När röntga och vem betalar?

@Amanda_F så hade jag gjort själv på häst under 100. Ägaren står för besiktning och vill jag röntga gör jag det. Över 100 tycker jag de ska vara röntgade för då börjar vi prata stora siffror :)

Sen om en häst säljs för långa pengar. Säg under 20 förstår jag att vissa ägare inte står för besiktningen.
 
@Amanda_F så hade jag gjort själv på häst under 100. Ägaren står för besiktning och vill jag röntga gör jag det. Över 100 tycker jag de ska vara röntgade för då börjar vi prata stora siffror :)

Sen om en häst säljs för långa pengar. Säg under 20 förstår jag att vissa ägare inte står för besiktningen.
Sant, min förra häst som jag köpte för hela 9000 betalade jag hela rasket på... Jag köpte henne utan att hon gick igenom å andra sidan, för jag kände hästen sen 13 år, så jag visste vad jag fick.

Under den här perioden av hästletande har jag varit intresserad av tre hästar över 100 och alla de har varit röntgade redan så jag visste vad jag hade att ta ställning till. En av dem hade jag nog ultraljudat/MR-röntgat (eller vad man gör?) SI-leden på...
 
Jag tycker att det beror på prisklass och användningsområde.
Hästar över 100.000kr skulle jag röntga och då står köparen för det.
Vi brukar göra så att säljare står för veterinärbesiktning på gården med någon av våra veterinärer, men vill köparen göra mer får denna stå för det. Har också en veterinär med portabel röntgen så enkelt att göra det hos oss också :)
 
Som säljare skulle jag inte stå för besiktningskostnaden öht, om hästen går igenom. Oavsett hur mycket hästen kostar. Det är en undersökning som köparen gör för att skydda sig (uppfylla sin undersökningsplikt). Som köpare vill jag stå för den och också stå som beställare, av just det skälet.
Många jag känner som sålt hästar, i olika prisklasser, har besiktigat hästen innan försäljningen för att få bekräftat att den är fräsch. Min förra häst var besiktigad nån månad innan jag köpte henne, och jag gjorde ingen ny den gången - men den chansningen hade jag inte gjort idag. Det räcker ju med en eller ett par dagar och att nåt händer i hagen t.ex., så är den besiktningen inaktuell..och hjälper inte mig som köpare ett smack om något händer.

Däremot kan jag hålla med om att om hästen kostar +100k är det rimligt att förvänta sig att den ska vara röntgad, iom att försäkringsbolagen brukar kräva det för att kunna försäkra hästen så pass högt i livvärde. Vill köparen däremot ta nya plåtar, eller andra plåtar, ser jag inte varför säljaren skulle stå för det.

När jag röntgar? Hästar för 100k+, utan tvekan. Om jag nu någonsin kommer upp i den prisklassen själv. I prisklasserna under det tar jag det nog fall till fall, där kan jag inte svara rakt av.
 
Säljer jag för sexsiffrigt så röntgar jag som säljare.
Säljer jag för under det, får köpare stå för röntgen.
Säljer jag för under 20-25 brukar även köparen få stå för besiktningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 222
Senast: L(i)FE
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 971
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 095
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp