När är höjning av stallavgiften berättigad

Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

När det gäller lägenheter tror jag att hyresvärden måste informera i god tid innan en hyreshöjning. Detsamma gäller nog inte för stallplatser men jag tycker det tillhör god ton att göra det ändå.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Eftersom vi har 2 mån uppsägning så får vi veta hyreshöjningar 2 mån i förväg.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Nej, be om lov för att höja hyran behöver man inte göra. Vi fick, när vi bodde i hyresrätt, alltid ett informationsbrev om att hyran skulle höjas en viss procent i god tid innan hyran höjdes, så det tycker jag att man skickar ut som stallägare också om hyran ska höjas.

Absolut, och det har man ju förhoppningsvis reglerat redan i avtalet om uppstallning - hur långt innan prishöjning ska aviseras som senast.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

När det gäller lägenheter tror jag att hyresvärden måste informera i god tid innan en hyreshöjning. Detsamma gäller nog inte för stallplatser men jag tycker det tillhör god ton att göra det ändå.

Jodå, sådant ska stå med i alla uppstallningskontrakt.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Om vi byter resonemanget mot ett solarie. Solariet har mest gamla solsängar och ägaren bestämmer sig för att uppdatera sig och köper in helt nya High Tech värstingsängar och byter ut hela sortimentet. I och med detta sparar han dessutom en hel del arbete då han slipper byta ut rör och reparera sängar hela tiden, och samtidigt höjer han solpriset från 30:- till 50:- per gång.

Tycker du då att det är rimligt att han måste kolla med varenda kund han har först ifall dom hellre vill ha kvar dom gamla sängarna och det lägre priset.
Är det något man som solariekund förväntar sig???

Nej, det räknar jag som renovering.

Men när går det då från renovring till en uppgradering? Ta tillexempel en hyreslägenhet. Där kan jag välja mellan att ha en våttapet i badrummet den kan jag uppgradera och få kakel i badrummet i stället vilket ger en hyreshöjning. Det är en sådan sak jag undrar om det bara är att genomföra och höja hyran utan att prata med hyresgästerna först.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Man får ändra på sin produkt eller tjänst hur man vill. Det är sedan upp till konsumenterna att avgöra om dom vill (fortsätta) köpa den. Konstigare än så är det inte.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Ok. fast anser fortfarande att man på sätt och viss godkänner om man stannar kvar :p
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Ja det är väl klart man gör det. Antingen godkänner man stallägarens höjning och stannar kvar (forstätter betala för tjänst/produkt för att man tycker det är värt priset) eller så gör man det inte och flyttar (slutar betala för en tjänst/produkt som man inte tycker är värd priset).

Men stallägaren behöver inte ha något godkännande för att införa själva prishöjningen.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

I praktiken blir det som att stallägaren säger upp avtalet för alla inackorderingar. När den avtalade uppsägningstiden har gått är dom välkomna att stanna kvar under nytt, förändrat avtal. Om dom vill. Superenkelt!

Förändringarna kan gälla rutiner, vad som ingår, priser eller vad som - det är naturligtvis helt upp till stallägaren. ;)
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Men hur räkna man ut hu mycket man kan höja vid nyinvesteringar? Om jag t ex köper in Thermobarer à 5000:-/st till varje hage som det går 2 hästar i? Elförbrukningen är c:a 2.50 - 3:-/dygn så det räknar jag till 90:-/månad/2 hästar = 45:-/häst. Men thermobarerna då? Hur räknar jag avskrivningen för dessa?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Priset delat med antalet månader förväntad hållbarhet och sen dela det på antalet hästar som använder dom. Om du vill vara helt korrekt. Lite risktillägg kan nog vara klokt också för det är ju inte alltid saker och ting håller som förväntat.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Priset delat med antalet månader förväntad hållbarhet och sen dela det på antalet hästar som använder dom. Om du vill vara helt korrekt. Lite risktillägg kan nog vara klokt också för det är ju inte alltid saker och ting håller som förväntat.

Hur länge räknar man med att Thermobarer håller? Och en hinderpark? :confused:
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Jag kan nog faktiskt tycka att det blir lite konstigt om man ska räkna så exakt. Ska man ha inackorderingar får man nog räkna på hyra lite "mellan tummen och pekfingret" och lägga sig på en nivå där man känner sig nöjd.

Om man räknar exakt måste man ju ändra hyran varje gång man gör en förändring och då tror jag man uppfattas som ganska besvärlig av sina hyresgäster.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Jag skulle inte höja hyran för "smågrejer" utan mer om det var nån riktigt stor investering som alla har nytta av (tex ridhus). Bra om man varje månad sparar till det man nu vill köpa (tex thermobar) och då tror jag att många andra ägare ser det som ett plus och vill inte flytta -> bra ryckte.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Jag tycker att termobar och lunchgrind berättigartill höjning av hyran.
Men då ska det ju vara en förbättring för hyresgästen.
Alltså att hyresgästen har fått lunchfodra samt fylla vatten själv tidigare.
Är det bara något som sparar arbete för dig så anser jag att det inte berättigar till höjning.
Staketet ska alltid vara av godstandard så det tycker jag ska bekostas av befintlig stallhyra.
Väljer du att sätta upp ett staket med bättre kvalitet samt hållbarhet så är det ju en investering för dig.

Sedan har ju stallägaren alltid rätt att justera hyran efter eget tycke och smak.
Om jag hyrde ut boxar så skulle jag flagga i mycket godtid för att en justering skulle komma att ske.
Jag skulle även då berätta om vilka förändringar som skulle göras samt på vilket vis det kommer hyresgästen till gagn.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

KL
Som många har påpekat så kan den som står för stallet göra hur den vill.

Berättigad är höjningen så länge det finns folk som accepterar villkoren. Vill man behålla sina kunder så bör alla förändringar ske i samråd med kunderna. Folk gillar inte att bli överkörda.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Ok, kändes som att du tyckte att mitt inlägg således var helt onödigt och att jag inte borde ventilera mina åsikter.

Som jag skriver så anser jag också att hyresvärden kan göra som den vill.

Drar mig tillbaka från diskutionen eftersom jag inte hade något att tillföra.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Drar du inte väl långtgående åsikter nu? Att för att jag lånar din knapp och skriver min åsikt så ska jag på något vis anse att dina åsikter är onödiga. Är det inte att skriva romaner mellan raderna?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

KL står för knapplån dvs att man inte svara användaren utan mer generellt. Men alldeles oavsett så anser jag att alla åsikter inklusive din är välkommen, det är ett diskussionsforum och utan olika åsikter (och versioner av åsikter) så blir det bra dött här.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 652
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Funderade lite på det där angående vad er häst kostar er varje månad, vilket är hutlöst mycket pengar. Sedan funderade jag också på...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Armani__
·
S
Ekonomi & Juridik Jag vet att det varit många trådar angående detta men skulle vilja ha "seriösa" åsikter angående detta för ett problem jag måste tackla...
Svar
19
· Visningar
2 115
Senast: inbetween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp