänning

Trådstartare
Nu vill jag höra vad ni andra tycker och tänker!

Har en begravning här i dagarna som gör att jag börjar fundera...

Ålder på barnen i fråga tänkte jag från 10 och neråt. Men säg gärna era tankar om äldre barn oxå.

Jag tycker inte alls man behöver ta med barn på begravningar.
Varför ska dom sitta och se när vuxna gråter och snörvlar och kanske även helt hysterisk?
Varför ska dom få en massa tankar i sina huvuden om döden som kommer upp ändå bara av vetskapen att någon dött.

Nu tycker jag förstås att det beror lite på VEM som ska begravas.
Är det någon väldigt nära eller som man har haft mycket kontakt med så är det väl lite annorlunda.
Då kan jag förstå om barnen själva skulle vilja vara med.

Ni som tar med era barn på begravningar; hur tänker ni? Vilken ålder har dom då varit i?
Har dom själv velat?

Jag dömmer inte någon alls utan vill bara höra era tankar...
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Vidar var med på sin farfars begravning. Han var 3 nånting då och hade fullt grepp på läget. Jag var beredd på problem men det kom inga.

Jag tror farfar hade VELAT det, annars hade vi såklart inte kommit med barn. Det var flera små med.

I kyrkan fanns det proffs som delade ut leksaker och kom och bytte dem om det verkade rastlöst i bänkarna.

Vidar var med framme och tittade på kistan.

Om jag skulle begravas på det sättet skulle jag inte vilja utestänga mina barnbarn, hellre göra ceremonin mindre skrämmande. Det var denna.

På middagen senare fanns en lekhörna dit ungarna snabbt troppade av.

Jag tycker det är OK med barn på begravningar, det visar liksom att livet går vidare.

Och Vidar, vad tog han med sig?

"Jag har också en farfar. Men han är lite dålig, han är ett skelett!"
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Hm, jag tycker att barn ska få följa med om dom vill - oavsett hur gamla de är...

Jag minns när jag var mindre, var väl runt tio så var jag med när min gamla mormor begravdes. Men inte min syster, hon var då fyra. Men det kanske var för att hon inte skulle "förstöra" om hon inte skulle vilja sitta still... Jag vet faktiskt inte.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag tycker barn kan vara med på begravningar. Oftast är deras tankar/fantasier värre än verkligheten. Att de får se oss vuxna gråta tycker jag inte är något problem, det är väl bra att de får se att vi kan vara ledsna? Tankar om döden har de ändå, jag lovar!

Våra barn var med på sin gammelmormors begravning, då var de ca 6 och 8 år. Vi förberedde dem genom att prata mycket om det innan, läste böcker som vi fick från begravningsbyrån (bilderböcker för barn om döden.) Dottern, då 6 år, tog udden av det ledsamma genom att när vi gick in i kyrkan viska till mig: "Mamma, är det där byrån?"... Det är inte så lätt att veta skillnaden på byrå och kista... :)

Det måste väl vara upp till var och en att avgöra om barnen ska vara med eller inte? Beroende på vilken relation de haft till den döde osv.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Min son är alldeles för liten för att jag själv ska ha behövt tagit ställning till något sådant. Men mina föräldrar har låtit oss barn själva bestämma om vi vill följa med eller inte. Det har resulterat i att jag inte varit på en enda begravning än så länge, jag har själv valt att inte följa med (i åldrarna ca 8, 10 och 12). Min bror tre år äldre valde att följa med. Mamma och pappa satte sig ner innan och pratade med oss och berättade hur det kommer att gå till, vad som händer när man dött osv.
Ingen av oss verkar att ha tagit skada (eller vad man ska säga) av att ha varit/inte ha varit med.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag var 7 år när jag var med på min "gamlamormors" begravning. Kommer ihåg henne rätt väl och träffades väl rätt ofta, men på begravningen sa jag till mamma: "Mamma, titta jag gråter inte ens." Alltså fattade jag nog inte så mkt av det. Jag förstod att hon var död, men var inte sådär jätteledsen. Var nog för liten för att fatta. Kommer inte ihåg att nån grät.. som tur är..:crazy: Hade nog blivit ledsen och orolig annars..
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Mina 2 äldsta var med på min mosters begravning när de var 4 respektive 2 år. Detta var inget de mådde dåligt av.
Alla mina 3 barn har tidigt varit medvetna om vad döden är och innebär..Kanske pga att vi lever som vi gör med djur och slakt regelbundet?
Tycker inte att man ska "skydda" barn från vad döden är!
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Barn ska med på begravning när någon dött.
Man ska inte förbise barnens sorgeprocess, barn sörjer också. Barn behöver se vuxna sörja för att kunna bearbeta dödsfallet själv och för att lära sig sörja. Alltför ofta ser jag vuxna som inte tillåter sig själv att sörja. Mycket av det tror jag hänger ihop med att vuxna under deras uppväxt ville "skydda" dem från döden och sorgen. Och om man resonerar som du tror jag man stjälper mer än man hjälper.
Döden är inget farligt och man ska tala med barn om både död och sorg. Det är en naturlig sak och barn tar det oftast väldigt bra.
Rör det sig om dödsfall mycket nära barnet ska man alltid ta hjälp av barnpsykolog.

Jag talar av egen erfarenhet av ämnet. Jag har varit med på begravningoch likvaka som barn (3 år) och det har inte givit mig något dåligt, tvärtom. Däremot så försökte min familj skydda mig från sorgeprocessen då min mor dog (4 år) och det har satt sina ordentliga spår senare i livet. Det är därför det känns viktigt för mig att dela med mig om vad jag varit med om så föräldrar vet.

Så: Snälla alla föräldrar, låt era barn sörja och även se ER sörja. Annars tar de sig aldrig igenom krisen. Nära eller inte nära anhörig till barnen, låt barnen vara med på begravningen och PRATA OM DÖDEN!
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag tycker barnen har lika stor rätt till begravingen som vuxna. Dessutom tycker jag de "lättat upp" stämningen. De sörjande ser barnen som efterföljare till den som gått bort.

Barnen tycker inte det är konstigt och känner nog mer igen sig när vuxna snörvlar, det gör ju de små mycket oftare så det är normalt för dem. Dessutom så tror jag inte barn mår dåligt av att möta döden. Det är vi vuxna som utvecklar en massa fobier mot fullt normala saker..
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

När min svärfar låg på intensiven med stroke (och vi inte visste om han skulle klara sig) frågade min svägerska läkaren om det var bra eller dåligt att ta dit barnbarnen. Läkaren sa då att från 7-8 års ålder kunde barnen själva få bestämma.
Det viktigaste var att förbereda på vad som dom skulle få se.
Jag tror samma gäller vid en begravning.

Det hör väl kanske inte till ämnet, men min barn fick själva bestämma om dom skulle med till veterinären när vi tog bort gammelkatten. Dom yngsta ville men 13 åringen tvärnekade och det accepterade jag absolut.

Döden är en del av livet, och om man inte lär sig det som barn, hur ska man då kunna hantera det som vuxen?
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag fick inte följa med på min morfars begravning..och jag var väl runt 13 tror jag..Det tycker jag var dåligt av min mamma (jag är idag 18). Barn är nog tåligare än vad man tror angående sådant..
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag var på begravning första gången när jag var 9 år. Det var min pappa som hade dött.
Jag är tacksam för att jag deltog och även för att det var öppen kista och jag fick se honom en sista gång.

Min bror begravdes i maj och jag hade min son med mig. Han var då 3½. Mina småsyskon var också med, de är 4 och 8 år.
Ingen av dem verkade ta skada av att vara med.
De visste att vi var där för att ta avsked av våran bror/min sons morbror.

Min son pratade en del om det efteråt och sa att i mormor och mamma och alla var ledsna i kyrkan.
Han ville undvika kyrkor ett tag efteråt för han ville inte se mig ledsen.
Nu har han förstått att man inte måste vara ledsen när man är i kyrkan.

Jag tycker att det är naturligt och självklart att ta med barn på begravning. De har också rätt att få ta del av avskedet.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag tror att det är värre att neka barnen begravningen och sorgen än tvärtom, framför allt om det är någon de haft en nära relation till. Min son var ca 2 år när han var med på min morfars begravning. Jag upplevde inte att han tyckte det var jobbigt alls så. Dock gjorde jag så att jag hade en person med mig som kunde ta huvudansvaret för honom så att jag inte behövde springa efter honom när han inte ville sitta still mer.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Mina barn var 7 och 10 då de både var med på sjukhuset när min pappa låg för döden och sedan på hans begravning. De stod sin morfar nära, men vi frågade alltid om de ville följa med eller inte. Ibland sa den yngsta ifrån att h*n inte följa med till sjukhuset eftersom h*n tyckte det var jobbigt.

På själva begravningen var det 10-åringen som hade det jobbigast, h*n har också haft svårt för att åka med till kyrkogården nu efteråt. Men det har inte varit något "hysteriskt" utan mer en ledsamhet över att morfar inte finns längre.

Jag tror man måste se till varje enskilt barn faktiskt, men jag tror inte mina barn har mått dåligt över att de har varit med.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Vill gärna berätta att det faktiskt går alldeles utmärkt att ta med barn på begravning, jag har tre 16,13 o 5 och dom har varit med på ganska många begravningar. Första gången så var den äldsta omkring 2 1/2 sedan har det tyvärr blivit några gånger..:cry: Jag tror att vi vuxna "krånglar" till det så - barn e ju mycket mer naturliga i sitt tänkande.. döden är precis som födelse något naturligt och vi ska inte skrämma upp våra barn..för i tiden var ju döden något som fanns "hemma". Jag tycker du ska läsa "adjö herr muffin" med dina barn och sedan brukar begravningsbyråeerna ha väldigt bra häften som man kan prata med barnen om..

Vad är det som är fel med att se andra runt omkring vara ledsna och gråta osv -förklarar man innan att det är jätte-jobbigt och att man får klump i magen men att det faktiskt går över så är min erfarenhet att det går bra med barn på begravningar, barnen har lättare att förstå när dom ser konkret vad som händer och det är lättare att få ett avslut.
Detta var mina erfarenheter och jag tycker att oavsett så är det du som mamma som ska avgöra- (har fått många negativa reaktioner innan men positiva efter begravningen) du känner dina barn.. är dom trygga så är det inga problem..
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag tycker att barn (och vuxna också för den delen)i regel är alldeles för långt i från födslar och dödslar, och genom att de inte skall få vara med på begraving hjälper vi ju dem inte precis.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

cirkus skrev:
Jag tycker att barn (och vuxna också för den delen)i regel är alldeles för långt i från födslar och dödslar, och genom att de inte skall få vara med på begraving hjälper vi ju dem inte precis.

Jag blir så glad när jag ser att det finns fler som tycker som jag (gäller flera inlägg). Vi för över vår egen rädsla till barnen, hade en lång disk.. med min far i maj(han tillhör 40-talisterna) då min 12 åriga dotters pappa dog i hjärntumör, han tyckta absolut inte att hon skulle se honom när han var död, varför ?? Döden är naturlig.
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

Jag har inga barn men jobbar med bla. begravningar och är därför ofta på begravning.

Jag måste få påpeka en sak, hoppas ingen tar illa upp. Barn som inte kan vara tysta eller sitta hyffsat stilla tycker jag inte har något att göra där... På en begravning jag hade i höstas var det en relativt ung man (ca 60) som hade gått bort, det var mycket folk på begravningen och jag förstod att han var en mycket omtyckt man. Ett följe, som inte var nära släkt, kom med ett gäng ungar och dessa barn var inte stilla 2 minuter.
Det var väldigt jobbigt för de närmaste och för resten i kyrkan med psalmböcker som släpptes i golvet, höga frågor till föräldrarna och fnitter...

Så, gärna barn på begravning, OM de uppför sig... Har man ett väldigt litet barn så kan man sätta sig långt bak ifall det blir rastlöst.

Såg ett praktexemplar sist. En mamma med 2 små barn, ca 2 och 4 år kom in i kyrkan, satte sig på mitten ungefär, ett barn på var sida om sig. Plockade sedan upp varsin NY ritbok med nya pennor som de barnen var sysselsatta med under 45 minuter.

Det är viktigt med med sorgearbetet för barn, likaså för de andra i kyrkan, så jag måste tyvärr säga att om inte barnen kan iaf viska och sitta hyffsat stilla så ska de inte vara där...

//E
 
Sv: När "ska" barn med på begravning?

lady_vip skrev:
Jag har inga barn men jobbar med bla. begravningar och är därför ofta på begravning.

Jag måste få påpeka en sak, hoppas ingen tar illa upp. Barn som inte kan vara tysta eller sitta hyffsat stilla tycker jag inte har något att göra där... På en begravning jag hade i höstas var det en relativt ung man (ca 60) som hade gått bort, det var mycket folk på begravningen och jag förstod att han var en mycket omtyckt man. Ett följe, som inte var nära släkt, kom med ett gäng ungar och dessa barn var inte stilla 2 minuter.
Det var väldigt jobbigt för de närmaste och för resten i kyrkan med psalmböcker som släpptes i golvet, höga frågor till föräldrarna och fnitter...

Så, gärna barn på begravning, OM de uppför sig... Har man ett väldigt litet barn så kan man sätta sig långt bak ifall det blir rastlöst.

Såg ett praktexemplar sist. En mamma med 2 små barn, ca 2 och 4 år kom in i kyrkan, satte sig på mitten ungefär, ett barn på var sida om sig. Plockade sedan upp varsin NY ritbok med nya pennor som de barnen var sysselsatta med under 45 minuter.

Det är viktigt med med sorgearbetet för barn, likaså för de andra i kyrkan, så jag måste tyvärr säga att om inte barnen kan iaf viska och sitta hyffsat stilla så ska de inte vara där...

//E
Oops! Bara en reflektion - hon kanske inte hade barnvakt... självklart ska inte barn "stimma" runt, ropa, eller fnittra..men det är faktiskt vårt ansvar som föräldrar att prata med barnen om det..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 537
Senast: Modest
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: Badger
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 897
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 988
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp