När fick du första barnet?

M

Mindra

Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?
Ni som fick tidigt, vad ser ni för fördelar och nackdelar med det?
Ni som väntade lite längre vad ser ni för för och nackdelar med det?
 
Sv: När fick du första barnet?

34 snart 35.

Fördel: Stabil ekonomi, jag har jämt pluggat annars. Men nu har jag fast jobb sen 2 år tillbaka.

Nackdel: Svårt att hinna med ev. syskon.
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag var 29 när jag fick mitt första barn


Fördelar:
Hade "levt livet", mognat. Fast anställning (även om jag var tjänstledig och studerade istället...)

Nackdelar:
Kan inte komma på någon, kanske att man får färre år med barnen + eventuella barnbarn. Känner mig ganska ung fortfarande och har verkligen barnasinnet i behåll (och nu har jag ju anledning att larva mig oxå... ;) )
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag fick första när jag var 19 skulle fylla 20 några måander senare.
Väntar mitt andra och kommer kommer få precis innan jag fyllt 21.

Fördelar: Jag är ung och kan hinna få många barn om jag vill. Förhoppningsvi så kommer jag ju vara ganska ung när jag får barnbarn och hinner följa även dem länge.

Nackdelar: ekonomin. Nu med andra är ekonomin bra, men med första var den katastrof. Alla killar är inte mogna för ett barn, det var därför det tog slut med min sons pappa. Min nuvarande sambo är överlycklig. Jag har inte hunnit plugga på högskola.
 
Sv: När fick du första barnet?

Var 21 år.

Fördel: stabil ekomomi. Fast jobb.
Nackdel: Pappan till barnet visade sig att han inte var redo tills barnet var fött.

Nu är jag 27 år. Jag och min pojkvän har pratat om barn, men det dröjer nog kanske 3-4 år till innan det blir. Får se hur det ser ut då..

Mvh
 
Sv: När fick du första barnet?

jag hade fyllt 23. kände mig redo för barn.
Hade ett lungt lív före så för mig spelade det ingen roll.
Hade ingen fast anställning men eftersom jag är vårdutbildad så har det inte varit svårt att hita jobb.
+ en man med bra lön :D

Det lär nog dröja innan nästa tror jag....
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag var 24 när jag fick första, 25 vid andra. Men jag hade lika gärnat kunna vara 21, för jag fick fast jobb redan då.

Fördelen med att vänta, pja, kanske har lite mer sparpengar vid 25 än 21.
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag var 21.. Men började försöka när jag va 18 men tog 3 år innan jag va gravid (fick äta extra hormoner o sånt innan jag blev gravid) så jag e glad att jag började tidigt så jag "märkte" att jag hade svårt i bli gravid..

Fördel: Jag får förhoppningsvis se mitt barn växa upp o förhoppningsvis vara ung mormor som min mamma o min mormor e =) (Min mamma va 17 när hon fick barn o min mormor va ungefär lika gammal)

Nackdelar: Kommer inte på någon sån nu. Trivs utmärkt med mitt liv. :bump:
 
Sv: När fick du första barnet?

Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?
2 månader före jag fyllde 22 år.
Ni som fick tidigt, vad ser ni för fördelar och nackdelar med det?

Fördelar: Vi har båda hög SGI, fast anställning, bra boende, hinner skaffa fler barn innan jag börjar bli "gammal", blir förhoppningsvis en ung farmor. Min förlossning gjorde att jag kom på vad jag vill göra resten av mitt liv.

Nackdelar: Kan inte komma på några alls, jag och sambon är som en blandning av 22 år och 32 år.
 
Sv: När fick du första barnet?

1.Hur gamla var ni när ni fick erat första barn?

Jag var 24 år, sambon fyllde 26 år 2 dagar efter Vincent föddes.


2.Ni som fick tidigt, vad ser ni för fördelar och nackdelar med det?

Fast det verkar inte vara tidigt när man hör med alla barnmorskor, de sa att det var en lagom ålder, en läkare sa " jamen du är ju ändå 24 nu, då är det dags"

Jag tycker själv det är lagom, behöver inte ha bråttom att skaffa fler barn pga att åldern kan sätta stopp & så tror jag att jag inte hinner bli lika egoistisk med att ara ha mej själv att tänka på än om jag hade väntat 10 år till.

Inga nackdelar alls, hinner ju plugga & jobba om jag vill det, barn är en del av livet så jag anser inte att man behöver få allt gjort innan man skaffar dem.


3.Ni som väntade lite längre vad ser ni för för och nackdelar med det?

Väntade inte, men de som väntar, tycker ajg kan ha mer erfarenhet av livet & känner inte att de har en massa saker ogjorda pga barn, de har hunnit med det mesta.
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag var 29, skulle snart fylla 30. Jag har aldrig reflekterat över min ålder i termer av "fördelar" och "nackdelar". Jag ville inte ha barn tidigare än så, alltså väntade jag. Jag tror inte att något hade blivit bättre eller sämre av att vänta ett tag heller, men tidigare ville jag som sagt inte ha barn, så det har jag aldrig reflekterat över...
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag var 29 när jag fick mitt första barn


Fördelar:
Hade "levt livet", mognat. Fast anställning (även om jag var tjänstledig och studerade istället...)

Nackdelar:
Kan inte komma på någon, kanske att man får färre år med barnen + eventuella barnbarn. Känner mig ganska ung fortfarande och har verkligen barnasinnet i behåll (och nu har jag ju anledning att larva mig oxå... ;) )

kan ju tillägga att jag gjorde abort när jag var 22. Inte pga att jag tyckte att jag var för ung för barn då, utan pga att jag och barnets pappa hade separerat bara några veckor innan jag fick veta att jag var gravid och jag hade inga som helst planer på att bli ENSAMSTÅENDE mamma. Hade det inte varit för separationen så hade jag garanterat behållt barnet, trots att jag inte hade vare sig jobb eller egen bostad (bodde i egen liten stuga hemma på mina föräldrars gård)
 
Sv: När fick du första barnet?

Fick 1:a barnet samma dag jag fyllde 25 år.
2:a barnet 3 dagar innan jag fyllde 26 år. (Inte planerat, men välkommen ändå!)

Fördel? Var väl rätt lagom ålder!
Fast anställning. Eget hus. Stabilt förhållande...vi träffades när jag var 20 år o han skulle bli 23. Vi lever fortfarande ihop...(Träffades 1985, alltså för 23 år sedan.)
Med facit i hand var även min yrkes-inriktning i detta fallet, till "fördel". Då jag hunnit jobba sedan -84 med personer med autism o ut.vecklingsstörning, och fått stor erfarenhet o kunskap om detta. Då dottern har fått diagnosen OCD (och troligtvis aspergers), och sonen har diagnosen autism.

Nackdel? Tufft att få barn så tätt som jag fick! Rekommenderar lite mer återhämntning mellan förlossningarna! :rofl:

Små barn=små bekymmer
Stora barn=större bekymmer

Just nu skulle jag kunna be dem dra dit pepparn växer!! Dessa tonåringar! :eek: (Nu snart 17 o 18 år.)

Just det....NACKDEL: barn växer o blir tonåringar!!!
 
Senast ändrad:
Sv: När fick du första barnet?

Jag var 19. Fyllde 20 dagen efter han föddes.

Fördelar:

*Man är en ung mamma ;)

*När alla andra är hemma med barn senare så har jag mitt gjort. Då kan jag ut o resa och göra massa roligt .:D

* Man lär sig att ta hand om både sig själv och andra.
Lär sig att ta ansvar tidigt med andra ord.

* Nu är jag 30 år, 3-barnsmamma och jag har mitt "gjort redan.:bow:


Nackdelar:

*Har inte varit utomlands.

*Tappat kontakten med mycket vänner sen förr. De där som inte hade barn och var ute och röjde en del när jag blev "tråkig". :angel::D
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag är 20 år och väntar mitt första barn vilken dag som helst.
Det jag kan tycka är en fördel med att vara en ung mamma är att jag inte hunnit skaffa så mycket "rutiner" i mitt liv som kommer att "störas" av ett barn. Jag känner att jag har lätt att anpassa mitt liv efter ett barn.

Nackdelen är väl att jag inte har ett fast jobb, men det beror nog mer på utbudet här jag bor och inte på min ålder.
 
Sv: När fick du första barnet?

18 när jag fick min dotter.

Fördel: orkar hänga med i svängarna ,tycker att det är kul när hon berättar om vem hon är kär i ,hur snygg han är osv.
Kul att ha med i stallet.
Är roligt att skoja och stimma med henne (jäkla hummör hon har:rofl:)

Nackdelar: Inga gamla kompisar kvar alla försvann så att säga när hon var liten.
Svårt att skaffa nya kompisar i samma ålder som mig själv,dom har ju nyligen börjat att skaffa egna telningar och har nog inte så stort utbyte av mig med snart tonårsdotter.:cool:
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag har visserligen inga barn men med 13 dagar kvar till BF kommer jag vara 26 år när barnet tittar ut.
Det känns varken gammalt eller ungt utan lagom, iallafall för mig.
Både jag och sambon har fasta jobb med hyfsad inkomst sedan några år tillbaka, vi köpte hus för 4 1/2 år sedan och har hunnit fixa iordning det mesta som vi ville göra med det och vi har haft våra "partyår" och utlandssemestrar.
Det känns inte som jag kommer ha svårare att orka med ett barn eller bli en urgammal farmor/mormor bara för att jag inte fick barn när jag var 20.
En nackdel kanske är att jag blivit bekvämare nu än för 5 år sedan, jag är ju van vid min högre lön och att kunna åka till stallet eller träna när jag vill men å andra sidan tror jag att jag kommer prioritera annorlunda när bäbisen väl behagar komma ut.
 
Sv: När fick du första barnet?

Jag var 34 och sambon 39, däremot var det hans tredje barn, vi skulle fylla 35 resp 40 senare under året.

Fördelar: God ekonomi, bra boende (man bor ofta var man tänkt sig bo ett bra tag framöver), längre livserfarenhet

Nackdelar: Som Brandgul skrev att det är svårare att hinna med att få fler barn.

Min sambo fick sina två andra barn när han var 20 resp 21 och han säger att det är mycket bättre att få barn när man är äldre (även om han tycker 40 är i senaste laget) då han har en bättre ekonomi och kan unna vårt barn mycket mer än han kunnat ge de andra två, samt att vi kan vara hemma längre, inte tvunget att ta ut 7/dagar i veckan på föräldrapenningen, spara en rejäl slant till framtida bruk för den lille osv, samt att man har en helt annan säkerhet och syn på livet när man är äldre. Detta är ju hans uppfattning och han tycker också att runt 20 är alldeles för ungt för att få barn och menar på att runt 30 är nog väldigt lagom.
 
Sv: När fick du första barnet?

jag va 21 när jag fick min dotter.

Jag ser inga nackdelar med att vara ung mamma. det enda är att jag inte hade något jobb så jag har bara 180 kr om dagen i ersättning. men man kan ju vara arbetslös som äldre åxå=)

Fördelar är väl att man är pigg och frisk och orkar leka med sitt barn. Man har gott om tid att skaffa eventuella syskon. Man är fortfarande ung när barnet är vuxet.
Finns säkert massor med fördelar=)
 
Sv: När fick du första barnet?

Var 27 och blev 28 en vecka efter att min dotter föddes.

Fördel; Fast jobb, eget hus, lekt av mej, utbildat mig klart....

Nackdel; Ingen...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 915
Gravid - 1år Vår en månad gamla bebis har lite problem med magen. Han är väldigt gasig och har bekymmer med förstoppning. Vi ser på honom att han...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 216
Senast: sthu
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: trazel
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 119
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp