När bör stallägaren lägga sig i?

Ridinglady

Trådstartare
Hur ser ni på följande situation: hästägaren betalar sin hyra och mockar sin box men hanterar inte sin häst....tar inte in den, borstar inte, kollar inte hovar, verkar den inte ...Stallägaren släpper ut och in och fodrar. Hästen är frisk och mår bra men gränsen för när hovarna måste verkas närmar sig och man och svans skulle behöva ansas ...Var går gränsen för när stallägaren ska lägga sig i? Hur skulle ni göra?
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Nämna i förbifarten att dom verkar ha ont om tid, om det är nåt speciellt som gör att hästen halkar efter och föreslå om dom vill ha hjälp av tex medryttare eller om man skall rida ut någon dag. Eller säga att man lagt märke till att det strax är dags för hovslagare, om hovslagaren skall ta den hästen samtidigt som dom andra i stallet.
Klippa man och svans har verkligen inte stallägaren med att göra dock.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Så länge hästen inte far illa så tycker jag inte att man ska behöva lägga sig i.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

När hästens vård är eftersatt och personen i fråga inte lyssnar på andras råd eller tillsägelser om hästen skulle lida för det..för jag antar att du eller andra också isf har reagerat med tanke på att ni också är hästens medmänniskor och inte bara tittar på? Stallägaren blir ju den som är slutgiltigt ansvarig och den som får säga ifrån på skarpen, men före det borde väl andra ha agerat för stallägaren är ju ingen person som man springer till så fort det är nåt utan ibland måste man våga ta tag i saker själv

Däremot tycker jag inte att borstning faller in där då en häst inte behöver lida av att inte borstas varje dag, inte daglig hantering heller..för isf borde många hästar klassas som vanvårdade. Man och svansvård likaså..varför måste den klippas isf? Om hästen kliver på den möjligen..

Den enda gången man lägger sig är om häst eller hästar uppenbarligen mår dåligt eller lider, allt annat är bara tyckande brukar jag anse
 
Senast ändrad:
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

man och svans skulle behöva ansas ...Var går gränsen för när stallägaren ska lägga sig i? Hur skulle ni göra?

Alltså, skulle min stallägare ha synpunkter på hur lång man jag väljer att ha på min häst skulle jag bli ganska irriterad.

Verkningen är väl en sak, det tillhör ju hästens väl och ve. Men man, svans, klippt eller ej, hovskägg eller ej, klippt päls i öronen eller ej och annat som är estetiskt ska ingen annan lägga sig i. ( jag förutsätter att man är van nog att avgöra själv om hästen behöver klippas eller ej)
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Mår hästen dåligt så har stallägaren skyldighet att lägga sig i, men inte för att man och svans är långa. Borsta måste man def inte göra, det struntar pålle helt i.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Om gränsen för när hovarna behöver verkas bara närmar sig så finns det väl inget som säger att ägaren redan har bestämt tid med hovslagaren? Det hade ju varit annat om hästen hade förvuxna hovar. Vad gäller längden på man och svans så är det absolut inget som stallägaren ska lägga sig i. Inte heller huruvida hästen blir borstad eftersom det inte är något hästen far illa av på något sätt. Ägaren kanske har en stressig period på jobbet eller privat och hinner helt enkelt inte med hästen som vanligt. Det kan ju drabba vem som helst utan att det betyder att hästägaren struntar i hästen.
Stallägaren ska lägga sig i när hästen far illa eftersom det är stallägaren som har ansvar för att hästen mår bra. Varken förr eller senare.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Som andra sagt, så länge hästen inte tar skada behöver man inte lägga sig i. Hovslagaren är kanske på kommande, och ägaren tar ju tydligen boxen iaf, hon har alltså inte övergett hästen direkt. Kanske ägaren har det stressigt för tillfället. Att hästens man och svans inte har klippts tar den inte skada av och är ingenting någon annan behöver bry sig om...
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Jag skulle säga till, jag skulle må dåligt av att ha en häst som nonchalerades på det viset i mitt stall och det skulle förmodligen övriga hyresgäster också.

Om jag har tolkat TS rätt så rör det sig om en hästägare som kommer till stallet när hästen är i hagen och aldrig kan ta sig besväret att ta in den, och att den alltså i stort sett aldrig blir borstad, visiterad eller får hovarna kratsade.

Om jag tolkar TS rätt så är hovarna redan övervuxna och måste verkas för att vanvårdsgränsen närmar sig.

En sån hästägare skulle jag definitivt prata med. Fyra ord räcker: Sköt hästen eller flytta.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Där jag står med mina hästar står det i kontraktet att stallägaren har rätt att ta ut hovslagare vid utebliven hovvård och veterinär vid eventuell skada/sjukdom. Utan ägarens tillstånd. För hästens bästa.

Skulle väl vara visitering av hästen dagligen som jag tycker saknas i det här fallet. Och att stallägaren inte lägger sig i förrän efter verkningsperioden.
Men att man och svans är i behov att ansas tror jag inte på, en häst behöver inte få man och svans klippt eller bli borstad. Så länge den har mat, vatten, hovvård och daglig tillsyn så tycker jag det räcker.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Fast det där med att inte behöva bli borstad beror ju på hur skitig den är. En häst som är helt nedgeggad med lera behöver få det värsta avborstat så att pälsen funkar som den ska. Och gödselfläckar där hårstråna klibbat ihop ska också bort så snart som möjligt.

Svansen kan behöva klippas om den är för lång. Vissa hästar kliver på svansen när de reser sig så att ganska rejäla tofsar rycks bort, det gör ont.

Men jag håller med om att hästen inte mår dåligt av att manen och svansen bara är ful.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Fast det spelar ju ändå stor roll hur länge hästägaren i så fall inte gjort så mycket med hästen.
Att säga att det är tvunget att rida, borsta (om hästen är ren), hantera osv varje dag känns löjligt och det är långt ifrån att inte sköta sin häst.
Det är en sak att man själv inte förstår att andra kanske inte rider osv i den omfattningen man själv gör..men att dra det till att missköta en häst känns faktiskt lite väl tokigt.

Däremot är det ju mindre bra med eftersatt hovvård, men det beror ju likaså där på orsak, om hovis tex är sen och hur pass längesen hästen blev verkad. Ingen häst borde lida akut om det rör sig om 1-3 veckor utöver tiden såvida det inte ser förfärligt ut.

Många av oss har haft downperioder av någon anledning, där man gör så lite som möjligt i stallet..jag har haft en hela hösten pga det dåliga vädret och skulle skratta åt den som påstod att jag verkligen misskötte hästen, för jag är där varje dag och serverar mat, vatten och håller hygieniskt rent runt hästen vilket gör att jag anser att man gör det minsta och viktigaste plus hovvård mm då som vanligt..allt annat är utöver. En häst måste inte hanteras eller ridas varje dag utan har den allt annat samt är tillfreds och har sina kompisar ska det räcka.

Av ursprungsinlägget att döma så tycker jag inte att det lät så jätteakut..hade det däremot stått "har inte hanterat sin häst på över ett år, hovarna är totalt övervuxna, hästen inbäddad i lera, kliver på man och svans som är ett enda virrvarr av tovor, hästen ser ut som skit, mager får inte tillräckligt m mat.." så hade jag reagerat annorlunda på inlägget men min tolkning är att det inte verkar vara en akut lidande häst/vanvård.

Men fortfarande, så kan man ju faktiskt själv ta upp ev funderingar med hästägaren. Att gå bakom ryggen till stallägaren känns i min värld rätt fegt och pratar man med vederbörande kanske man får en direkt förklaring och det kanske inte alls är så illa som man tror..att personen är där på andra tider etc..ja, en situation kan lätt missuppfattas också genom att inte ta fundering eller oro direkt med personen först.
(Som exempel på hur tokigt det kan bli så kan jag nämna ett par som hade häst i ett stall jag stod i tidigare..de blev anklagade för att inte ta hand om sin häst..men i själva verket var de i stallet 2ggr varje dag för att just sköta sin häst, vilket ingen annan i stallet var..de red osv på förmiddag när det var tomt i stallet och gjorde markservicen på kvällen..)
 
Senast ändrad:
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

För det första, TS kanske inte tänker gå bakom ryggen och prata med stallägaren. TS kanske är stallägaren.

För det andra har jag inte sagt att jag tycker att det är nödvändigt med daglig borstning eller ridning. Men det verkar ju på TS som om ägaren inte sköter hästen alls utan bara åker dit och mockar, och att det är så här i stort sett varje dag.

Nåväl, vi får väl se om TS kan räta ut dessa frågetecken.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Det här är ett litet stall och ingen går bakom ryggen på ngn..problemet är väl att jag tycket synd om hästen. Den får ingen mer uppmärksamhet än när den leds ut och in. Att låta ngt som ens kommer i närheten av vanvård ske är helt otänkbart! För mig så är det så att har man häst så borstar man av den ngr gånger i veckan även om den inte rids, man visiterar den, känner igenom ben och senor, borstar igenom man och svans och verkar hovarna innan de börjar brytas och bli trasiga i nederkanten ...dvs åtminstone var tredje månad..Jag har börjat överväga att borsta av den lite själv ibland och kela lite med den ...Men min standard är kanske överdriven - därav min fråga.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Jag tycker att du har en rimlig syn på vad som är en acceptabel miniminivå på engagemang i sin häst.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Ja är hovarna så långa att de av sig själva börjar brytas av..då är det verkligen läge att lägga sig i och säga ifrån.

I övrigt kan jag säga att det finns många trådar här på buke där folk klassar vanvård för småsaker, därav att jag tolkade ditt första inlägg som att det inte var så allvarligt utan mer att personen i fråga kanske bara skötte sin häst annorlunda utan att det skulle innebära ett lidande..för de påståendena har man sett en hel del gånger här där trådstartaren dessutom ber om råd vad denne ska göra för att den inte "vågar" säga något själv åt personen det gäller..och det kan då handla om att en häst inte rids varje dag tex :meh:
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Är det du som är stallägaren? Isåfall har du pratat med denna? Kanske erbjuda även visitering, motionsridning osv mot liten kostnad? Har ni skrivit kontrakt? När skoddes /verkades hästen sist?
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Jag håller med Dandylinn.
Är hästens hovar acceptabla (vilket förvisso innefattar att man lyfter på dem då och då), gör det inte så mycket om hästen är oborstad och inte hanteras mer än ut och in i boxen. Jag har svårt att tro att hästen lider av detta utan att ha sett den. Den får sin mat och sin box mockad. Den har sina rutiner. Den har (förhoppningsvis) sina hästkompisar. Miniminivå visst, men acceptabelt.
Det är även stor skillnad på smutsig och smutsig tycker jag.

Jag skulle inte lägga mig i hur andras hästar sköts så länge de inte mår direkt dåligt. Jag tyckte sådant var lite jobbigt när jag var yngre (-15) men inte längre.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

.

.

"Men fortfarande, så kan man ju faktiskt själv ta upp ev funderingar med hästägaren. Att gå bakom ryggen till stallägaren känns i min värld rätt fegt och pratar man med vederbörande kanske man får en direkt förklaring och det kanske inte alls är så illa som man tror..att personen är där på andra tider etc..ja, en situation kan lätt missuppfattas också genom att inte ta fundering eller oro direkt med personen först.
(Som exempel på hur tokigt det kan bli så kan jag nämna ett par som hade häst i ett stall jag stod i tidigare..de blev anklagade för att inte ta hand om sin häst..men i själva verket var de i stallet 2ggr varje dag för att just sköta sin häst, vilket ingen annan i stallet var..de red osv på förmiddag när det var tomt i stallet och gjorde markservicen på kvällen..)[/QUOTE]

Precis vad jag tänkte ränn inte till andra och skvallra om något ställ en rak fråga till hästägaren och se vad hon har att säga. Ibland gör man sina egna tolkningar utifrån det man ser och har inte alla fakta.
 
Sv: När bör stallägaren lägga sig i?

Hej!

Om det är din miniminivå så prata med hästägaren!

Vi har en hästägare som varit lite likadan i stallet jag står. Hen kommer dit, mockar och fixar vatten och åker hem sen. Stannar inte och kollar att hästen är ok eller ens hälsar på den. Någon gång per vecka får den kanske komma ut och ridas. När jag tog mig tiden att prata med hen visade det sig att hela hens privatliv kraschat, hen hade många sjuka människor att ta hand om och hen orkade/hann helt enkelt inte med sin häst just då, men att sälja är otänkbart (och tar dessutom ännu mera tid!). Så just då fick tid med hästen dras ner till minimum.

Det kan finnas orsaker till att hästägare inte tar hand om hästen. Det du kan göra är att prata med hästägaren och fråga om det är ok att du hjälper till lite (om det nu är det du vill göra). Kanske skulle hästägaren tycka det var skönt med avlastningen?

/Lavinia, tacksam för sin medryttare, så jag hinner med häst några dagar/vecka. Hade jag inte haft henne hade jag knappt hunnit med hästan alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 573
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp