När köpa ny häst?

vinkelina

Trådstartare
började fundera efter en diskussion med en kompis. om man blir tvungen att ta bort sin gamla älskade häst, när vill man ha en ny

Har själv hållit på med hästar sedan 1994 och egen häst sedan 2008. Skulle kännas tom att inte ha nått att göra om man plötsligt blev hästlös. men, samtidigt hur snabbt vill man ersätta en vän?
 
Sv: När köpa ny häst?

Det beror ju på hur man är som person och sen beror det nog på vilken häst det är.

När vi var tvungna att ta bort min ponny som var ponnyn med stort P så ville jag inte ens se en häst på bild på väldigt lång tid.

Om min nuvarande storhäst skulle gå bort så skulle jag självklart bli ledsen men då jag bara haft henne 1,5 månad änsålänge så skulle jag nog kunna köpa en ny inom några månader om jag hittar en häst som duger.
Men det skulle nog ta 2-3 månader innan jag skulle vara redo för en ny igen.
 
Sv: När köpa ny häst?

Jag tycker inte det handlar om att ersätta en vän.
Alla är olika, för min egen del vill jag få hem en annan häst så fort som möjligt.
 
Sv: När köpa ny häst?

Som andra redan sagt, det är upp till var och en. En del vill ha en ny häst direkt, andra vill vänta ett tag, en och annan väntar länge eller till och med slutar helt.

Det finns inga rätt eller fel här.
 
Sv: När köpa ny häst?

Jag tog bort min häst den 14 september 2006. Den 4 oktober stod det en ny häst i stallet.

Det var inte planerat att jag skulle köpa första bästa häst jag hittade utan jag åkte och tittade på en häst "för skojs skull" och sen slutade det med att jag köpte "första bästa" ändå. Så kan det gå.
 
Sv: När köpa ny häst?

Som andra redan skrivit så är det nog väldigt individuellt.

Jag tog bort min D-ponny 2008 och köpte ingen ny häst förrän 2011. Red lite åt andra men kände mig inte redo att skaffa någon egen häst förrän förra året som sagt.

Nu har jag "kommit över" (det gör man väl aldrig riktigt, men jag blir glad när jag tänker på henne istället för ledsen) min ponny och kan älska min nya häst (så himla ny är han ju inte längre :p) lika mycket som jag älskade henne :)

I mitt fall tror jag det underlättat att det är två helt olika typer av hästar. Ponnyn var gammal och klok, men otroligt het. Nuvarande hästen (som dessutom är över 170 hög, så storleksskillnaden är också stor!) är valpig, ängslig men lagom pigg. Ponnyn var inte optimalt byggd för ridning men var en bra läromästare just eftersom hon var gammal och klok, hon tog hand om mig. Nuvarande hästen har bra förutsättningar och har lätt för sig, men behöver mycket stöd från sin ryttare.

Att välja en helt annorlunda häst gjorde jag medvetet, just för att jag inte ville känna att jag ersatte henne. Och jag vill aldrig börja jämföra dem.
 
Sv: När köpa ny häst?

Beror på person från person.

För mig handlar det aldrig om att ersätta någon, utan mer att skaffa ännu en vän. :) Jag själv skulle aldrig kunna vara utan häst och hade åkt direkt och kollat efter en ny..
 
Sv: När köpa ny häst?

Omöjligt att säga när det är dags att skaffa ny häst.
Det kan ju handla om pengar, stallplats mm.
Jag tog bort min gammelhäst akut förra nyårsdagen.
I slutet på januari provringde jag på en annons för känna mig för.
En vecka senare hade jag ny häst den 1:a och enda jag tittade på.
Hade tänkt att vänta till våren och att sedan lägga ned mycket tid på att hitta rätt häst, men så blev det inte.
 
Sv: När köpa ny häst?

egentligen borde man väl köpa ny häst i god tid innan den gamla blir sjuk och dålig ;)

den dag min häst får somna in kommer att vara jobbig och ledsam, har ridit henne sedan 98 och var min favorit på ridskolan, kommer inte finnas nån som kan ersätta henne. MEN jag lider själv av en obotlig ledsjukdom som jag mycket tror hålls i schack tack vara att jag rider rgelbundet 5 dagar i veckan. dåliga dagar kanske bara åker runt barbacka på varm häst. Jämnåriga till mig med samma sjukdom har gått pension redan (jag är 28) visserligen rätt ovanligt att det händer, men det händer. Rädd att hamna där om jag slutar rida
 
Sv: När köpa ny häst?

Jag har alltid haft minst två hästar så när vi varit tvungna att ta bort en så har det funnits nån kvar att ta hand om och det tror jag har hjälpt mig att sörja utan att gräva ner mig helt för hästarna har alltid varit mina bästa vänner.

I mars i år fick jag ta bort min bästa vän nånsin, Fengur, vi fick 18 år ihop, han har funnits hos mig så länge jag minns nästan (är 23 år själv) så det var det jobbigaste som hänt mig nån gång. Men som tur var hade jag min underbara unghäst kvar, utan honom hade jag nog inte varit människa än idag.

Nu är det första gången nånsin som jag bara har en häst och skulle han akut gå bort så skulle jag nog leta ny häst rätt snart pga att jag inte vill leva utan häst och för att få hjälp att sörja honom, inte ersätta utan hitta ännu en vän, precis som saraandersson skrev tidigare.
 
Sv: När köpa ny häst?

Jag köpte min häst för att hon är hon och inte för att jag skulle ha en häst så mitt perspektiv är inte att ha en häst till varje pris. Hade jag inte haft den stora turen att få två döttrar undan henne hade det inte ens varit säkert att jag skulle ha en ny häst.
 
Sv: När köpa ny häst?

När jag tog bort min gammelgubbe (och som varit hästen med stort H i mitt liv) så valde jag att börja titta på annonser redan när jag tagit beslutet att han skulle få gå vidare...
Det var ett sätt för mig att bearbeta och orka gå vidare, att få något att försöka se fram emot. Dessutom har jag ett rörelsehinder som gör att jag bör rida så mycket och regelbundet som möjligt för att fungera så bra som möjligt.

Han togs bort den 27 oktober 2010 och den 27 november stod min prinsessa på stallplanen (och då hade jag provridit runt 10 hästar).

Jag ville absolut inte ersätta honom, för det kommer ingen häst någonsin kunna göra, men jag ville hitta mig en ny vän att få dela vardagen med.
 
Sv: När köpa ny häst?

Jag och min gammeltant har hängt ihop i över 15 år och jag vet faktiskt inte om jag vill ha någon ny häst efter henne. Känner henne utan och innan och hon är verkligen hästen med stort H, både i hantering och i ridning.

Men det är möjligt att jag ändrar mig när hon är borta. Hoppas iaf att det dröjer många år tills det är dags att fundera på det!
 
Sv: När köpa ny häst?

Som många redan har skrivit, så finns det inget som man "ska" göra. Känn efter! Vad vill du?

Så här var det för mig:
Jag har bara haft en häst, som jag akut fick ta bort efter en allvarlig skada. Det var så chockartat och dramatiskt att det tog tid innan jag kunde ta in vad som hänt. Jag behövde tid att greppa situationen. Sedan behövde jag sörja. Sedan började jag rida på andras hästar. Inte förrän nu, några år senare, är jag redo att skaffa ny häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 116
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 037
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp