När göra ÄL-test??

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Eina

Nu kommer det en till tråd om ÄL-tester.:smirk:

Jag har funderat lite, och kan inte bestämma mig....

Har 10 ÄL-tester, ska eg. räcka till 2 månader. Jag trodde jag hade ca 28 dagars menscykel, och då ska man testa dag 11 i menscykeln (idag, om man räknar dagen efter mensstart som 1).

Men nyss räknade jag efter, och min senaste menscykel var på 32 dagar, och då skall man vänta tills dag 16 i menscykeln.

Vill höra vad Ni tycker? Räknar man mensens första dag som 1 eller dagen efter? Vilken dag skall man börja testa?

Vi vill ha barn, och ÄL-test känns som ett bra hjälpmedel att ta reda på min ÄL, då jag inte känner av min ÄL alls. Sen är det kul att veta hur ens kropp funkar!:bump:

(Förutom ÄL-testen kör vi :banana: med jämna mellanrum:o :D )
 
Sv: När göra ÄL-test??

Ingen som orkar bry sig??:confused: :crazy: :smirk: :) :D
 
Sv: När göra ÄL-test??

Börja efter 11 dagar och köp nya ÄL-test om de inte räcker i hela 2 månader. Jag gjorde inte det vilket resulterade i att jag trots upprepade test med ÄL-testen missade när jag hade ÄL och så blev det inget barn heller förrän jag började använda ÄL-testen så tidigt som möjligt och verkligen härdade ut tills de visade på resultat.
 
Sv: När göra ÄL-test??

Ahh, tack!!:bow:

Jag lovar, ska härda ut med testen!;)

Provade igår kväll, på sambons efterfrågan(:rofl:), och då syntes teststrecket, men lite mindre tydligt än kontrollstrecket, de ska väl vara lika tydliga??

Vi kör som sagt:banana: oavsett:p

Är det bättre morogn eller kväll? Vet att man ska testa då urinen är koncentrerad, alltså inte bälga i sig massa dricka sen testa. Men bara man lugnar sig med att dricka, och testar på kvällen, går väl det lika bra som på morgonen?:smirk:
 
Sv: När göra ÄL-test??

Det funkar lika bra på kvällen, bara du inte kissat på 4 timmar stod det på min förpackning.
Vi provade med ÄL-tester i 2 månader och fick utslag men månaden då jag inte fick nått blev jag gravid, så koncentrera dig inte allt för mycket på dom ( lätt att säga, ja vet..:angel: )
 
Sv: När göra ÄL-test??

När du ska testa beror på vilken typ av ÄL-test du har. ClearBlues ska kunna användas när som helst om jag har förstått det rätt (jag har aldrig använt dem). Köper du däremot de lite billigare stickorna så brukar det gälla att man ska testa mellan 10 och 19, tydligen produceras mindre LH på natten, clearblues ska tydligen kunna läsa ut även svagare halter av LH.

Även detta med strecken är olika från test till test. Jag använder billiga stickor som jag har köpt från sajten saveontests.com (jag tror de har samma på babyornot.se). På mina står det att det räcker med att strecken är jämnstarka, men jag har hört att instruktionen för Clearblue ska vara att teststrecket måste vara starkare än kontrollstrecket.

Jag skulle dock vilja ge dig ett tips: jag köpte 100 stickor för 350 kr och har därför kunnat vara lite slösaktig och testa väldigt mycket och på så sätt lärt mig en del. När jag testar så får jag i 1-2 dagar starkare och starkare streck för att sedan bli svagare i lika många dagar. Oavsett om det på mittenmätningen visade lika starkt eller något svagare streck så kan man ju utifrån detta se att jag har haft en LH-peak (men kanske inte alltid mätt när den var som allra högst, alternativt druckit lite för mycket den dagen). Så glo inte ihjäl dig på streckens styrka utan se tendensen: när strecken börjar bli svagare så har du haft din LH-peak och ägglossning sker inom 24-48 timmar!

Lycka till!
 
Sv: När göra ÄL-test??

Lupino skrev:
När du ska testa beror på vilken typ av ÄL-test du har. De är från billigatest.se ClearBlues ska kunna användas när som helst om jag har förstått det rätt (jag har aldrig använt dem). Tar de jag har slut, köper jag nya :idea: Köper du däremot de lite billigare stickorna så brukar det gälla att man ska testa mellan 10 och 19, tydligen produceras mindre LH på natten, clearblues ska tydligen kunna läsa ut även svagare halter av LH.Aha, så då är morgonen ingen bra idé? Efter jobbet vid 18 då;)

Även detta med strecken är olika från test till test. Jag använder billiga stickor som jag har köpt från sajten saveontests.com (jag tror de har samma på babyornot.se). På mina står det att det räcker med att strecken är jämnstarka, men jag har hört att instruktionen för Clearblue ska vara att teststrecket måste vara starkare än kontrollstrecket. De jag har är ju som sagt billiga tester, stickor. Det står att om teststrecket är svagare än kontrollstrecket, är det negativt (inte LH-peak). Men i förrigår var det tveksamt. Igår och idag har det knappt synts ngt teststrecka alls. Kan det vara att det var LH-peaken, i måndags? (Dag 12 om första mensdagen är dag 1) Min senaste menscykel var på 31-32 dagar, och egentligen skall jag inte testa förrän imorgon, enligt de dagarna...:o :confused: :smirk:

Jag skulle dock vilja ge dig ett tips: jag köpte 100 stickor för 350 kr och har därför kunnat vara lite slösaktig och testa väldigt mycket och på så sätt lärt mig en del. När jag testar så får jag i 1-2 dagar starkare och starkare streck för att sedan bli svagare i lika många dagar. Oavsett om det på mittenmätningen visade lika starkt eller något svagare streck så kan man ju utifrån detta se att jag har haft en LH-peak (men kanske inte alltid mätt när den var som allra högst, alternativt druckit lite för mycket den dagen). Så glo inte ihjäl dig på streckens styrka utan se tendensen: när strecken börjar bli svagare så har du haft din LH-peak och ägglossning sker inom 24-48 timmar!

Lycka till!
Ok, det låter logiskt, det du säger! Det är tur det finns såna fina människor här inne, som vet hur det fungerar!:bow:
Ska skaffa mig en hel uppsjö av testen om jag ej är gravid efter denna månaden:D
 
Sv: När göra ÄL-test??

Du kan absolut testa vid 18 efter jobbet! Jag brukar i testtider dricka som vanligt vid lunch, sen gå på toa ganska direkt efter det. Sen varken dricker jag eller går på toa tills jag kommer hem och testar.

Eina skrev:
De jag har är ju som sagt billiga tester, stickor. Det står att om teststrecket är svagare än kontrollstrecket, är det negativt (inte LH-peak). Men i förrigår var det tveksamt. Igår och idag har det knappt synts ngt teststrecka alls. Kan det vara att det var LH-peaken, i måndags? (Dag 12 om första mensdagen är dag 1) Min senaste menscykel var på 31-32 dagar, och egentligen skall jag inte testa förrän imorgon, enligt de dagarna...

Det låter tidigt att du ska få utslag så snart i din cykel. Jag har 25-26-dagars cykel och får utslag på dag 12 om jag räknar som du. Det ska tydligen vara normalt med 12-16 dagar s.k lutealfas. Har du 16 dagar blir det ju ändå bara en cykel på 28 dagar. Om jag var du skulle jag fortsätta och mäta ett tag till och se om du får en förhöjning till. På familjeliv har jag läst att det finns de som får utslag två gånger under en cykel och därmed verkar ha två ägglossningar!

Det är svårt att förklara ditt tidiga utslag. Jag har varit jättenöjd med mina stickor och fått väldigt tydliga utslag, men utifrån alla diskussioner i ämnet kan man se att just många blir förvirrade av de lite billigare stickorna. Men ge inte upp än, man lär sig sin kropp med tiden! Jag har testat med stickor 6 gånger och känner att jag skulle kunna sluta med dom eftersom jag lärt mig min kropp.
 
Sv: När göra ÄL-test??

Lupino skrev:
Du kan absolut testa vid 18 efter jobbet! Jag brukar i testtider dricka som vanligt vid lunch, sen gå på toa ganska direkt efter det. Sen varken dricker jag eller går på toa tills jag kommer hem och testar. Tack, :bow: låter som ett utmärkt tips! Man kan ju inte direkt sitta och testa på jobbet:o :D

Det låter tidigt att du ska få utslag så snart i din cykel. Nja, det behöver ju inte vara tidigt, för innan har jag haft 28 dagars-cykel. Då är det ju mellan dag 12-16 det är störst chans för ÄL? Och om det var positivt dag 12, hade jag ÄL dag 13 eller 14 ju. Jag har 25-26-dagars cykel och får utslag på dag 12 om jag räknar som du. Det ska tydligen vara normalt med 12-16 dagar s.k lutealfas. Har du 16 dagar blir det ju ändå bara en cykel på 28 dagar. Om jag var du skulle jag fortsätta och mäta ett tag till och se om du får en förhöjning till. På familjeliv har jag läst att det finns de som får utslag två gånger under en cykel och därmed verkar ha två ägglossningar!

Det är svårt att förklara ditt tidiga utslag. Jag har varit jättenöjd med mina stickor och fått väldigt tydliga utslag, men utifrån alla diskussioner i ämnet kan man se att just många blir förvirrade av de lite billigare stickorna. Men ge inte upp än, man lär sig sin kropp med tiden! Jag har testat med stickor 6 gånger och känner att jag skulle kunna sluta med dom eftersom jag lärt mig min kropp.

Jag har testat sedan i måndags, alltså dag 12 i min cykel. Och ännu har det knappt funnits antydan till testtreck, förutom det i måndags, då vi till och med hade svårt att avgöra om teststrecket var svagare än kontrollstrecket:p

Jag fortsätter tills stickorna tar slut, men antar att det får bli nästa månad vi testar redan tidigare, typ från dagen då mensen slutar, så KAN man inte missa den:D
 
Sv: När göra ÄL-test??

Fortfarande ingen skillnad sedan dag 12.... Är uppe i dag 18 nu:confused:

Kan det helt enkelt då ha varit att min ÄL kom då?:smirk:

Min senaste menscykel var 32 dagar, men vad jag kan minnas, har min mens alltid kommit regelbundet på en 28-dagars menscykel. Då skall man ju börja testa på dag 12, och kan det helt enkelt vara så att min ÄL är tidigare än genomsnittet?:p Om testet visade LH-ökning dag 12, betyder ju det att jag hade ÄL dag 12, 13 eller 14?

Ni som vet, när i Er menscykel har ni ÄL? Och hur långa menscyklar har Ni?:idea:

Tackar för svar i förhand:bow:
 
Sv: När göra ÄL-test??

Som sagt det låter lite märkligt! Först får du nog invänta mensen (som vi såklart hoppas aldrig kommer) så kanske det går att dra några slutsatser, annars kanske det klarnar i nästa cykel om din kropp beter sig likadant!

Jag har normalt sett 26 dagars cykel och får ÄL-utslag 13 dagar före mens (dvs om jag får utslag en dag så börjar jag räkna nästa och får mensen på den 13:e dagen). Vissa månader har jag längre cykel och får då ändå alltid utslaget 13 dagar före mens!
 
Sv: När göra ÄL-test??

Jaaa, tror inte "den satt" denna månaden:smirk: Så mensen skall komma mellan 18:e-22:a januari, bara att vänta:bump:

Tack för dina svar Lupino:bow: :bow: :bow:
 
Sv: När göra ÄL-test??

Det är så kul att kunna hjälpa till! Sitter ju i samma sits som du (förutom att jag har hunnit få mer koll på min cykel då). Det är ju svårt att tänka på något annat när man är upp i det här!

Ska nog strunta i att testa denna månad, jag har tillräckligt koll ändå och blir bara "stressad" om vi inte har sex varje dag runt utslaget. Varannan dag ska ju verkligen räcka!

Lycka till till oss båda, själv väntar jag på den 26:e; ÄL sker i helgen!
 
Sv: När göra ÄL-test??

Lupino skrev:
Det är så kul att kunna hjälpa till! Sitter ju i samma sits som du (förutom att jag har hunnit få mer koll på min cykel då). Det är ju svårt att tänka på något annat när man är upp i det här! Ja, håller verkligen med! Men jag gör mitt yttersta för att inte tänka så mkt på det, hur lätt det nu är när man ÄL-testar varje dag!:angel: ;)

Ska nog strunta i att testa denna månad, jag har tillräckligt koll ändå och blir bara "stressad" om vi inte har sex varje dag runt utslaget. Varannan dag ska ju verkligen räcka! Jo, man tycker att "soldaterna" kan överleva i alla fall i två dagar efter "in-marsch":rofl:

Inget teststreck idag heller:crazy:
Men säg att jag har 28 dagars cykel, då borde jag ju ha haft ÄL runt dag 14, och då var det ju inte helt fel att det visade skillnad på kvällen dag 12? För ÄL sker väl ändå inte förrän efter 24-48 timmar EFTER ÄL-testet visat ngt?:idea:

Vi hade i alla fall :banana: på lördagen, måndagen och tisdagen:o :D


Lycka till till oss båda, själv väntar jag på den 26:e; ÄL sker i helgen! Ja, lycka till till os då!:bump:

Juste, man måste skriva ngt här oxå, för att kunna posta inlägget, glömde det :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 537
Senast: Modest
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 419
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 565
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 170
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp