När räknas det som inavel?

alexandraisabella

Trådstartare
Jag har suttit och "forskat" om min hästs familj.
Hennes mammas moster och hennes pappas mormor är samma häst. Räknas det som inavel? Har frågat runt bland mina kompisar och vissa säger nej och vissa ja. Tacksam för svar :)

Om ni inte förstod min fina förklaring (har bytt ut namnen)

Juni Juli
April Maj Juni
(pappa)Februari Mars(mamma)
Januari (min häst)
 
Sv: När räknas det som inavel?

Mammans moster finns ju inte med i stamtavlan, så det räknas inte. Man kan betäcka mamma och dotter med samma hingst, det gör inte inavel.
 
Sv: När räknas det som inavel?

Nej det är inte inavel.
Jag tror - lite beroende på ras - knappt att det räknas som inavel om morfar och farfar är samma hingst.
Fast det är mer "linjeavel" än jag personligen skulle gilla.

Det du beskriver är ju på långt håll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 749
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 373
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
Relationer Min moster har börjat släktforska, vilket ledde till en diskussion i familjen igår. Hade varit intressant att höra era åsikter på temat...
2
Svar
29
· Visningar
3 357
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp