När byta till spjälsäng?

jerseyko

Trådstartare
När vet man när en vagga blir för liten och det är dags att byta till spjälsäng?
Kan man låta barnet sova i vaggan om den kan vända på sig?

Rasmus blir 3 månader på tisdag. Han har väl kanske 15 cm kvar innan han fyller upp hela vaggan. När han vevar med armarna slår han i händerna i sidorna.

Sen försvinner det några cm i huvudhöjd där jag har en stor stickad orm som "spjälskydd" eftersom han bökar upp huvudet ;)


Och jag måste lägga in en bild på våran fina vagga :love:
phpmkfw7g.jpg
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Jag skulle nog inte låta honom sova i vaggan när han kan vända sig, jag är lite nojig med risken att ramla ur :crazy:


Himla vacker vagga :love:
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Jättefin! Skulle aldrig ha ett barn som kan vända sig i vagga, det är dags att byta säng innan det händer. Personligen har jag inte använt spjälsäng till något av mina tre barn utan de har sovit med mig från början och sedan gått direkt till vanlig säng. Det har funkat för oss.
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Och när kan man byta från spjälsäng till vanlig säng??? Och hur går det till ??
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Det är skapliga kanter så att han rullar ur tror jag inte, och vända sig det kan han inte än, han rullar bara upp halvt på sida.

phphj2nof.jpg


Sen sparkar han sig runt som en liten propeller = det går inte att ha honom i min säng. Han sparkar ut mig ur sängen och jag sover dåligt. Fast jag får väl skylla mig själv lite också som inte orkar lägga tillbaka honom i vaggan efter nattammningen.
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Det kan man göra när man vill och det kan gå till lite hur som helst. Våra har sovit i vår säng, en resårmadrass utan ben. Vi tycker att det viktiga inte är att de inte kan ramla ur utan att de inte kan slå sig om de gör det. De har alltså haft en fallhöjd på ungefär 25 cm och de har inte kunnat skada sig. Sedan fick de vanliga resårmadrasser som egna sängar, också utan ben. Vi låg bredvid dem tills de somnade i början och nu har vi succesivt jobbat oss fram till att de somnar själva i sina sängar. De är 2,5 och 3,5 år nu.
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Där står det inte på förrän han kan vända sig till mage. Jag hade bytt till spjälsäng nu. I början kan du göra spjälsängen trängre för honom (de trivs ofta lite trångt som nyfödda) genom att lägga rullade badlakan/filtar under lakanet. Då blir övergången inte så markant mellan vagga och spjälis.

Vill du ha möjligheten att vagga fortfarande kan du skaffa vyssanlulltassar till spjälsängen.
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Jodå han kämpar för fullt med att försöka vända sig, han ställer sig lite i "brygga" med benen och lyfter upp rumpan och vrider och har sig.

Vagga gör jag himla sällan, och nu när han äter på natten sover han i min säng från kl 3-4 på natten.

Storleken tror jag inte heller är några problem, han sover i soffan eller i en 90 säng vid datorn på dagarna. Och när vi är hos mina föräldrar delar vi på en 110 säng och där somnar han själv.

Misstänker att han fixar till en bekväm sovställning själv genom att krypa upp i ett hörn.

Vi som inte ens köpt en spjälsäng än! Det finns så många fina men det blir nog en begagnad på blocket som målas i någon tuff färg :)

Urs bebisar växer alldeles för fort!
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Emil hade precis samma sovställning när han var liten! Alltid, alltid!

Vaggan är jättefin. Men jag hade nog bytt till spjälsäng snart, för att vara på säkra sidan liksom...
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Likadan pyjamas hade vår son men när han var bra mycket större! Så nostalgisk jag blir.

Begagnat rekommenderas, återvinning är alltid bra, även för ekonomin.

Vi hade aldrig vagga utan sonen sov hos oss eller i spjälsäng från början. Började ova i vanlig säng när han var ca 1 år 8 mån men när jag pratade med de andra i föräldragruppen var det bara han som vid ca 2 år sov i vanlig säng, någon månad senare var det fler.
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Och när kan man byta från spjälsäng till vanlig säng??? Och hur går det till ??

Se mitt inlägg ovan. För oss så var sonen och maken iväg till IKEA och köpte en riktig säng som de skruvade ihop tillsamans. Sonen var då så glad och nyfiken på sin säng så han hade nog vägrat att sova någon annanstans. Har dock hört om mycket jobbigare avvänjningar.
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Likadan pyjamas hade vår son men när han var bra mycket större! Så nostalgisk jag blir.

Begagnat rekommenderas, återvinning är alltid bra, även för ekonomin.

Vi hade aldrig vagga utan sonen sov hos oss eller i spjälsäng från början. Började ova i vanlig säng när han var ca 1 år 8 mån men när jag pratade med de andra i föräldragruppen var det bara han som vid ca 2 år sov i vanlig säng, någon månad senare var det fler.

Det är hans 2a, han har vuxit i och vuxit ur den i stl. 50-56 :love:
phphqqyli.jpg


Jag la ner alla hans gamla kläder i en byrå idag, och alla små bodysar och pyamasar, tänk att han har vart så liten och bara för 3 månader sen :eek:

Ska försöka hitta en snygg spjälsäng som man kan måla bilmotiv på. När vi är nere i klubblokalen så älskar han att spana in afficherna där på massa tuffa dragracingbilar ;)

Jag och mina syskon har alltid haft egna rum från ganska så tidigt och har aldrig vart några problem.
En kompis till mig var lite orolig över när deras 2a skulle komma då deras son forfarande sov i spjälsäng inne hos dem. Men så en kväll när de sa att nu ska vi sova så gick han och la sig i sin säng i sitt rum och ville att mamma skulle sitta på madrassen på golvet och läsa!!
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Min lillkille är 3½ månad nu & ligger fortfarande i vaga. Inga tendenser till att vända, rulla runt, resa eller något sådannt ännu. Men vi ska byta till spjälsäng inom kort, bättre att göra det innan det händer någon olycka. Måste dock köpa sängen först... ;)
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Nu är din lille kille bara liten ännu, men jag vill ge dig ett tips. Jag har sett att du har lite sladdar lite här och där i bebishöjd. Du kan redan nu börja vänja dig vid att lägga undan sladdarna så att de inte är bebisnåbara sedan när han börjar krypa :D För sedan går det undan :D

Bara ett litet välment tips från min sida:idea::)
Ta inte illa upp bara :o

Ang sängen så tror jag absolut att det är en idé att byta till spjälis redan nu. Även om vaggan var jättefin!
 
Sv: När byta till spjälsäng?

*Hrm* jag kollade igenom hela mitt galleri och hittade inga sladdar mer än de här:
php0i9a6t.jpg


Och det är antennkabeln å den tänker jag inte ta bort ;) Och så är det sladden till lampan. Sen sitter de kontakter som det inte står saker ivägen för i höjd med den kontakten som syns under 7:an på bilden.
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Man tar inte bort sladdar, man gömmer dem;) Typ spikar fast dem i väggen eller liknande. De som man inte vill eller kan spika fast kan man gömma bakom möbler typ på bilden med vaggan är det lampsladden och sladdarna till babyvakterna, de gömmer man bakom byrån så de inte syns. Då lyser det inte i bebis ögon och då tänker de inte lika lätt på att dra i dem.

Jag menade inte att förolämpa dig, utan bara ett tips på att vänja sig vid att "gömma" sladdarna redan nu så slipper man att man missar något, tex babyvakterna. Det är nog rätt surt om bebis rycker ner dem i golvet så de går sönder. Tro mig, jag vet. I mitt fall var det då inte en bebis utan en äldre son som slängde den i golvet.... de tål inte det så bra.:(
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Jag har 3 galna katter, och de kan inte låta bli sladdar, speciellt inte den minsta ;)

Får se till att få tummen ur och ringa till hyresvärden och fråga om vi får måla om och samtidigt passa på att gömma kablarna bakom listerna, nu har vi såndär plastkabelgömma och det är så himla fult!
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Ja men alltså.... när min son ska lägga sig så hålls han bara på plats av en sak, spjälsängen... hur skulle det gå om han kunde hoppa ur och springa ut ur rummet om han inte ville ligga kvar i sängen...vilket kaos! Hur har ni andra gjort??
 
Sv: När byta till spjälsäng?

Jag har sett att du har lite sladdar lite här och där i bebishöjd. Du kan redan nu börja vänja dig vid att lägga undan sladdarna så att de inte är bebisnåbara sedan när han börjar krypa :D För sedan går det undan :D

Du är välkommen hem till mig och min sambo om du vill se riktiga ormbon.. Jag är otroligt trött på alla sladdar som ligger överallt.. Nu skall vi dock göra om i vardagsrummet så alla kommer försvinna.. Hoppas jag!!!!! :devil:

Ang vagga/spjälsäng.

Saga har haft spjälsäng sen dag 1..
Hon hade väl förmodligen aldrig fått plats i en vagga.. :angel:

Spjälsäng med skydd runt om fungerar bra. Inatt var hon dock orolig (har nu haft feber hela dagen och är allmänt risig, förmodligen därför) så vid 4 imorse vaknade hon och då låg hon tvärsöver sängen.. Inte så bekvämt kanske..

Inatt sover sötnosen bredvid mig så jag kan ha koll på henne..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 239
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 058
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: paradiset
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 126
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp