När bör stallägaren lägga sig i?

Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Det här är ett litet stall och ingen går bakom ryggen på ngn..problemet är väl att jag tycket synd om hästen. Den får ingen mer uppmärksamhet än när den leds ut och in. Att låta ngt som ens kommer i närheten av vanvård ske är helt otänkbart! För mig så är det så att har man häst så borstar man av den ngr gånger i veckan även om den inte rids, man visiterar den, känner igenom ben och senor, borstar igenom man och svans och verkar hovarna innan de börjar brytas och bli trasiga i nederkanten ...dvs åtminstone var tredje månad..Jag har börjat överväga att borsta av den lite själv ibland och kela lite med den ...Men min standard är kanske överdriven - därav min fråga.

Om du är stallägare så är det ju du som sätter ribban också. Så jag tycker iof att du kan nämna på ett vänligt sätt att du noterat att hästen inte är så ompysslad om du känner så.
Att fråga om hovslagaren är kontaktad kan du ju göra om du ser att det gått över tiden enligt dina mått mätt.
Men jag skulle känna mig väldigt illa till mods om någon stod och borstade för fullt på min häst när jag kom till stallet utan att ha frågar mig först.
Då menar jag inte visitera och "rafsa" av värsta lera på benen. ;)

Men min häst är MIN häst och där frågar man först!
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

*KL*

Tycker stallägaren ska lägga sig i när det handlar om vanvård. Om hovarna blivit alldeles för långa.

I stallet jag står nu så har jag en kvinna som är ute mockar och åker hem. Ibland tar hon in dem.

Jag är därute på olika tider. Och ja jag skulle vilja sätta saxen i manen på ena hästen då det ska vara en hopphäst men hon har nog blivit för westerninspirerad när hon står i detta stall :D

jag vet dock att denna kvinna är ute vid olika tider precis som jag pga av jobb och vad hon gör med sina hästar när jag inte är där vet jag inte. Hon har sagt själv att hästarna inte blivit ridna på ett tag och hon har ingen lust att at tag i det än.
Gällande skoningen så är det ju vissa som går långt mellan skoningarna (har själv aldrig förstått detta men vet flertalet) så långe det inte börjar bli riktigt illa skulle jag säga till.

Däremot kan man ju fråga allmänt hur ägaren har det och vad hon planerar med hästarna. Fråga när hovslagaren kommer komma ut t. ex

Jag skulle bli mycket irriterad om någon stod och borstade på mina hästar utan att ha frågat om lov. Min häst min ensak.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

KL

Jag är stall och hästägare, mina 2 hästar gör jag inte mer än mockar, vattnar och fodrar (in och ut i hage såklart).

Den ena rids av 2 medryttare, när de inte har tid står hästen.
Den andra inköpt som sällskap kom för snart 2 veckor sen. Inte borstat den sen dess. Bytte täcke på henne igår.

Men i mitt fall är det stallbygge som gör att jag inte har tid med mer. Sen är självklart tanken att den nya ska skos och sättas igång den med.

Skulle någon ha åsikter får de gärna fråga, men skulle det pratas ovård för att jag inte gör nåt med dem hade jag nog snarare idiotförklarat personen som är så okunnig. En häst lider inte av att inte "umgås" med människor.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

det är inget stallägaren lägger sig i ffa inte om svansen behöver ansas? jösses....

jag håller med corzette.
 
Senast ändrad:
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

*kl*

Anekdot
Ett stall jag stod i där tog sonika stallchefen och klippte öronen på min häst en dag och var synnerligen förvånad över att jag inte var tacksam.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Min gamla pensionär som gick i hagen och skrotade i 5 år gjorde jag inte mycket med. Hon hade aldrig uppskattat pyssel innan och gjorde det inte som pensionär heller. Borstade henne ordentligt några gånger när hon fällde och verkade såklart på vettigt intervall, men hon var ingen myshäst och gick inte fram i hagen heller. Hon hade ett gott liv ändå och var i allra högsta grad välmående. Även utan pyssel.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

För min del så skulle jag aldrig lägga mig i om manen eller svansen ansas eller ej.
Däremot så skulle jag fråga om de bokat hovslagare eller om min hovslagare ska ta den när hen ändå kommer.

Jag skulle även på peka att det är hästägarens skyldighet att visitera hästen varje dag.
Det står i det stallkontrakt som jag har idag. Inte sagt att de för den sakens skull måste borsta den.
Men att ta av hästen täcket och kolla över den, det måste man göra varje dag.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

*kl*

Anekdot
Ett stall jag stod i där tog sonika stallchefen och klippte öronen på min häst en dag och var synnerligen förvånad över att jag inte var tacksam.

:crazy: det hade inte jag heller varit :crazy:

Däremot så skulle jag fråga om de bokat hovslagare eller om min hovslagare ska ta den när hen ändå kommer.
Det hade jag kunnat göra också, alt be stallägaren ha det med hästägaren.

Min gamla pensionär som gick i hagen och skrotade i 5 år gjorde jag inte mycket med. Hon hade aldrig uppskattat pyssel innan och gjorde det inte som pensionär heller. Borstade henne ordentligt några gånger när hon fällde och verkade såklart på vettigt intervall, men hon var ingen myshäst och gick inte fram i hagen heller. Hon hade ett gott liv ändå och var i allra högsta grad välmående. Även utan pyssel.
Sådär är med röding med, hon kan komma fram och vilja pussas var femte dag eller så, men sen är hon nöjd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 573
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp