När börja fodra med hösilage?

Ploppi

Trådstartare
Hur länge bör hösilaget ligga innan man kan börja fodra med det? Dvs hur lång tid tar ensileringsprocessen?

Undrar en som inte ser nån sol i sikte. Fullt med bete ute o fem ston med föl inne om nätterna o just idag även på dagtid! Minns inte att vi haft en sån sommar så vi är evigt tacksamma att vi i alla fall lyckats få in bra grovfoder!

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng
 
Tror att det måste ligga 2 veckor innan man kan använda det!
Men är inte helt säker!
 
Hej,
Tack, har läst o ser att svaren varierar rätt mycket men det låter säkrast att vänta 2-3 månader även om vi har rätt hög TS.

Hälsn Ann
 

Liknande trådar

Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 460
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 377
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Har ett dräktigt sto som fölar i mitten på april. Har hösilage som räcker till mitten på april...OM jag fodrar som jag gör nu...
Svar
6
· Visningar
854
Senast: Lillsillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp