När fick du första barnet?

Sv: När fick du första barnet?

Jag fick Alexander strax före min 25-årsdag.
Lucas föddes det året jag skulle fylla 28.

Men nu är jag nog färdig med min avelskarriär..
Blir 34 i år, och jag vet inte om min kropp grejar en graviditet till..
Med tanke på hur jobbigt jag hade det med foglossning med grabbarna..

Jag känner att jag fortfarande "grejar att hänga med" när grabbarna växer upp, och jag VÄGRAR att bli en surkärring!!

Mina grabbar får stå ut med en barnslig morsa med skitlåg humor!!!:p:banana::bump::rofl:
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag fyllde 26 bara två veckor efter att min son föddes.

Fördel med den åldern: Fast anställning, bra lön, eget hus, stabil och trygg ekonomi.

Nackdel: Känns som om det var "några" år för sent bara, iaf som jag vill ha ett par år mellan barnen, men vi får se. Dessutom är det ju lite anpassning av hästlivet som måste till. Är ju inte bara att sticka iväg och träna hur som helst. Det hade kanske varit lättare när jag var yngre och inte så "inrutad"...

Just nu känns det alldeles lagom ändå. Inte för "gammal" och inte för "ung".
 
Sv: När fick du första barnet?

Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?

Jag hade precis fyllt 30.

Ni som väntade lite längre vad ser ni för för och nackdelar med det?

Jag gjorde inget medvetet val att vänta. Det var mer bristen på pappa-material som gjorde att det blev barn vid 30 isf vid 20. Fördelen är ju att hade jag fått barn när jag var 20 så hade jag aldrig gjort de sakerna jag nu gjort mellan 20 och 30. T ex att jobba med hästar.

/Timsetim :)
 
Sv: När fick du första barnet?

jag var 21år när jag fick mitt första barn
fördel: ung mamma,eget hus,sambo,egen bil,ser det väldigt positivt att bli mamma vid denna åldern,när jag var ca 17år så sa jag"jag ska aldrig föda barn,men det ändarde sig snabbt......älskar att tillbringa hela dagen med mitt barn,han e mitt allt!..............sen har vi en mormor som alltid ställer upp när det behövs. Tycker tex det e härligt att ta ut han i hagen hos hästarna och låta han sitta på dom(han e ca 1år)













nackdel: ej fastjobb,men det löser sej ändå i framtiden,har nyss fått mitt drömjobb ,tyvärr bara 50t i månaden men det e bättre än inget.
vi lever inte så dåligt,kan betala billån,huslån,alla räkningar,mat,bensin och har ng 1000lapp över i månaden,jag får ut ca 5500kr i mån, sambon ca 15-16000kr,så vi klarar oss.plus att vi har 2hästar och 2hundar.
 
Sv: När fick du första barnet?

Barn 1: 19 år
Barn 2: 21 år
Barn 3: 29 år

Fördel: Att vara ung mamma passade mig utmärkt. Vidareutbildade mig mellan barn 2 och 3 och har jobbat (och gör fortfarande) hemifrån under barnens uppväxt. Samma pappa till alla 3 barnen, som alltid haft fast anställning utanför hemmet. Han är underbart duktig på att göra saker med barnen på sin fritid, Både här hemma och att ta dem med till fjälls och fiska etc. så att jag kan få egentid ibland :love:

Nackdel: Ingen som jag märkt av, annat än möjligtvis sura blickar från "äldre tanter" :D
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag väntar mitt första barn nu, BF är på min födelsedag så vi får se om hon vill komma då, innan eller efter jag fyllt 30 år. ;-)

Fördel med att vänta till nu är väl att man har 'levt runt' innan, mognat och har stabil ekonomi.

Nackdel kan jag inte komma på någon faktiskt.

Innan jag träffade min sambo för lite mer än 1½ år sedan har jag alltid sagt att jag inte ska ha barn. Har aldrig känt någon längtan eller något tidigare. Men det ändrades snabbt när jag träffat honom :angel::love: Tror det beror helt på sin livsituation hur man tänker kring det där..
 
Sv: När fick du första barnet?

Barn nr 1: 19 år
Barn nr 2: 22 år


har aldrig ångrat mig en sekund! Nu är jag över 40 och helt fri:banana:
 
Sv: När fick du första barnet?

Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?
21 (sedan 23, 25, 29 och 31)

Ni som fick tidigt, vad ser ni för fördelar och nackdelar med det?
fördelar: fast jobb och förhållande men det hade jag också vid 31 (med samma man),
nackdelar: kommer inte på några på rak arm :confused:
 
Sv: När fick du första barnet?

38 år. Och han är drygt 3 mån gammal nu.

Fördelar med att jag väntade längre:
* att jag är mer självsäker/lugn än jag var när jag var typ drygt 20
* att jag har hittat rätt man att få barnet med!
* att jag hunnit vara "ego" i ca 20 år som vuxen utan att ha något barn att ta hänsyn till.
* att mina föräldrar är nyblivna pensionärer och har mycket tid (och lusten) att lägga på sitt barnbarn
* stabil ekonomi och arbetsförhållanden

Nackdelar:
* att det blev lite mer "brådis" med beslutet att vi måste sätta igång (smått stressande för min sambo tex)
* att eventuella syskon inte är något vi kan fundera på för länge heller. Det måste bestämmas snart
* att mitt barn sannolikt inte kommer ha mormor o morfar i livet så jättelänge när barnet blivit vuxen
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag var 31 år när jag fick barn. Jag ville inte ha tidigare så för mig var det en ultimat ålder.

Fördelar;
Stabil ekonomi
Bra boende
Noga selekterat pappamaterial där vi hann med att också bara vara vi två, mindre risk att växa ifrån varandra
Egotid i massor under lång tid som gav en chansen att verkligen vara redo som förälder utan att känna att man missat något
Föräldrar som är nyblivna pensionärer och kan ställa upp

Nackdelar
Kanske hade man hämtat sig ännu fortare från förlossningen ju yngre man är.
Vi fick ju två på en gång så någon syskonpress har det inte varit tal om.
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag är 30 och har fått mitt första barn. Fördelen är väl att man har fast jobb och bra boende. Men en stooor nackdel är att man hunnit bygga upp ett liv och vanor där barn knappt får plats :crazy:. Jag tycker det varit superjobbigt att ställa om hela tillvaron, försöker fortfarande vänja mig.. Är van att flänga runt och städigt ha projekt- tävlingar, hundutställningar, snickra på huset, jobba mycket och konstiga tider, hålla igång flera hästar o.s.v. Man har verkligen fått tagga ned!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 915
Gravid - 1år Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen. Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 216
Senast: sthu
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: trazel
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 119
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp