När börjar man känna bebisen?

K

KingofApril

Jag är gravid med ettan och känner att allt är nytt och blir orolig helatiden. Är väl inget konstigt med det. Men så till min fråga.
Är gravid i vecka 15, 14+2. När ska man börja känna bebisen?
Jag har inte kännt nånting. Är det nått fel då? Har två vänner som tycker det är konstigt att jag inte känner bebisen. :confused:
jätte tacksam för svar.
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Jag började inte känna förräns i vecka 18-19, i början fjärilslätt bara - nästan så man inte vet om man inbillar sig eller inte:)

Sen blir det bara starkare och starkare. Nu i vcka 25 har den börjat bli rejält rörligt. Känner den flera gånger om dagen. I natt vaknade jag vid 4 av att den for runt som ett yrväder!
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Ofta känner inte förstföderskor förrän framåt vecka 20 så du behöver absolut inte vara orolig.
Nu när jag väntar min andra så inbillar jag mig att jag kände väldigt svagt i slutet av v 16 men är faktiskt inte helt säker på att det verkligen var bebben.
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

tack så mycket för era svar. känner mig lugnare redan. tycker liksom det verkar lite konstigt att man ska känna när bebben inte är så stor med allt fostervatten som är runt om.. men längtar till ul om några veckor.. :smirk:
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Jag tror inte det är någon period i livet som man måste sålla så mycket bland alla goda råd och åsikter man får höra som när man är gravid!

Ta det du lugnt och njut av att veta att det faktiskt finns en liten parvel därinne!
Det kommer komma en tid då du önskar att bebis kunde låta bli att sparka dig i revbenen eller på urinblåsan HELA tiden!!!!!!!!!
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

mm och då kommer jag tillbaka och läser den här tråden och undrar vad fan jag tänkte på. :rofl:
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Det låter inte alls ovanligt som förstagångsgravid att inte känna barnet ännu! Jag kunde tydligt lokalisera fosterrörelser för första gången i v20 (nu är jag i v24). Innan dess kände jag ibland lite konstiga "gasbubblor" och troligen var en del av dem bebisen. Men eftersom man inte vet hur det "ska" kännas så är det sällan man förstår att det är just bebis.Med andra ord: lyssna inte så mycket på dina vänner! Köp eller låna litteratur istället. Eller läs på nätet så får du veta att du är fullt normal!
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Tidigare ju fler barn man har fått. Förstföderskor vet ju inte hur det känns, eller hur! Det är som ett litet "fjärillsfladder" eller som de gasbubblor någon nämnde. Omkring vecka 20 är inte alls ovanligt. Så vänta du. Du lyssnar väl på mvc?
Ponnymorsan
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Lånar lite... När börjar man känna "bebeismagen"? Alltså när kan man känna på utsidan av magen att det växer något där inne? Tror att jag läste att det var efter vecka 12 eller något sådant. Någon som har koll på det?
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Lånar lite... När börjar man känna "bebeismagen"? Alltså när kan man känna på utsidan av magen att det växer något där inne? Tror att jag läste att det var efter vecka 12 eller något sådant. Någon som har koll på det?

Menar du just att den syns eller menar du att man känner rörelser?

När den syns/märks verkar vara enormt olika. Min mage är väldigt stor nu för att vara i vecka 24; i alla fall om jag jämför med andras bilder härinne och på andra håll. Jag och sambon såg nog lite bebismage redan i vecka 9. Men andra har nog börjat se det tydligt from vecka 14-16 någonstans. Sen har det burit iväg utav 17! Nu kan INGEN missta sig på att jag är gravid.
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Jag ær i vecka 14 och min mage syns sen kanske 3 veckor tillbaka. Dock ingen sjælvklar "bebismage" men alla som kænner mig ser det. Dom som inte vet hur jag såg ut innan skulle nog aldrig kunna se det. :angel:
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

I vecka 16 kunde jag ligga på rygg och lägga fjärrkontrollen på magen och se hur den rörde sig.

Runt v.18-19 började jag känna av sparkar.

Runt v.20-22 kunde man känna sparkarna på utsidan

Runt v.27 började man se tydligt på utsidan

Runt v.29 kan inte heller sambon sova för bebis är så vild! (Dvs om han ligger med armen om mig eller jag med magen mot hans rygg)
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

I vecka 17 kände både jag och sambon sparkar. Jag tror det var i vecka 19 som man kunde se sparkarna.

Innan det så tror jag att jag känt, men var inte alls säker.

Detta är mitt första barn.
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Jag menar att man kan känna med handen att det är något där inne. Först är det väl dolt i bäckenbenet? Eller vilket ben då? Sen kommer det upp över en "kant". Eller hur jag nu läst ;)
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Visste inte att det var liten på G! Grattis!!

Så tidigt är det väl "bara" magen som är "svullen"? Livmodrn är väl bara som en apelsin eller nått sånt. Men jag kan ha missförstått...
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Jag menar att man kan känna med handen att det är något där inne. Först är det väl dolt i bäckenbenet? Eller vilket ben då? Sen kommer det upp över en "kant". Eller hur jag nu läst ;)

Du menar känna rörelserna med handen? Jag kände dem ungefär 3 dagar efter jag kände dem "inuti" mig. Och sambon kände dem också utanpå magen typ dagen efter jag gjort det. Som små "nervryckningar" i magen ungefär.

Jag tror att orsaken till att vi kände det så snabbt inpå även utanpå är för att jag (ovan gravid som man är..) inte visste förrän rätt sent att det verkligen var bebis som jag kände i magen.
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Jag TROR, att Brandgul menar när man kan känna bulan över bäckenet, alltså livmodern...


Eller?
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Jag TROR, att Brandgul menar när man kan känna bulan över bäckenet, alltså livmodern...


Eller?

Aha!
Ja, när gör man det... ? Jag känner och ser en jättestor bula nu :D, men jag kan inte komma ihåg någon speciell vecka som jag började känna livmodern direkt.. har försökt känna utanpå (det stod i någon bok att man ska kunna känna den..), men .... nä, jag är osäker.
 
Sv: När börjar man känna bebisen?

Jag kände fosterrörelser i v 16-17. Var först osäker på om det var det men när vi var på ultraljud så sa BM där att det säkert var bebisen jag kände. En viss betydelse om man känner fostret tidigt eller sent beror på var moderkakan ligger. Jag hade min på sidan och då är det tydligen lättare att känna än om den ligger framtill.

Jag vet inte riktigt när andra såg att jag var gravid. Två av sambons kompisar såg ingenting när jag var i v 37, karlar :angel:. Jag hade ingen stor kula på magen, utan var mer jämntjock. De trodde bara jag blivit tjock.;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 351
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 766
Senast: Milosari
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 898
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp