När hästägaren dör?

Anonyminus

Trådstartare
Vad händer då häst ägaren dör? Har en foderhäst sen 4 år tillbaka och såg nu på fb att ägaren gått bort. Har knappt haft ngn kontakt med ägaren sen hästen lämnades mer än några uppdateringar som jag skickat. Visste inte ens om att hen varit så pass sjuk.

Vad händer rent juridiskt? Bör man ta kontakt med ngn i familjen för att uppdatera om att hästen fortfarande finns här eller ska man lita på att de har koll på det?
Någon som varit med om ngt liknande?
Väldigt sorgligt såklart men väldigt ovisst för oss..
 
Hästen tillfaller ju någon i familjen. Jag hade nog försökt komma i kontakt med dem skriftligt och meddela att hästen finns hos mig och bett dem att återkoppla när de känner att de orkar så att du vet vad som kommer att hända med den. Men också sagt att det inte är någon brådska utan att du ffa vill att de ska veta vart den finns. Om jag var intresserad att ha kvar hästen på foder eller köpa den hade jag kanske skrivit att det var ett alternativ.
 
Dessvärre har du troligen fullt ansvar för hästen. (håller med om ovanstående kommentarer)
Har en kompis som hade en häst på sommarbetet och ägaren hämtade aldrig tillbaks den och där stod hon med det fulla ansvaret för hästen.
 
Ta kontakt med anhöriga och meddela hur det ser ut. Att du har hästen enligt avtal och förklara att/om du är villig att köpa/överta hästen.

Du behöver ju papper på hästen, om något skulle hända och du t ex behöver avliva den. Det ska inte kunna göras utan ägarens medgivande. Om hästen ska överlåtas till dig behöver du papper som styrker att du är ny ägare.
 
Ja det har redan innan varit lite fundering på om jag ville ha kvar hästen, hon är heltids pentionär och bara hagsällskap. Vi tycker mycket om henne men det är en kostnad som man lika gärna hade kunnat lägga på en ridbar häst.
Men då hästen är 25år med skimmel sjuka så vet man inte om hon lever 2 eller 10 år till. Är aldrig roligt att flytta en gamla häst heller, speciellt om hon kommer tas bort eller skickas iväg direkt igen av ägarens familj..

Ska knåpa ihop ett mail till nästa vecka så att jag ger familjen lite andrum.
 
Att jag har fullt ansvar förstår jag :), hade jag innan också mer eller mindre. Bara att jag misstänker att fodervärds avtalet inte är giltigt längre och det kan bli väldigt mycket problem om ngt mot förmodan skulle hända innan man ordnat upp det igen..
 
Att jag har fullt ansvar förstår jag :), hade jag innan också mer eller mindre. Bara att jag misstänker att fodervärds avtalet inte är giltigt längre och det kan bli väldigt mycket problem om ngt mot förmodan skulle hända innan man ordnat upp det igen..
Avtalet är giltigt och det är egentligen avtalet som som dödsboet ärver. Vill någon sedan ändra på det t ex att den som ärver hästen vill ha den måste man säga upp avtalet enligt de regler som finns där. Är det t ex ett livstidsavtal går det inte att säga upp o s v.
Hästen får inte heller flyttas eller för den delen avtalet ändras innan bouppteckning och ev arvskifte är klart.
Kan också vara så att ägaren har skrivit ett testamente och i det kan det stå vad denne önskar ska ske med hästen. Det kan alltså vara så att fodervärden får den som ett arv.
 
Avtalet är giltigt och det är egentligen avtalet som som dödsboet ärver. Vill någon sedan ändra på det t ex att den som ärver hästen vill ha den måste man säga upp avtalet enligt de regler som finns där. Är det t ex ett livstidsavtal går det inte att säga upp o s v.
Hästen får inte heller flyttas eller för den delen avtalet ändras innan bouppteckning och ev arvskifte är klart.
Kan också vara så att ägaren har skrivit ett testamente och i det kan det stå vad denne önskar ska ske med hästen. Det kan alltså vara så att fodervärden får den som ett arv.
det låter ju bra :) får leta upp kontraktet och läsa igenom vad det står, har för mig att det förlängs varje halvår, står inget om livstidsfoder även om det är mer eller mindre vad hon är här på.
 
Varför får detta mig osökt att tänka på spelet "Arvet från Rosemond hill"? :angel:
Drömmen då man var liten :).

Men då ägaren har andra hästar så misstänker jag att det är någon i familjen som tar över alla. Även den jag har. Och vill de ha hästen så är det ingen som hindrar dem, även om vi nog kommer erbjuda att köpa henne om de inte begär ett orimligt pris.
 
Drömmen då man var liten :).

Men då ägaren har andra hästar så misstänker jag att det är någon i familjen som tar över alla. Även den jag har. Och vill de ha hästen så är det ingen som hindrar dem, även om vi nog kommer erbjuda att köpa henne om de inte begär ett orimligt pris.
Oh ja, som barn tänker man inte på konsekvenserna och då drömmer att drömmarna blev sanna. :p

Säkerligen, fast som jag tänker om de nu ärver kontraktet också måste de följa kontraktet först för att ta tillbaka hästen och inte bara hämta den t ex. Vad jag antar utav det som skrivits tidigare. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 409
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp