(När) lägger ni er i?

Miljon

Trådstartare
Jag hoppas jag valde rätt forum nu :o

Men såhär är det. Jag håller till i två olika stall, totalt träffar jag över 40 hästar. För mig faller det sig naturligt att göra en snabb överblick över varje häst jag t.ex. tar ut eller fodrar, för att se att allt är bra osv.
Och det är det, för det allra mesta. Men en häst gör mig lite bekymrad. Den är nämligen fet. Inte lite småtjock, inte rätt tjock, utan FET. Rätt hård och tjock manke, bullig över korset, revbenen känner man knappt ens om man sticker fingret rätt in. Jag har själv haft stora problem med en av mina ponnyer som blir fet av ingenting, så jag vet hur svårt det kan vara, men den här har sett ut såhär i månader. Jag vet ärligt talat inte om ägaren försöker banta sin häst, men isåfall lyckas hen inget vidare med det. Hästen rids regelbundet och i alla discipliner, det är ju bra förstås men jag är ändå orolig för t.ex. fång.

Hade ni lagt er i? Frågat lite försiktigt kring om hästen bantas eller liknande? Jag tänker mig förstås inte någon mässande utskällning, utan mer om det går att ha en öppen dialog kring hästens välmående.
 
Jag hade inte lagt mig i. Om hästen tränas regelbundet gör säkert ägaren sitt bästa. Om du fodrar hästen ser du vilket foder den får och i vilka mängder.

Har själv en tjockis som jag försöker göra något åt, jag hade rent ut sagt blivit förbannad om någon jag inte känner som inte har koll på min häst skulle ta upp att hon väger för mycket.
 
I ett sånt fall tror jag bara att det skapar osämja om du lägger dig i.
Det finns förvisso ett samband mellan fång och rejäl övervikt, men sambandet är inte 100%-igt. Och om hästen tränas är risken mindre.
Sen är det ändå lite så att varje hästägare måste få ta sitt eget ansvar, göra sina egna riskbedömningar och misstag.
Låt bli att lägga dig i så länge hästägaren inte ber om din åsikt, är mitt råd.
 
Jag har/haft mycket problem med feta hästar och det har hänt flera gånger att människor nämnt eller frågat om det. Jag har inte tagit illa upp, utan bara sagt att jag är medveten om problemet och jobbar på det.

Men det är såklart jätteskillnad på att fråga och att ifrågasätta. Personer som leker besserwisser och inte kan släppa det utan typ ska veta vad mitt Hö har för värden och hur länge jag travar varje pass blir jag såklart irriterad på. Men fråga tycker jag alltid att man får göra. Alla gånger hellre att ta upp saker direkt med personen det berör.

En av grannens hästar till exempel hade vi lagt märke till såg väldigt tunn ut och halt i ena bak. Istället för att skvallra med de andra grannarna eller anonymt ringa länsstyrelsen som många verkar göra, frågade jag hästens ägare på ett trevligt sätt, och fick veta att den skulle avlivas efter betet.
 
Fetma är i många fall värre än mager häst rent medicinskt. Jag hade efter några månader när jag märkt att den inte gått ner något nämnt det, ja.

Jag anser att det är lika mycket djurplågeri som att ha magra hästar men av någon anledning ses magra hästar som värre. Jag tycker dessutom inte de ska hoppa i det skicket. I både USA och Storbrittanien åker många upp i rätten för att ha för feta hästar så det är allvarligt.

Nu pratar vi fetma, inte det vanliga flabbet, även om jag är något allergisk mot det med.
Jag har ständiga problem med egna hästar att hålla dem i vikt och vet hur svårt det är men jag anser att det är nödvändigt och min plikt som ägare.

Att gå försiktigt fram hade jag dock. Däremot....om personen frågat vad jag tycker, då hade jag nog sagt precis vad jag tyckte.

.
 
Som sagt, jättestor skillnad på att fråga och att ifrågasätta/anklaga/föreläsa i bror-duktig-ton. Förmodligen, men inte säkert, vet ju ägaren om det. Skulle hen inte veta det, och du påpekar det på ett trevligt sätt, kan ju hen bli hjälpt av det. Men vet hen redan om det, och uppfattar dig på fel sätt, kommer hen förmodligen bara bli sur.

Som ponnyägare är jag rätt van. Min första ponny fick fång p.g.a. övervikt. Ponny nummer två p.g.a. ålder/ökad känslighet. Min nuvarande har det i generna, och hade dessutom rejäl övervikt när jag köpte henne. Idag är det borta, hon är riktigt fin i kroppen, men jag passar henne som en hök hela tiden. Väger allt grovfoder, hon går med betesreducerare tills minst efter midsommar. Det mest irriterande jag vet är när folk som bara sett henne nu de senaste två åren (när hon kunnat ridas mer och jobbat bort de där sista överflödskilona) tycker att jag är elak mot henne och håller henne för kort, "för hon är ju så himla fin i kroppen, det är ju inte aaaaaalls en sån ponny som lätt går upp i vikt." Jag vet att hon är fin i kroppen nu. Men jag vet också hur lång vägen dit har varit. Hur hon såg ut från början. Och hur överjävligt hemskt det är att se sin häst ha fång.
 
Som sagt, jättestor skillnad på att fråga och att ifrågasätta/anklaga/föreläsa i bror-duktig-ton. Förmodligen, men inte säkert, vet ju ägaren om det. Skulle hen inte veta det, och du påpekar det på ett trevligt sätt, kan ju hen bli hjälpt av det. Men vet hen redan om det, och uppfattar dig på fel sätt, kommer hen förmodligen bara bli sur.

Som ponnyägare är jag rätt van. Min första ponny fick fång p.g.a. övervikt. Ponny nummer två p.g.a. ålder/ökad känslighet. Min nuvarande har det i generna, och hade dessutom rejäl övervikt när jag köpte henne. Idag är det borta, hon är riktigt fin i kroppen, men jag passar henne som en hök hela tiden. Väger allt grovfoder, hon går med betesreducerare tills minst efter midsommar. Det mest irriterande jag vet är när folk som bara sett henne nu de senaste två åren (när hon kunnat ridas mer och jobbat bort de där sista överflödskilona) tycker att jag är elak mot henne och håller henne för kort, "för hon är ju så himla fin i kroppen, det är ju inte aaaaaalls en sån ponny som lätt går upp i vikt." Jag vet att hon är fin i kroppen nu. Men jag vet också hur lång vägen dit har varit. Hur hon såg ut från början. Och hur överjävligt hemskt det är att se sin häst ha fång.
Åh ja, håller verkligen med om det där sista. Jag har en häst som var väldigt överviktig när vi fick honom (eller tja, jag tycker han var väldigt överviktig men han hade ingen fettnacke eller så. Bara en grop på rumpan. ;)), men som nu gått ner i vikt och ser helt okej ut. Det har inte varit några problem när folk påpekat att han var lite mullig, jag är snarare tacksam att folk faktiskt har vett att se när en häst är i överhull. Jag förklarar bara att jag vet och så brukar jag skämtsamt berätta hur jag tänker runt det (alltså vad jag gör för att få ner han i vikt).

Men sen de som tycker han inte alls är tjock, eller säger att "jo men han har väl lite fjording i sig? Då skaa han ju vaaara mullig. :love:" är de värsta. De som får mig att må dåligt över hur jag håller min häst i rätt vikt och inte övergöder honom för att behöva banta han igen osv. De är de jobbiga människorna som jag inte orkar med. Min häst har inte haft fång men jag var väldigt rädd första sommaren när vi hade honom eftersom han inte hunnit gått ner till normal hull innan betet.
 
Det mest irriterande jag vet är när folk som bara sett henne nu de senaste två åren (när hon kunnat ridas mer och jobbat bort de där sista överflödskilona) tycker att jag är elak mot henne och håller henne för kort, "för hon är ju så himla fin i kroppen, det är ju inte aaaaaalls en sån ponny som lätt går upp i vikt." Jag vet att hon är fin i kroppen nu. Men jag vet också hur lång vägen dit har varit. Hur hon såg ut från början. Och hur överjävligt hemskt det är att se sin häst ha fång.

Det här kan jag känna igen. Mina får inte gå på bete alls. Bara beta någon timme eller två på gräsmattan. HIngsten skulle kunna men jag har inte beteshagar alls.

Folk tycker att jag är elak men ärligt talat, ska jag undvika fång och andra överviktsrelaterade sjukdomar så måste jag ju.
Numer har jag kö hit på sommaren för likasinnade som annars bara har alternativet bete i stallet de står på i vanliga fall. De vill kunna träna hela sommaren och slippa kämpa mot övervikt också.
 
Beroende på hur lätt att det är att få till en naturlig konversation med ägaren hade jag nog sagt något i stil med "ja, Brunte ser ju lite rund ut, jag hade en ponny som var så svår att banta (blabla, behöver väl inte vara 100% sant) och jag upplevde att xx(typ betesreducerare, långa skritturer, pulsträning, whatever) var ett väldigt bra sätt att få ner vikten, tänkte höra om du hade testat det? Jag ställer gärna upp och bollar lite tankar om du vill, jag vet hur jobbigt det kan vara att kämpa med vikten.. Jag såg också en bra artikel som jag kan ge dig om du är intresserad?"
 
Åh ja, håller verkligen med om det där sista. Jag har en häst som var väldigt överviktig när vi fick honom (eller tja, jag tycker han var väldigt överviktig men han hade ingen fettnacke eller så. Bara en grop på rumpan. ;)), men som nu gått ner i vikt och ser helt okej ut. Det har inte varit några problem när folk påpekat att han var lite mullig, jag är snarare tacksam att folk faktiskt har vett att se när en häst är i överhull. Jag förklarar bara att jag vet och så brukar jag skämtsamt berätta hur jag tänker runt det (alltså vad jag gör för att få ner han i vikt).

Men sen de som tycker han inte alls är tjock, eller säger att "jo men han har väl lite fjording i sig? Då skaa han ju vaaara mullig. :love:" är de värsta. De som får mig att må dåligt över hur jag håller min häst i rätt vikt och inte övergöder honom för att behöva banta han igen osv. De är de jobbiga människorna som jag inte orkar med. Min häst har inte haft fång men jag var väldigt rädd första sommaren när vi hade honom eftersom han inte hunnit gått ner till normal hull innan betet.

Nä, gillar inte heller de som säger att "de ska ju vara lite mulliga".
Nej för f-n!! Men musklade så de ser riktigt bulliga ut har jag inget emot, snarare tvärtom. Men det brukar dock vara svårt för många att se skillnaden har jag märkt.
 
Det här kan jag känna igen. Mina får inte gå på bete alls. Bara beta någon timme eller två på gräsmattan. HIngsten skulle kunna men jag har inte beteshagar alls.

Folk tycker att jag är elak men ärligt talat, ska jag undvika fång och andra överviktsrelaterade sjukdomar så måste jag ju.
Numer har jag kö hit på sommaren för likasinnade som annars bara har alternativet bete i stallet de står på i vanliga fall. De vill kunna träna hela sommaren och slippa kämpa mot övervikt också.

:bow:
Om folk hade nöjt sig med att jag hade svarat som @Aionee och bara skämta bort det hade jag inte lagt någon större energi på det. Men det är oftast rent anklagande grejer á la vad elak du är som inte låter henne gå på fri tillgång/på bete utan munkorg/allmänt bara begränsar hennes matintag, för hon är ju så himla fin. Ja tack, jag är medveten om det, men hon hade förmodligen inte ens levt idag om hon hade gått i fem år till på sin tidigare "diet". :meh: För övrigt då alltid från folk som inte vet hur hon såg ut då, och inte fattar att jag har en något annan bild än den de ser idag.
 
Jag är tacksam om ngn påpekar att min häst är fet, visst det skär lite i matte hjärtat men är hästen fet så är det bra att få en spark i baken att göra ngt åt det.
Mina är nu väldigt runda. Får inte träna pga skador på hästarna, men det är svårt att hålla dem i vikt samtidigt som man vill ha dem ute på sommaren, sommarhagarna är ju så nerbetade det går vilket är bra för att kunna styra hur mycket mat de har tillgång till, men de får ju ändå i sig väldigt mycket genom att äta under tråden och det som växer.
 
Men sen de som tycker han inte alls är tjock, eller säger att "jo men han har väl lite fjording i sig? Då skaa han ju vaaara mullig. :love:" är de värsta. De som får mig att må dåligt över hur jag håller min häst i rätt vikt och inte övergöder honom för att behöva banta han igen osv. De är de jobbiga människorna som jag inte orkar med. Min häst har inte haft fång men jag var väldigt rädd första sommaren när vi hade honom eftersom han inte hunnit gått ner till normal hull innan betet.

Förlåt för off topic, men igenkänningsfaktorn på detta alltså! Om jag fått en krona för varje gång någon sagt "men shettisar ska ju vara lite runda, det är bara gulligt!" hade jag nog kunnat köpt mig en ponny till vid det här laget. Eller lite överseende att eeeen liten morot kan ju inte skada (underförstått: taskig matte som säger nej), eller att "nu ser hon nästan mager ut!" när ponnyn närmar sig sin idealvikt.
Fy så trött man blir! :mad:

De som ser och påpekar hästens övervikt håller sig från att sticka åt hästen godsaker iaf ;)
 
Beroende på hur lätt att det är att få till en naturlig konversation med ägaren hade jag nog sagt något i stil med "ja, Brunte ser ju lite rund ut, jag hade en ponny som var så svår att banta (blabla, behöver väl inte vara 100% sant) och jag upplevde att xx(typ betesreducerare, långa skritturer, pulsträning, whatever) var ett väldigt bra sätt att få ner vikten, tänkte höra om du hade testat det? Jag ställer gärna upp och bollar lite tankar om du vill, jag vet hur jobbigt det kan vara att kämpa med vikten.. Jag såg också en bra artikel som jag kan ge dig om du är intresserad?"
Hade någon sagt så till mig så hade jag verkligen undrat vad de höll på med.

Lite lyhördhet för hur ägaren reagerar bör man nog ha. Det är en sak att observera och ta upp det men att någon ska stå och ljuga ihop feta ponnyer för att börja med en massa förslag om hur man ska banta hästen som inledning på samtalet känns märkligt. Och så ge litteratur förslag....

Svaret från ägaren kan ju bli alltifrån att han är väl lagom via att man försökt allt till att - man bantat hästen 100 kg och bara har 100 kg kvar. Det blir lite krystat då med en förberedd föreläsning.
 
Hade någon sagt så till mig så hade jag verkligen undrat vad de höll på med.

Lite lyhördhet för hur ägaren reagerar bör man nog ha. Det är en sak att observera och ta upp det men att någon ska stå och ljuga ihop feta ponnyer för att börja med en massa förslag om hur man ska banta hästen som inledning på samtalet känns märkligt. Och så ge litteratur förslag....

Svaret från ägaren kan ju bli alltifrån att han är väl lagom via att man försökt allt till att - man bantat hästen 100 kg och bara har 100 kg kvar. Det blir lite krystat då med en förberedd föreläsning.

Ja, nu var det här som sagt ett förslag på hur jag hade gjort och tänkt. Det kanske kan vara ok att jag inte skulle göra exakt samma som du?
Dessutom är det självklart HELT omöjligt att ge någon som helst tips på hur man ska säga något till någon eftersom vi inte vet något om de inblandades relation samt hur samtalet utvecklar sig.

Gud, ibland är buke bara för mycket... Det ska hackas på minsta formulering, allt ska tas bokstavligt och exakt precis som det står. Fullständig oförmåga att läsa mellan raderna eller fatta att man försöker måla upp en BILD av en inriktning som ett samtal ska ha.

Hur skulle DU ta upp det exakt då? Precis vad skulle du säga om du "tog upp det"?

BLÄ!
 
Jag håller med @ameo och de som i övrigt redovisat att de till 99% inte lägger sig i. Ffa om du TS är ngn som "håller till i stallet" dvs tolkar det som att du kanske inte är där på heltid/egentligen känner hästägare /individer osv så definitivt hade jag inte lagt mig i i tron att jag skulle göra någon en tjänst att upplysa dem om hur de bör sköta sin häst.
Jag förutsätter någonstans precis som jag tolkar ameos inställning, att folk har ett eget ansvar de oftast tar utifrån bästa förmåga och att man inte kan ta på sig rollen att tycka att alla andra behöver upplysas . Säkerligen finns det även troligtvis andra i hästägarens närhet om den står på anläggning med många hästar, som står närmre hästägaren i relation och säkert därför har ämnet belysts och hästägaren är medveten .
Om inte så nej - jag hade ändå som totalt utomstående inte lagt mig i som sagt .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 13-årig D-ponny som jag tycker ser lite tjock ut. Man känner revbenen som man ska på ovansidan av magen, men när man t.ex...
Svar
15
· Visningar
2 347
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: palle
·
Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och...
2
Svar
22
· Visningar
7 415
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 526
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp