(När) lägger ni er i?

Jag har själv en fetknopp som går upp av luft. Jag är mycket väl medveten om hennes övervikt och gör så gott jag kan för att få ner henne till en sund vikt genom ridning och kontrollerat matintag och sticker inte under stol med att hästen är fet om ämnet kommer på tal. Jag hade blivit irriterad om någon som jag inte uttryckligen bett om en åsikt i frågan kom och gav mig pekpinnar om det uppenbara. Att vissa lite skämtsamt har kommenterat/ bekräftat det när jag själv redan påpekat problemet är ingen fara alls men jag hade inte velat höra det apropå ingenting från nån utomstående.
 
Fast buke är ju ett diskussionsforum? Visst att den här tråden baserar sig på ett särskilt fall, men det är ändå en intressant diskussion att ta ändå och höra flera andras syn på saken. Det är ju det här vi gör på buke.
Hade jag kommit på vem det var som baktalade mig på det viset så hade jag sagt upp bekantskapen. Diskussioner i alla ära men det här är osmakligt i mina ögon. Det är få här på Buke som är helt anonyma och det ät inte otroligt att folk känner igen situationen.

Upplever man det som så illa så får man väl ta upp det med personen, det finns massor av folk som diskuterar hästarnas vikt utan att blinka.
 
När jag lägger ut bilder på min tjockis på FB måste jag alltid kommentera på något skämtsamt sätt att jag är medveten att hon väger för mycket för att undvika påpekanden om det. Än så länge har jag lyckats stoppa att hon lägger på sig mer vilket jag är nöjd över, nu jobbar jag för att få ner henne.
 
Jag skulle känna det som mycket olustigt om någon diskuterade min häst på det här viset på internet. Om det är så illa som du vill ha det till så prata för sjutton med ägarna direkt och om inte lägg ner snacket här. Det börjar kännas som ett sjukt intresse när man spanar in hästen på det här viset och sedan börjar diskutera det på internet..

Alltså förlåt men, chilla!
Det är ju för att höra hur andra skulle gjort i samma situation som jag skapade tråden. Skulle hästen vara så fet att den höll på att dö hade jag självklart pratat med ägaren direkt utan att be om råd, det är ju rätt uppenbart.

Det känns lite som att du, utan att känna vare sig mig, hästen eller hästägaren, bestämt dig för att jag är någon dryg jävel som helt utan belägg för det vill klaga på andra. (Jag syftar då på dina formuleringar som "om det är så illa som du vill ha det till", "det börjar kännas som ett sjukt intresse" och liknande) och att du är väldigt svartvit i ditt tänk (en mager/fet häst kan inte röra på sig osv.) som att det inte finns fet utan att vara så fet man kan bli, eller mager utan att vara så mager man kan bli.

Jag "vill inte ha det" till nåt illa alls och förstår ärligt talat inte vad du får det ifrån. Likaså förstår jag inte varför du ens svarar i tråden när det uppenbarligen är så enkelt som "Upplever man det som så illa så får man väl ta upp det med personen, det finns massor av folk som diskuterar hästarnas vikt utan att blinka.", jamen dåså, då är ju ditt svar helt plötsligt att jag SKA prata med hästägaren...

Det finns som sagt många hästar i de båda stallen jag håller till i, och jag har väldigt svårt att tro att ägaren (eller någon annan för den delen) utifrån det jag skrivit här skulle veta vilken häst det handlar om. Det skulle för all del kunna vara min egen tjockis, fast den har ju tack och lov gått ner i vikt men jag vet inte om "alla andra" ser det. Och om ägaren skulle känna på sig att det var hen jag åsyftade ("baktalade", really?) så skulle hen troligen fråga mig om så var fallet och vi kunde prata om saken. Jag tycker på inget sätt illa om hen utan tvärtom, vi har en bra "stallrelation" (dvs vi är inte vänner som umgås utanför stallet, men har trevligt när vi träffas i stallet), så det handlar verkligen inte om att "komma åt" någon. Vilket jag iofs inte skulle göra även om det var någon jag ogillade, men ändå.
 
Alltså förlåt men, chilla!
Det är ju för att höra hur andra skulle gjort i samma situation som jag skapade tråden. Skulle hästen vara så fet att den höll på att dö hade jag självklart pratat med ägaren direkt utan att be om råd, det är ju rätt uppenbart.

Det känns lite som att du, utan att känna vare sig mig, hästen eller hästägaren, bestämt dig för att jag är någon dryg jävel som helt utan belägg för det vill klaga på andra. (Jag syftar då på dina formuleringar som "om det är så illa som du vill ha det till", "det börjar kännas som ett sjukt intresse" och liknande) och att du är väldigt svartvit i ditt tänk (en mager/fet häst kan inte röra på sig osv.) som att det inte finns fet utan att vara så fet man kan bli, eller mager utan att vara så mager man kan bli.

Jag "vill inte ha det" till nåt illa alls och förstår ärligt talat inte vad du får det ifrån. Likaså förstår jag inte varför du ens svarar i tråden när det uppenbarligen är så enkelt som "Upplever man det som så illa så får man väl ta upp det med personen, det finns massor av folk som diskuterar hästarnas vikt utan att blinka.", jamen dåså, då är ju ditt svar helt plötsligt att jag SKA prata med hästägaren...

Det finns som sagt många hästar i de båda stallen jag håller till i, och jag har väldigt svårt att tro att ägaren (eller någon annan för den delen) utifrån det jag skrivit här skulle veta vilken häst det handlar om. Det skulle för all del kunna vara min egen tjockis, fast den har ju tack och lov gått ner i vikt men jag vet inte om "alla andra" ser det. Och om ägaren skulle känna på sig att det var hen jag åsyftade ("baktalade", really?) så skulle hen troligen fråga mig om så var fallet och vi kunde prata om saken. Jag tycker på inget sätt illa om hen utan tvärtom, vi har en bra "stallrelation" (dvs vi är inte vänner som umgås utanför stallet, men har trevligt när vi träffas i stallet), så det handlar verkligen inte om att "komma åt" någon. Vilket jag iofs inte skulle göra även om det var någon jag ogillade, men ändå.
Det är nog du som behöver chilla ;) Ingen liten reaktion.
 
Hade jag kommit på vem det var som baktalade mig på det viset så hade jag sagt upp bekantskapen. Diskussioner i alla ära men det här är osmakligt i mina ögon. Det är få här på Buke som är helt anonyma och det ät inte otroligt att folk känner igen situationen.

Upplever man det som så illa så får man väl ta upp det med personen, det finns massor av folk som diskuterar hästarnas vikt utan att blinka.
Fast TS har inte någonstans hängt ut ägaren och det finns inget sätt att spåra det tillbaka till den individ som nämns, det är bara en situation som nämns där TS frågar hur andra skulle agera?
Jag tycker du är alldeles för känslig nu och överreagerar.
 
Alla diskussioner som innefattar en annan person blir känsliga.
Däremot så är det inte samma sak som att hänga ut någon.

Merparten av en människas problem inkluderar en annan människa. Ska man aldrig få prata om det?
 
Jag hoppas jag valde rätt forum nu :o

Men såhär är det. Jag håller till i två olika stall, totalt träffar jag över 40 hästar. För mig faller det sig naturligt att göra en snabb överblick över varje häst jag t.ex. tar ut eller fodrar, för att se att allt är bra osv.
Och det är det, för det allra mesta. Men en häst gör mig lite bekymrad. Den är nämligen fet. Inte lite småtjock, inte rätt tjock, utan FET. Rätt hård och tjock manke, bullig över korset, revbenen känner man knappt ens om man sticker fingret rätt in. Jag har själv haft stora problem med en av mina ponnyer som blir fet av ingenting, så jag vet hur svårt det kan vara, men den här har sett ut såhär i månader. Jag vet ärligt talat inte om ägaren försöker banta sin häst, men isåfall lyckas hen inget vidare med det. Hästen rids regelbundet och i alla discipliner, det är ju bra förstås men jag är ändå orolig för t.ex. fång.

Hade ni lagt er i? Frågat lite försiktigt kring om hästen bantas eller liknande? Jag tänker mig förstås inte någon mässande utskällning, utan mer om det går att ha en öppen dialog kring hästens välmående.

Jag hade lagt mig i detta. För ponnyns skull.
Hade tagit upp det på ett bra sätt med ägaren och om denne inte förstår vad det bär med sig med en fet ponny så hade jag hjälpt och informerat denne om det. Finns nog ingen vettig person som skulle ta illa upp av det. Horses first, alltid.
 
Det finns faktiskt tillfällen då jag sett feta hästar där jag tänkt att "den där kommer få fång inom ett år" och tänkt att jag ska fan hålla käften eftersom jag inte har med det att göra och gjort det.

Det är ganska jobbigt att ha dåligt samvete efter att de fått fång och man kunde se det men inte gjorde något, sa något.
Det är fortfarande så att jag sällan säger något men ärligt talat; är man beredd att "offra" hästen på det viset? Tydligen är man ju det.
 
Intressant diskussion!
Jag hör väl till dem som normalt inte vill lägga sig i men ändå, skulle hästen vara såpass fet/mager att jag upplever att hästen mår dåligt över det så skulle jag nog ändå försöka ta upp det med ägaren, speciellt om jag skulle ha hand om hästen regelbundet och inte se någon förändring. Bara för att hästen rids betyder inte det inte att hen per automatik mår bra.
Jag blir faktiskt mörkrädd över antalet pers som skulle välja att inte säga något bara för att de inte vill stöta sig med ägaren? Det handla ju en individ som inte kan tala för sig själv?!
Och skulle ägaren veta om och jobba på att få ner hästen i vikt sen tidigare, så vad är problemet? Det är bara för ägaren och säga -Jag jag vet, han är svår att hålla i hull, jag jobbar på det. -Aha, vad bra. Jag undrade bara. Och så är det med det. Är folk verkligen så lättstötta och känsliga?

OBS nu pratar jag alltså om hästar som är såpass feta att det påverkas av det (dvs. inte bara lite mulliga. Det är skillnad på att se en fet häst i flera månader utan ändring än att t.ex kommentera än bild ngn nyss la upp på fb) men det behöver ju inte vara så illa däran att de inte kan gå för att de ska må dåligt av det samt att jag menar inte att man ska attackera ägaren av en fet/mager häst. Det är en skillnad på att hacka på någon mot att vänligt och artigt fråga om hästens hull.
 
Jag blir faktiskt mörkrädd över antalet pers som skulle välja att inte säga något bara för att de inte vill stöta sig med ägaren? Det handla ju en individ som inte kan tala för sig själv?!
Är det någon som angivit huvudmotivet att inte stöta sig med ägaren? Kanske någon, men jag ser mest andra motiveringar.

Jag har sett motiv som att så länge det inte är fråga om vanvård så säger man ingenting, att folk redan rimligen vet om hästen är smällfet, att det gör mer skada ön nytta och att det inte lönar sig.

Vad tror du egentligen du vinner med att söka upp en bekant och upplysa denne om det uppenbara? Att denne genast tackar och börjar banta enligt dina instruktioner?
 
den bilden vill vi inte se här ändå /moderatorn

Jag har redan kommit till den insikten själv.

Anledningen till att jag först tyckte den passade var i samband med; att så länge hästen tränas och går i alla discipliner så kan det inte vara så farligt och man bör inte lägga sig i.

Jag håller inte med om att hästar alltid säger stopp själva när de inte kan eller orkar och det finns fortfarande människor som rider både alldeles för feta och magra hästar och tycker det är helt ok och någon måste stå upp för de hästarna.

I just detta fall tyckte t.o.m veterinärerna att det var ok vilket för mig är en gåta.
 
Och skulle ägaren veta om och jobba på att få ner hästen i vikt sen tidigare, så vad är problemet? Det är bara för ägaren och säga -Jag jag vet, han är svår att hålla i hull, jag jobbar på det.

Du vet väl att svår att hålla i hull betyder att hästen har lätt för att bli mager?
 
Vad tror du egentligen du vinner med att söka upp en bekant och upplysa denne om det uppenbara? Att denne genast tackar och börjar banta enligt dina instruktioner?
Jag har inte sagt något om att ge pekpinnar och instruktioner, jag har bara sagt att jag skulle höra med ägaren. Det är skillnad. Sedan är det upp till ägaren om hen vill ha hjälp av mig eller söka upp det på egen hand. Eller ignorera mig helt och hållet. Alt att ägaren vet, och vill hen bli sur på mig och säga jag vet det så får väl hen bli det då.
Och nej det är inte alltid uppenbart. Jag har stött på många som inte alls förstår att sina djur (båda hund, häst och katt) är allvarligt feta och att det kan innebära en hälsorisk för djuret.

Du vet väl att svår att hålla i hull betyder att hästen har lätt för att bli mager?
Ja, jag pratade om både feta och magra i hästar i mitt inlägg, och det blev lite fel i formuleringen. Ibland blir det fel i hjärnkontoret.
 
Det beror på hur fet hästen är och hur den rids/fodras. Verkar ägaren medveten om att hästen är fet och gör hon något åt det? Tex om den får kraftfoder, knappt motioneras och det är en tidsfråga innan den får fång skulle jag säga något. Jag tänker inte ha en hästs liv på mitt samvete för att jag inte orkade bry mig.

Jag lägger mig sällan i vad folk gör men när det handlar om att djur far illa och djurets hälsa är i fara bör man göra något.
Sen går det faktisk alldeles utmärkt att ta upp det på ett trevligt sätt! :)
 
Det beror på hur fet hästen är och hur den rids/fodras. Verkar ägaren medveten om att hästen är fet och gör hon något åt det? Tex om den får kraftfoder, knappt motioneras och det är en tidsfråga innan den får fång skulle jag säga något. Jag tänker inte ha en hästs liv på mitt samvete för att jag inte orkade bry mig.

Jag lägger mig sällan i vad folk gör men när det handlar om att djur far illa och djurets hälsa är i fara bör man göra något.
Sen går det faktisk alldeles utmärkt att ta upp det på ett trevligt sätt! :)

Du satte ord på hur jag ville skriva. :)
 
Det verkar som att hästen står i ett ganska stort stall? I sådana fall skulle jag faktiskt anta att det är fler som påpekat det för hästägaren och som förmodligen har en närmre relation till denne. Tränar den dessutom för (duktiga?) tränare skulle jag även där anta att de skulle kommentera hästens form/kropp. Rätt eller fel vet jag inte, jag vet bara att hästvärlden är full av folk som gärna kommer med sina åsikter, oönskat eller ej, och jag tror att denna hästägare förmodligen fått höra om sin hästs övervikt både en och två gånger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 13-årig D-ponny som jag tycker ser lite tjock ut. Man känner revbenen som man ska på ovansidan av magen, men när man t.ex...
Svar
15
· Visningar
2 347
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: palle
·
Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och...
2
Svar
22
· Visningar
7 415
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 526
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp