När börjar man räkna graviditeten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

vindvissla

Trådstartare
Jag trodde man började räkna när man skulle haft den uteblivna mensen men i en bok jag läste idag stod det att man skulle räkna från första dagen på mensen innan man blev gravid.

det gör ju en ganska stor skillnad.... antingen är jag i vecka 11 eller v 7.
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

När man kommer till barnmorskan räknar de alltid från sista mensens första dag. De beräknar förlossningsdatum efter detta datum och sedan justeras det vid ultraljud under graviditeten.

Så enl dem är du säkert i v 11 ;)
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

Jag kan ju tillägga att enl barnmorskan är jag just nu i vecka 19, men jag är själv ganska säker på att jag är i v 17. Detta stöds även av ultraljudet som gjordes i samband med fostervattenprovet ;)
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

jepp du räknar från sista mensens första dag! Så då e du juh lite längre gången än va du trodde! :)

vi ses imorgon *kram*
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

Det där är lite festligt. När man räknar så, så är man ju inte ens gravid under de två första veckorna av graviditeten :)
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

Nja, de två sista veckorna borde det ju existera ett embryo i alla fall.
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

Nej, en liten morula! Det blir embryo först efter v 4. Eller v 2, hur man nu ser på saken.
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

om man räknar så, hur många veckor är man gravid sammanlagt? 40 då eller? Så när jag läser i böcker ska jag läsa om 11v foster? coolt. borde det börja synas snart då?
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

Jag är verkligen inte rätt person att fråga detta, jag har totalt noll koll själv på detta med veckorna, det är så ologiskt liksom att börja räkna innan graviditeten startat! Men jag tror att när man läser i böcker och så så ska man räkna med de första två veckorna då man egentligen inte är gravid. Men det är bara vad jag tror.

Det är nog olika när det börjar synas. Det är nog t ex tidigare om man är smal från början. Fast jag är inget fetto och har inte ansträngt mig speciellt mkt att dölja det och det är först nu i v 17 (inklusive de två första tror jag) som folk törs fråga.

min favvosida: www.growingpeople.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

visst är det ologiskt ... men... innan man kunde göra ultraljud och testa när man har ägglossning så var det ju faktiskt det enda sättet att beräkna var i graviditeten men befann sig och när barnet kunde tänkas komma - eller hur? och egentligen så har det ju inte så stor betydelse för man får ju reda på det mer exakt vid ultraljudet - och i slut ändan kan barnet få för sig att komam när det har lust :idea:

sen tycker jag själv att det är lite bakåtsträvande av barnmorskorna att alltid räkna från sista mensens första dag om man alltid har längre cykler än 28 dar eller om man faktiskt vet när man hade ägglossning eller om man gör IVF för då kan man ju vara nerreglerad och justeras efter klinikens schema...
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

om man räknar så, hur många veckor är man gravid sammanlagt? 40 då eller? Så när jag läser i böcker ska jag läsa om 11v foster? coolt. borde det börja synas snart då?

Ja, 40 veckor om man börjar räkna från förra mensen.

Vi började ta kort på magen när jag var i vecka 9. Vi tyckte att det syntes jättemycket då!:p Fast nu i efterhand, när jag vet hur stor magen blev till slut, tycker jag knappt att det syns. Så här såg det ut:
bebis9.JPG
 
Sv: När börjar man räkna graviditeten?

coolt. det syns ingenting på mej. enda skillnaden är att jag inte kan dra in magen lika mycket som innan, jag känner att där är en klump inuti lixom, fast utanpå syns inget, och mina låga jeans passar fortfarande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 572
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp