När börjar ni vaka dygnet runt?

Tilma

Trådstartare
Börjar ni helt rutinmässigt 3 veckor innan beräknat datum samt 4 veckor efter om inget kommit? Eller litar ni helt på juvret? Och vakar utefter hur det ser ut?
 
börjar 3 veckor innan och slutar inte förens fölet är fött, efter tydliga tecken från stoet som ska föla,
lite olika tecken från oliks ston. om stoet visar tecken före 3 veckor börjar jag vaka då
 
Vakar efter hur stoet ser ut.
Mina är hyffsat tydliga plus att jag kollar på refraktometern om anikroppshalten stigit och fölningen alltså är nära

Har också beställt en refraktometer :) När börjar du testa mjölken? Är ju inte alla ston som får mjölk innan och detta stoet har ju aldrig haft föl innan så det är lite osäkert allting känns det som :grin:
 
börjar 3 veckor innan och slutar inte förens fölet är fött, efter tydliga tecken från stoet som ska föla,
lite olika tecken från oliks ston. om stoet visar tecken före 3 veckor börjar jag vaka då

3 veckor innan men endast om hon visar tecken? Tecken du tänker på är det bäckenband mm?
 
Jag tycker att det syns rätt tydligt på de stona jag har haft. Förstagångsston kollar vi mer såklart, men följer även där juvret till viss del (men väntar inte lika länge...)

Men stoet som är beräknad till den 20:e mars har vi inte börjat vaka än. Hon kan fylla ut juvret mer, och hon brukar även börja läcka mjölk lite då o då nåt dygn innan. Spenarna är inte fyllda än så då känns det helt safe än så länge. Jag gissar att hingsten kommer tala om när det börjar bli dags med då de går tillsammans nu. Han är där o snufflar på hennes mage emellanåt, det är sååå gulligt! Ser ut som att han pratar med bebis :love::love::love:

Hon brukar även gnägga efter oss på kvällen när det är dags, trampar runt lite, lägger sig ner och tittar på oss. Hon börjar inte krysta förens vi kommer in i boxen och hjälper till :love::love::love:
 
Börjar ni helt rutinmässigt 3 veckor innan beräknat datum samt 4 veckor efter om inget kommit? Eller litar ni helt på juvret? Och vakar utefter hur det ser ut?

De ston jag haft har jag haft så pass bra kunskap/kännedom om, så jag har inte behövt vaka särskilt många nätter. Det gäller helt enkelt att kolla på alla möjliga saker och ffa den "föränderliga situationen". Dvs kolla vulva, bäckenband, juver, mjölk, stoets beteende och när någonting förändras, då är det dags att bli mer vaksam och kanske börja vaka nattetid.

Mina ston har varit vänliga nog att få vit mjölk innan de fölat, men det är ju inget säkert tecken för alla ston, det gäller att lära känna just sitt sto och i början får man nog vaka lite mer innan man lärt sig. :)
 
Juver ,bäckenband förändringen på mjölken, har ett sto som tex blir mer "knähund" när det börjar närma sig. ett sto gör speciella rynkor vid mungipan när det är på g, ett sto slutar ligga ner. finna saker man lägger märke till på sina ston :)
 
Juver ,bäckenband förändringen på mjölken, har ett sto som tex blir mer "knähund" när det börjar närma sig. ett sto gör speciella rynkor vid mungipan när det är på g, ett sto slutar ligga ner. finna saker man lägger märke till på sina ston :)

Ja okej. Jag förstår att man lär känna dom olika tecknen om stoet har fölat tidigare :) Men om det är ett förstagångssto då som det är i mitt fall så vet man ju inte så mycket. Kanske är säkrast att börja vaka på allvar dygnet runt 3 veckor innan då? Eller finns det något tecken som ALLTID visar sig som man kan gå efter?
 
Ja okej. Jag förstår att man lär känna dom olika tecknen om stoet har fölat tidigare :) Men om det är ett förstagångssto då som det är i mitt fall så vet man ju inte så mycket. Kanske är säkrast att börja vaka på allvar dygnet runt 3 veckor innan då? Eller finns det något tecken som ALLTID visar sig som man kan gå efter?

Att bäckenbanden släpper. Och när man tror att de inte kan släppa mer har de bara kommit halvvägs. De släpper ända uppifrån varsin sida av korset ner till hasen.
 
Ja okej. Jag förstår att man lär känna dom olika tecknen om stoet har fölat tidigare :) Men om det är ett förstagångssto då som det är i mitt fall så vet man ju inte så mycket. Kanske är säkrast att börja vaka på allvar dygnet runt 3 veckor innan då? Eller finns det något tecken som ALLTID visar sig som man kan gå efter?

jag tycker inte att det finns något tecken som alltid visar sig. Min ponny tex släppte inte bäckenbanden så särskilt. Halvblodet däremot blev rejält sladdrig från korset och nedåt.

Jag gör en sammantagen bild av stoet.
 
Har du ett förstagångs sto skulle jag börja vaka 3 veckor innan på alvar men man kollar ju stoet varje dag oavsett dygn i dräktighet. Jag gör så i alla fall..
 
Har du ett förstagångs sto skulle jag börja vaka 3 veckor innan på alvar men man kollar ju stoet varje dag oavsett dygn i dräktighet. Jag gör så i alla fall..

Okej. När du vakar på allvar vakar du vi övervakningskamera då eller hur gör du? Har kamera på henne och funderar på om ja ska låta den gå dygnet runt konstant eller om de räcker att kolla var femte minut?
 
Jag har ingen kamera. när jag tar in stona på em /kväll kollar jag status på dom.. kvällsfodrar vid 22 och då kollar jag dom igen. första tiden går jag ut var 3 timme och då får man läsa av dom igen sen blir det med 2 timmar intervaller... sista tiden varje halvtimme och ibland har jag suttit kvar i stallet för att se hur stoet beter sig. Ibland har jag suttit en timme för att sedan gå in igen... Trötta ögon och bra motion. 2016 fölade stona mellan22-23:30
 
Jag har vakat två dygn på två fölningar, varav en förstföderska. Att följa utvecklingen av juvret (form och färg på mjölken) har fungerat klockrent:)
 
Av de som fölat här så har förstfödarskarna inte uppvisat några tydliga tecken. Inte heller mitt sto som fölat tidigare men gått 9 år mellan föl nr 1 och 2.

Så jag tycker det känns tryggast att vaka (via kamera, kollar typ var 30:e minut) från 3 veckor innan bf.
 
Av de som fölat här så har förstfödarskarna inte uppvisat några tydliga tecken. Inte heller mitt sto som fölat tidigare men gått 9 år mellan föl nr 1 och 2.

Så jag tycker det känns tryggast att vaka (via kamera, kollar typ var 30:e minut) från 3 veckor innan bf.

Okej men då finns det ju en risk att hon hinner föla utan tillsyn? Förloppet kan ju vara klart och avslutat efter 30 minuter?
 
Okej men då finns det ju en risk att hon hinner föla utan tillsyn? Förloppet kan ju vara klart och avslutat efter 30 minuter?

Ja, det är såklart en risk. Det blir ju en avvägning ut från vilka möjligheter man har och hur stor risk man vågar ta. Kollar givetvis oftare om stoet uppför sig onormalt eller visar några tecken på att fölning är föreståande.

Men om man är själv och ska vaka så måste man sova någon gång, går liksom inte att vara vaken dygnet runt i kanske 6 veckor.... Intervallsovning i intervaller à 30 min har iaf fungerat okej för mig.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
446
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
947
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 795
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp