(När) lägger ni er i?

Ja, nu var det här som sagt ett förslag på hur jag hade gjort och tänkt. Det kanske kan vara ok att jag inte skulle göra exakt samma som du?
Dessutom är det självklart HELT omöjligt att ge någon som helst tips på hur man ska säga något till någon eftersom vi inte vet något om de inblandades relation samt hur samtalet utvecklar sig.

Gud, ibland är buke bara för mycket... Det ska hackas på minsta formulering, allt ska tas bokstavligt och exakt precis som det står. Fullständig oförmåga att läsa mellan raderna eller fatta att man försöker måla upp en BILD av en inriktning som ett samtal ska ha.

Hur skulle DU ta upp det exakt då? Precis vad skulle du säga om du "tog upp det"?

BLÄ!
Du började samtalet med att ljuga om en häst som kanske inte existerat och fortsatte med en massa råd baserrade på hittepåhästen.

Det gäller att ha gott minne och få vänner som känner sanningen om man ska ljuga eller skarva med sanningen.
-----
Jag ser frågan som en ickefråga egentligen, bara att vid lämpligt tillfälle nämna hullet (och inte skulle jag planerat det utan bara om det faller sig så) utan utan förväntningar och eventuellt fortsätta från det utan egentliga planer. Ofta är ägaren antingen väl medveten och försöker göra något åt det, helt omedvetet och kanske vill ha råd, eller medveten och skiter i det. I det sista fallet kan man överväga att anmäla men det ska mycket till för att det ska vara idé och man kan inte göra så värst mycket och annars så kan man ha en trevlig stund och prata om problemet.
 
Tack för alla era svar!

En klar majoritet skulle alltså inte "lägga sig i". För det mesta är det min åsikt också, att var och en sköter sin häst efter bästa förmåga. Visst kan jag reagera ibland och tänka att jag hade gjort på ett annat sätt/täckat annorlunda/fodrat annorlunda/vad det nu är, men faktiskt blanda mig i gör jag bara om det är riktigt illa för hästen/hästarna. Och det är ju tack och lov väldigt sällan.

Men här känner jag lite att... Jag vet inte! Fet häst som förblir fet. Nu har jag förstås inte stått och mätt någon annans häst, så jag kan ju inte säga 100% säkert, men jag upplever inte att den är mindre fet nu än i början av sommaren.
Jag vill inte gå in på för mycket detaljer kring hur och vad hästen äter etc., men ja, jag fodrar den vid en del tillfällen under veckan och jag tror absolut att ägaren vill att hästen ska må bra och gör sitt bästa, men kanske att fodret är för energirikt och ägaren lite hemmablind. Det är iallafall det scenariot finner mest troligt. Hästägaren är absolut ingen total novis, så sannolikt är det väl mer hemmablindhet/felberäkning än okunskap bakom det.

Jag kommer alltså i kontakt med hästen relativt regelbundet och känner ägaren (om än inte jättebra), så jag är inte någon helt random som bara ramlat in i ett stall och har åsikter om en häst. Det är en häst jag känt under en längre tid, och (utan att gå in på för mycket detaljer) den har tidigare haft begynnande problem p.g.a. sin övervikt. Detta har ägaren själv berättat, men med hästens vikt ser inget ut att hända ändå.

Men ni hade inte sagt något?
Min första instinkt som sagt densamma, men sen tänker jag, tänk om hästen får fång eller någon annan sjukdom som kan hänga på vikten, och jag vet att jag har tänkt såhär, hur mycket skuldkänslor kommer jag inte att ha då för att jag inte sagt något? :crazy:

Jag vet ju själv med min tjockis hur svårt det är och att man måste vara jättehård. Jag har bantat min över sommaren, och det gäller verkligen att väga ALLT, ha koll på analyser och vara skithård. Och jag vet att det är skitlätt att bli hemmablind... Jag fick en chock när jag mätte min fetknopp och insåg att det var bra mycket mer än jag kunde gissat! Nu är vi dock nära idealvikten igen :banana:
 
Tack för alla era svar!

En klar majoritet skulle alltså inte "lägga sig i". För det mesta är det min åsikt också, att var och en sköter sin häst efter bästa förmåga. Visst kan jag reagera ibland och tänka att jag hade gjort på ett annat sätt/täckat annorlunda/fodrat annorlunda/vad det nu är, men faktiskt blanda mig i gör jag bara om det är riktigt illa för hästen/hästarna. Och det är ju tack och lov väldigt sällan.

Men här känner jag lite att... Jag vet inte! Fet häst som förblir fet. Nu har jag förstås inte stått och mätt någon annans häst, så jag kan ju inte säga 100% säkert, men jag upplever inte att den är mindre fet nu än i början av sommaren.
Jag vill inte gå in på för mycket detaljer kring hur och vad hästen äter etc., men ja, jag fodrar den vid en del tillfällen under veckan och jag tror absolut att ägaren vill att hästen ska må bra och gör sitt bästa, men kanske att fodret är för energirikt och ägaren lite hemmablind. Det är iallafall det scenariot finner mest troligt. Hästägaren är absolut ingen total novis, så sannolikt är det väl mer hemmablindhet/felberäkning än okunskap bakom det.

Jag kommer alltså i kontakt med hästen relativt regelbundet och känner ägaren (om än inte jättebra), så jag är inte någon helt random som bara ramlat in i ett stall och har åsikter om en häst. Det är en häst jag känt under en längre tid, och (utan att gå in på för mycket detaljer) den har tidigare haft begynnande problem p.g.a. sin övervikt. Detta har ägaren själv berättat, men med hästens vikt ser inget ut att hända ändå.

Men ni hade inte sagt något?
Min första instinkt som sagt densamma, men sen tänker jag, tänk om hästen får fång eller någon annan sjukdom som kan hänga på vikten, och jag vet att jag har tänkt såhär, hur mycket skuldkänslor kommer jag inte att ha då för att jag inte sagt något? :crazy:

Jag vet ju själv med min tjockis hur svårt det är och att man måste vara jättehård. Jag har bantat min över sommaren, och det gäller verkligen att väga ALLT, ha koll på analyser och vara skithård. Och jag vet att det är skitlätt att bli hemmablind... Jag fick en chock när jag mätte min fetknopp och insåg att det var bra mycket mer än jag kunde gissat! Nu är vi dock nära idealvikten igen :banana:

Jag hade i första hand pratat lite allmänt med ägaren och försökt styra samtalet mot hästens vikt. Tex ge en positiv kommentar om hästens utseende eller prata sadel eller något annat som påverkas av hästens vikt. Säger ägaren själv då tex att hästen vore finare om den gick ner i vikt eller att det är lika bra att vänta med ny sadel tills hästen gått ner i vikt eller något liknande så får du ju svar på att ägaren redan är medveten om problemet. Då finns det ingen ide att säga något. Om ägaren däremot verkar nöjd med hästens hull så hade jag tagit diskussionen.
 
Undrar om vi alla hade varit lika överseende med en för mager häst?

Ja det hade jag absolut . Av samma skäl som många redovisat med god motivering att mager/fet är dessutom högst godtyckligt och om djuret är sunt och friskt i övrigt som TS häst exempel osv .

@Miljon men om du känner ägaren lite mer som du nu tydliggör så ta upp det med denne då om du känner så starkt trots svar du fått osv ? Det är ju ditt eget val hur du bedömer och ingen här kan ju liksom göra ngt annat än ge sin egen åsikt hur de resonerar allmänt .
 
Undrar om vi alla hade varit lika överseende med en för mager häst?
Det handlar inte om att vara överseende, det handlar till stor del om preferenser i det här fallet. TS beskriver en häst som fungerar väl, rids och är aktiv men enligt TS är för fet.

En tokfethäst som har såpass stora hälsoproblem att den inte ridits regelbundet i alla discipliner den gör just inte så mycket och är svår att få att röra sig alls. Ska jag lägga mig i på allvar så ska det gälla en häst som verkligen far illa inte en som beskrivs kunna hoppa och träna dressyr.

Är hästen motsvarande mager, dvs fungerar i träning i alla discipliner (vad det nu innebär) så hade jag inte lagt mig i där heller.

Far hästen illa däremot och är för tjock för att röra på sig eller för smal för att orka då är det dags att lägga sig i, i övrigt så är det att umgås normalt och eventuellt komma med råd om ägaren verkar intresserad.
 
Jag kan ju bara relatera till en händelse för ett antal år sedan på våra rastävlingar där två tävlingsveterinärer och hemveterinären friskförklarat det stackars djuret som var så mager att den knappt kunde röra sig. På tävling!!

Vi protesterade starkt över detta. Vi var extremt upprörda och många av oss grät faktiskt av åsynen av hästen.
Givetvis gick inte protesten genom eftersom den friskförklarats av klinikerna hemma. Mamman var väldigt arg på oss för detta. Vi skulle garanterat inte lägga oss i enligt henne.

I TR står det att hästen ska vara tränad för tävling samt inte väcka anstöt.

Till råga på allt gick hästen och vann för att den var så snäll. I slowmotion med en sparkande unge på ryggen (inga stora höjder). Så, frågan är då om den faktiskt fungerar i träning och tävling enligt er och man då inte ska lägga sig i? För mig är det så att man säger till när det blir så illa.

Kan tala om att hästen åkte, för vår stora förening och representerade oss i ras-NM, men fick självklart inte starta i grannlandet. De var mycket tuffare i Danmark eller om det var Norge. Det gick fetbort. Det var vackert att ha betalt resa och sedan stå i box på tävlingsplatsen i en vecka.

Jag tycker att vi i många fall kan vara lite för mesiga ända upp till veterinärerna.

Det visade sig att hästen, under denna tid, hade gått med magcancer. Det var därför han var så mager, så illa däran och utan något som helst liv i blicken. Detta pågick alltså i närmare 5-6 år och de tränade och tävlade hela tiden för att veterinären friskförklarat den.

Jag för min del hoppas de hela livet kommer att ha dåligt samvete över detta. Att ha tävlat en häst som så uppenbart mått dåligt, varit mager och väckt stor anstöt.

Jag ska se om jag hittar någon bild på hästen.

För mig är det ofattbart att någon i detta läge (fet eller mager) inte tar sitt ansvar över djuret och säger till, anmäler eller blir upprörd.

OBS! Detta gäller endast i de fallen där hästarna verkligen är feta eller magra.

När slutar det vara godtyckligt och när är det "på riktigt". Det finns ju riktlinjer för veterinärer hur man ska mäta (känna och se) och det finns en skala.
 
Jag kan ju bara relatera till en händelse för ett antal år sedan på våra rastävlingar där två tävlingsveterinärer och hemveterinären friskförklarat det stackars djuret som var så mager att den knappt kunde röra sig. På tävling!!

Vi protesterade starkt över detta. Vi var extremt upprörda och många av oss grät faktiskt av åsynen av hästen.
Givetvis gick inte protesten genom eftersom den friskförklarats av klinikerna hemma. Mamman var väldigt arg på oss för detta. Vi skulle garanterat inte lägga oss i enligt henne.

I TR står det att hästen ska vara tränad för tävling samt inte väcka anstöt.

Till råga på allt gick hästen och vann för att den var så snäll. I slowmotion med en sparkande unge på ryggen (inga stora höjder). Så, frågan är då om den faktiskt fungerar i träning och tävling enligt er och man då inte ska lägga sig i? För mig är det så att man säger till när det blir så illa.

Kan tala om att hästen åkte, för vår stora förening och representerade oss i ras-NM, men fick självklart inte starta i grannlandet. De var mycket tuffare i Danmark eller om det var Norge. Det gick fetbort. Det var vackert att ha betalt resa och sedan stå i box på tävlingsplatsen i en vecka.

Jag tycker att vi i många fall kan vara lite för mesiga ända upp till veterinärerna.

Det visade sig att hästen, under denna tid, hade gått med magcancer. Det var därför han var så mager, så illa däran och utan något som helst liv i blicken. Detta pågick alltså i närmare 5-6 år och de tränade och tävlade hela tiden för att veterinären friskförklarat den.

Jag för min del hoppas de hela livet kommer att ha dåligt samvete över detta. Att ha tävlat en häst som så uppenbart mått dåligt, varit mager och väckt stor anstöt.

Jag ska se om jag hittar någon bild på hästen.

För mig är det ofattbart att någon i detta läge (fet eller mager) inte tar sitt ansvar över djuret och säger till, anmäler eller blir upprörd.

OBS! Detta gäller endast i de fallen där hästarna verkligen är feta eller magra.

När slutar det vara godtyckligt och när är det "på riktigt". Det finns ju riktlinjer för veterinärer hur man ska mäta (känna och se) och det finns en skala.
Usch, stackars häst :(
 
Hänger du i ett stall lite då och då och där finns en fet häst , som du ska tala om för ägaren att den är fet ?
Känner du ägare överhuvudtaget ?
Jag hade nog bett dig sköta ditt och bry dig mindre om resten om du som utomstående kom och sa at min häst var fet... surprise ..
 
Det här är inget mot TS, men tråden får mig att reflektera över att många inte vet hur man kollar hull på hästar.

Jag har stött på de som kallar bukiga hästar som är tunna i flankerna för feta, och de som kallar hästar i gott hull men tappade muskler i överlinjen för tunna. Jag har också stött på det som inte kunnat se skillnad på en häst som är burkig i sin exteriör och en tjock häst.
 
Det här är inget mot TS, men tråden får mig att reflektera över att många inte vet hur man kollar hull på hästar.

Jag har stött på de som kallar bukiga hästar som är tunna i flankerna för feta, och de som kallar hästar i gott hull men tappade muskler i överlinjen för tunna. Jag har också stött på det som inte kunnat se skillnad på en häst som är burkig i sin exteriör och en tjock häst.

Eller en hårig häst och vad som egentligen ligger under.
 
Det här är inget mot TS, men tråden får mig att reflektera över att många inte vet hur man kollar hull på hästar.

Jag har stött på de som kallar bukiga hästar som är tunna i flankerna för feta, och de som kallar hästar i gott hull men tappade muskler i överlinjen för tunna. Jag har också stött på det som inte kunnat se skillnad på en häst som är burkig i sin exteriör och en tjock häst.
Och jag var med om att en stallkompis tyckte synd om min "magra" häst och stack till den extra mat. Att det endast med nöd gick att känna revbenen genom fettlagret var inget hon noterade. Visst hästen var smalare en flera av tjockisarna i stallet men framförallt så hade hon magmuskler så hon såg slank ut till skillnad från många andra.
 
Och jag var med om att en stallkompis tyckte synd om min "magra" häst och stack till den extra mat. Att det endast med nöd gick att känna revbenen genom fettlagret var inget hon noterade. Visst hästen var smalare en flera av tjockisarna i stallet men framförallt så hade hon magmuskler så hon såg slank ut till skillnad från många andra.

Ja, det är verkligen irriterande när folk inte riktigt kan detta.
 
Jag hinner inte skriva något långt svar nu, men känner att det är bäst att slänga in det här bara :)

Hästens hull är ju inte bara efter vad man tycker och har för preferenser. Det finns några olika skalor, tror säkert att många av er känner till Hennekes niogradiga skala. Och det finns förstås grader av fet och mager, visst att en häst som är en etta eller nia är förmodligen så illa däran och passiv som @Lobelia beskriver. Men en tvåa eller en åtta på skalan är fortfarande fet/mager, bara inte fullt lika mycket.

Hästen det här handlar om rids i dressyr och lättare hoppning, men det märks ffa i hoppningen att den tunga kroppen gör det jobbigt. Sen att hästen är ganska lat, det kan ju bara vara dess personlighet så jag kan inte säga att det beror på övervikten.

Iallafall, jag är inget proffs men har varit med vid många hullbedömningar av veterinärer och har sett många hästar som är både tunna, tjocka, omusklade, kraftiga respektiva tunt byggda osv. Jag vet vad man brukar titta på och hur det "ska" se ut. Och den här hästen skulle jag säga är typ en sjua-åtta på Hennekes skala.

Jag tänker inte springa och jaga ägaren för att skälla ut hen för att hens häst är fet, men börjar vi prata kommer jag nog låta samtalet glida in på hästhull i allmänhet och dennes häst i synnerhet.
 
Jag hinner inte skriva något långt svar nu, men känner att det är bäst att slänga in det här bara :)

Hästens hull är ju inte bara efter vad man tycker och har för preferenser. Det finns några olika skalor, tror säkert att många av er känner till Hennekes niogradiga skala. Och det finns förstås grader av fet och mager, visst att en häst som är en etta eller nia är förmodligen så illa däran och passiv som @Lobelia beskriver. Men en tvåa eller en åtta på skalan är fortfarande fet/mager, bara inte fullt lika mycket.

Hästen det här handlar om rids i dressyr och lättare hoppning, men det märks ffa i hoppningen att den tunga kroppen gör det jobbigt. Sen att hästen är ganska lat, det kan ju bara vara dess personlighet så jag kan inte säga att det beror på övervikten.

Iallafall, jag är inget proffs men har varit med vid många hullbedömningar av veterinärer och har sett många hästar som är både tunna, tjocka, omusklade, kraftiga respektiva tunt byggda osv. Jag vet vad man brukar titta på och hur det "ska" se ut. Och den här hästen skulle jag säga är typ en sjua-åtta på Hennekes skala.

Jag tänker inte springa och jaga ägaren för att skälla ut hen för att hens häst är fet, men börjar vi prata kommer jag nog låta samtalet glida in på hästhull i allmänhet och dennes häst i synnerhet.
Jag skulle känna det som mycket olustigt om någon diskuterade min häst på det här viset på internet. Om det är så illa som du vill ha det till så prata för sjutton med ägarna direkt och om inte lägg ner snacket här. Det börjar kännas som ett sjukt intresse när man spanar in hästen på det här viset och sedan börjar diskutera det på internet..
 
Tack för alla era svar!

En klar majoritet skulle alltså inte "lägga sig i". För det mesta är det min åsikt också, att var och en sköter sin häst efter bästa förmåga. Visst kan jag reagera ibland och tänka att jag hade gjort på ett annat sätt/täckat annorlunda/fodrat annorlunda/vad det nu är, men faktiskt blanda mig i gör jag bara om det är riktigt illa för hästen/hästarna. Och det är ju tack och lov väldigt sällan.

Men här känner jag lite att... Jag vet inte! Fet häst som förblir fet. Nu har jag förstås inte stått och mätt någon annans häst, så jag kan ju inte säga 100% säkert, men jag upplever inte att den är mindre fet nu än i början av sommaren.
Jag vill inte gå in på för mycket detaljer kring hur och vad hästen äter etc., men ja, jag fodrar den vid en del tillfällen under veckan och jag tror absolut att ägaren vill att hästen ska må bra och gör sitt bästa, men kanske att fodret är för energirikt och ägaren lite hemmablind. Det är iallafall det scenariot finner mest troligt. Hästägaren är absolut ingen total novis, så sannolikt är det väl mer hemmablindhet/felberäkning än okunskap bakom det.

Jag kommer alltså i kontakt med hästen relativt regelbundet och känner ägaren (om än inte jättebra), så jag är inte någon helt random som bara ramlat in i ett stall och har åsikter om en häst. Det är en häst jag känt under en längre tid, och (utan att gå in på för mycket detaljer) den har tidigare haft begynnande problem p.g.a. sin övervikt. Detta har ägaren själv berättat, men med hästens vikt ser inget ut att hända ändå.

Men ni hade inte sagt något?
Min första instinkt som sagt densamma, men sen tänker jag, tänk om hästen får fång eller någon annan sjukdom som kan hänga på vikten, och jag vet att jag har tänkt såhär, hur mycket skuldkänslor kommer jag inte att ha då för att jag inte sagt något? :crazy:

Jag vet ju själv med min tjockis hur svårt det är och att man måste vara jättehård. Jag har bantat min över sommaren, och det gäller verkligen att väga ALLT, ha koll på analyser och vara skithård. Och jag vet att det är skitlätt att bli hemmablind... Jag fick en chock när jag mätte min fetknopp och insåg att det var bra mycket mer än jag kunde gissat! Nu är vi dock nära idealvikten igen :banana:
Här svarar du med besked på din egen fråga, tycker jag. Lägg dig inte i. Särskilt inte när det är för din egen skull (slippa dåligt samvete OM hästen får fång).
 
Jag skulle känna det som mycket olustigt om någon diskuterade min häst på det här viset på internet. Om det är så illa som du vill ha det till så prata för sjutton med ägarna direkt och om inte lägg ner snacket här. Det börjar kännas som ett sjukt intresse när man spanar in hästen på det här viset och sedan börjar diskutera det på internet..
Fast buke är ju ett diskussionsforum? Visst att den här tråden baserar sig på ett särskilt fall, men det är ändå en intressant diskussion att ta ändå och höra flera andras syn på saken. Det är ju det här vi gör på buke.
 
jag hade förr eller senare tagit upp vikten. Klart var och en får sköta sig själva men när det gäller sånt som skapar onödigt lidande för hästen så vill jag i alla fall veta att det finns en plan. Nej, det är inte my business vad andra gör med sina hästar men jag kan inte se hästar (djur) som verkar må dåligt på ett eller annat sätt utan att veta att ägaren är medveten och jobbar på det.

Det är ok att ha en fet häst om man har en (realistisk) plan för att få ner den i vikt. Det är ok att ha en halt häst om man behandlar hältan (har en plan). Det är ok att ha en mager häst om man har en plan för att få upp den i vikt. Det mesta är ok så länge det finns en plan och man omvärderar planen efter ett tag om det inte funkar.

Att däremot ha en fet häst som bara jäser och jäser eller en stackars krake som bar blir tunnare och tunnare, en halt häst som inte får vård eller en liknande situation där jag vet att ägaren vetat länge men "skiter i", där lägger jag mig i med stora bokstäver.
 
Det finns egentligen fyra scenarion:

1. Hästen är inte alls överviktig, och då säger man att den är det blir det fel.
2. Hästen är överviktig men bantas, och säger man till då så är det meningslöst och potentiellt skapar irritation.
3. Hästen är överviktig men bantas inte för att ägaren inte ser det/inte tycker det behövs, och säger man till så är det också meningslöst eller upplagt för att skapa irritation.
4. Hästen är överviktig och bantas, men inte tillräckligt. Säger man att det är otillräckligt så har man dumförklarat ägaren.

Så egentligen så finns det inget positivt utfall där det tas väl emot att säga "din häst är fet". Vare sig om den är det, bantas eller inte. Det är egentligen i nr 3 som man borde göra något, men där är det ju också svårast. Det kommer troligen inte tas väl emot om det inte kommer från en veterinär eller någon personen ser upp till. Då har man skapat osämja utan att förbättra det för hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 13-årig D-ponny som jag tycker ser lite tjock ut. Man känner revbenen som man ska på ovansidan av magen, men när man t.ex...
Svar
15
· Visningar
2 347
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: palle
·
Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och...
2
Svar
22
· Visningar
7 415
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 526
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp