När började du rida?

A

arcitccatsgirl

Jag har en dotter på 1½ år. Hon är super intresserad av hästar och vill helst av allt rida! Men jag tycker att hon än så länge är för liten. Hon har bra balans och sits redan nu..Men vill veta lite mer om när ni började rida. Och då menar jag inte när ni satt på en häst för första gången, utan mer när ni började "träna" eller hur man nu ska formulera det...
 
Sv: När började du rida?

Jag har sett en kille en gång som kunde rida självständigt i skritt trav och galopp som 3-åring. Men det är nog något av ett rekord. De flesta barn är inte mogna för ridlektioner förrän 5-6 års åldern anser jag. Ledas runt på en ponny är förståss en annan sak.
 
Sv: När började du rida?

Jag har sett en kille en gång som kunde rida självständigt i skritt trav och galopp som 3-åring. Men det är nog något av ett rekord. De flesta barn är inte mogna för ridlektioner förrän 5-6 års åldern anser jag. Ledas runt på en ponny är förståss en annan sak.

Ja..Har funderat på det oxå.. Men vet inte om det är någon ide än att hyra in en ponny åt henne eftersom min är lite för het för "barnridning".... Lättre med en liten häst..
Men då är ju stora frågan Shetland eller inte? Pojken tycker Gotlandsruss... Vad tycker ni..? Förslag? Råd?
Hon är väldigt tuff av sig!
 
Sv: När började du rida?

Jag var 9 när jag började rida. Det var nog ovanligt att man red på ridskola eller mer "träningsmässigt" före skolåldern när jag var liten.

Jag tror inte man är mogen för "träning" före 5-7 år. Men nog kan man rida innan dess ändå! På "ridlekis" eller dylikt. Då handlar det väl mer om upplevelsen och "känslan" än att få lära sig "hur man gör".
 
Sv: När började du rida?

Men då är ju stora frågan Shetland eller inte? Pojken tycker Gotlandsruss... Vad tycker ni..? Förslag? Råd?
Hon är väldigt tuff av sig!

Alltså det beror ju på hur hästen är. Hittar du en snäll och välfostrad shettis så skulle jag personligen föredra det. Eller en något större ponny som du kan rida och låta henne sitta i barnsadel (såndär som finns att koppla på) tillsammans med dig på hästryggen.
 
Sv: När började du rida?

Finns det någon sadel där man kan ha barnet framför sig.
Jag tycker inte att det känns tryggt att ha dem bakom sig.
Skulle hästen bli skrämd och hoppa till vill jag kunna hålla om
barnet och inte förlita mig på att det håller sig fast i mig.
(eller så kan man binda fast dem som en rodeoryttare (skämt))
 
Sv: När började du rida?

Jag va inte intresserad av att börja rida förens jag va 7-8 nånting. så jag började på ridskola då.

Jag skulle tycka att de va jättekul om min dotter ville börja rida så tidigt=)
 
Sv: När började du rida?

Jag har haft många "knattegrupper" med barn 3-6 år. Generellt är det inte förrän i 5-6-årsåldern de verkligen börjar kunna "tillgodogöra sig" det vi gör på lektionerna (skritt, trav, enkla ridvägar, enkla lekar, kunna hålla tyglar, stigbyglar mm). (Såklart har det också funnits undantag!) Innan dess sitter barnen mest och "åker häst", dock ser man ju hur framför allt deras balans på hästryggen förbättras.

Sammanfattningsvis ville jag egentligen säga att just i "träningssyfte" som du efterfrågade bör man kanske vara lite äldre, men för just känslan och upplevelsen sätter åldern säkert inga gränser!
 
Sv: När började du rida?

Jag har haft många "knattegrupper" med barn 3-6 år. Generellt är det inte förrän i 5-6-årsåldern de verkligen börjar kunna "tillgodogöra sig" det vi gör på lektionerna (skritt, trav, enkla ridvägar, enkla lekar, kunna hålla tyglar, stigbyglar mm). (Såklart har det också funnits undantag!) Innan dess sitter barnen mest och "åker häst", dock ser man ju hur framför allt deras balans på hästryggen förbättras.

Sammanfattningsvis ville jag egentligen säga att just i "träningssyfte" som du efterfrågade bör man kanske vara lite äldre, men för just känslan och upplevelsen sätter åldern säkert inga gränser!

TACK. :bow: :bow: :bow: Då kan jag kanske sätta upp henne på en häst nu, För hon VILL rida (dock på den största) *suck* men jag håller i henne hela tiden.. :) Men då ska vi vänta med en häst tills hon verkligen vet vad det är. :)
 
Sv: När började du rida?

jag började nog lite smått vid 3års ålder o fick egen shettis när jag var 5..

Ok... Hur tyckte du att det var? Hade du föräldrar som kunde häst eller? *Avis* för att du fick häst så tidigt, Men jag kommer försöka ge min dotter det jag inte fick...(Fick en ROSA tant cykel istället)... Gissa om jag blev sur! Vi som hade stall på gården och allt! Hur mycket bete som helst och min ridlärare 500 m ifrån! *hm*
 
Sv: När började du rida?

Jag va inte intresserad av att börja rida förens jag va 7-8 nånting. så jag började på ridskola då.

Jag skulle tycka att de va jättekul om min dotter ville börja rida så tidigt=)

Ska försöka att låta henne göra det.. Har du barn?
 
Sv: När började du rida?

Finns det någon sadel där man kan ha barnet framför sig.
Jag tycker inte att det känns tryggt att ha dem bakom sig.
Skulle hästen bli skrämd och hoppa till vill jag kunna hålla om
barnet och inte förlita mig på att det håller sig fast i mig.
(eller så kan man binda fast dem som en rodeoryttare (skämt))

Vill inte ha henne på min kuse..Han är mer vild än tam..haha
 
Sv: När började du rida?

Alltså det beror ju på hur hästen är. Hittar du en snäll och välfostrad shettis så skulle jag personligen föredra det. Eller en något större ponny som du kan rida och låta henne sitta i barnsadel (såndär som finns att koppla på) tillsammans med dig på hästryggen.

Jag har ett varmblod, och han är föööör pigg... Så det skulle inte funka..
 
Sv: När började du rida?

Det är klart att hon ska få sitta upp på hästarna om hon vill. Ska det bli bra ska det börjas tidigt!! ;)

Hon kommer ju inte att rida helt ritkigt förrens hon kommer upp i 5-års åldern, men det är ju ingenting som säger att hon inte får ut massor med glädje av det innan. Låt barnet sitta på hästarna!!
 
Sv: När började du rida?

jag tycker det beror på vilka alternativ man hittar.
Jag har haft två små "elever", det ena var 2½ och den andra 3½.
De red 1 gång i veckan på verksamhetens shettisar, och fick såklart de snällaste och lugnaste. Någon direkt lektion var de ju inte mottagliga för i den åldern, men vi skrittade ut i skogen och tränade balans genom att veva med armar och blunda, svängde runt träd och lekte följa john upp och ner i små backar. Kan tillägga att tjeerna red barbacka med halsring att hålla sig i. Lyckan var total när de fick prova att trava några steg varje ridtur! Superhärliga tjejer!

Självklart var deras mammor (visst kunde det lika gärna varit pappor, men nu var det mammor;)) med och ledde ponnyerna och hjälpte till.
 
Sv: När började du rida?

Jag började när jag var 8 år.. Men om min vilja hade kommit igenom tidigare så hade jag nog varit så där en 6-7 kanske.. Det krävdes ett par år tjat, då mina föräldrar är totalt ointresserade av häst, rädda för dem och självklara ridskolealternativ inte fanns..

Fick börja på en stor stark D-ponny, vilket inte var så bra storleksmässigt då jag inte var så stor själv..

Den både bet mig och pappa, skickade av mig och gud vet vad..:smirk:åt minnet..

Red på ridskola i ett par år, men eftersom vi inte kom någonstans i ridningen, gjorde samma saker hela tiden och mina föräldrars ekonomi så fick jag sluta..

Var häst lös ett tag, jagade själv tag på en shettis som jag fick bli "skötare" på. Fick hjälpa till att rida in den, då jag var den enda med storlek för det.. Det blev ganska bra, jag red privatlektioner på den.. Efter det så hade jag en rad medryttar hästar, hjälpte till där jag fick, var hästvakt osv.. Fick hem min första egna häst (på foder) så fort jag fick möjlighet till det ekonomiskt.. Bodde hemma då och pluggade, jobbade extra.. Köpte loss henne efter ett par år..

Jag är glad för att jag fått kämpa för det jag vill hålla på med, jag tror att man uppskattar det mer om man har fått kämpa för saken.

Även om jag ibland tycker att det är trist att jag inte haft en ponnymamma som hjälpt mig med egen ponny, tävlingar och så under min uppväxt..
Att det bara var vissa förunnat att ha det så. Det som har stört mig med under hela uppväxten är att de kamrater jag hade som hade det så, med egna hästar osv uppskattade det inte! Var inte ponnyn bra så köper vi bara en ny.. osv. Och en annan fick kämpa på med sin oridna avkastar kung. Det var jag riktigt arg på!

Mitt råd är att självklart skall man stödja sina barns häst intresse om man kan, men se till att vara säkra på att det är det barnen vill, Skaffa inte ponny åt barnen innan de kan fråga efter/önska sig det!

Och låt gärna barnen önska sig en stund innan önskningen uppfylls, annars förlorar det sitt värde...
 
Sv: När började du rida?

Hmm, jag hade egen shettis från o med att jag föddes i princip. När jag va 3 galopperade jag iväg från min mamma med föl vid sidan om hästen när vi va ute på promenad (gissa om man hade en vilt skrikande morsa i hasorna då...:angel: )

När jag va 5 år ställde jag upp i min första tävling..:) Red henne ändå tills jag blev tolv (de sista åren barbacka + att jag va vääldigt smal)
Vill tillägga att jag hade det snällaste lilla shettis stoet någonsin!!:love:

Så fixa du en pålle som hon kan pyssla med o växa upp tillsammans med!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
775
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp