När är höjning av stallavgiften berättigad

Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Men hur tänker du nu? Jämföra ett tjänsteinköp med ett samboförhållande - nä, det håller verkligen inte. Ett tjänsteinköp bygger inte på ömsesidig respekt utan marknadskrafter. Så enkla saker som tillgång och efterfrågan.

Min prissättning är ingen demokratisk fråga. Det är just det: en prissättning. Varsågod, vill du köpa den här tjänsten är det den här prislappen.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Det var en liknelse från Tacitus inlägg om sitt hus och fråga om lov.

För folk som redan står där tycker jag att det är god ton att fråga om ändringar. Vill inte folk så kommer dom att flytta. Det är vad jag menar. Och har det inte varit ett x antal trådar här om att det inte bara att läga till saker som inte ingår i kontrakted när det först skrevs på, utan det nya behövdes godkännas och ett nytt kontrakt skrivas under.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Fråga om ändringar?

Nä, men däremot ska man avisera enligt det kontrakt man har. Om folk inte vill ha höjningen kommer de ju att flytta - hur man än vänder på det. Menar du att stallägaren ska gå back/få mindre avans för att inackorderade vill ha något billigare än det går att sälja?

Resonemanget går inte ihop som jag ser det. Det finns ju inga alternativ, behöver priset höjas så ökar kostnaden för den som köper tjänsten. Lösningen är inte hur/att man ska fråga. Avisera ska man göra enligt den överenskommelse man har, men fråga om lov? Hell no.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Syftar inte på ändringar som höja hyran för att hö priset har gått up. Syftar på när det läggs till nya tjänster så som Thermobar. Klart hyran ska gå upp om det köpps in. Men sådant ska väll godkännas innan?

Nytt staketmatieral är sådant jag anser borde ligga på hyran redan.

Nej, man ska såklart inte gå back. Men det betyder väll inte att det bara är att lägga till nya tjänster och ta betalt utan att det blir godkännt?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Vadå godkännas innan?

Vill stallägaren höja hyran, höjer stallägaren hyran. Svårare är det inte. Däremot ska stallägaren iakta avtalad tid innan höjningen träder i kraft, men det är självklart inte hästägaren som bestämmer vad som ska köpas in och vilken nivå avgiften ska ligga på. Det är helt upp till den som säljer tjänsten.

I ett längre perspektiv är det marknadskrafterna som styr, men jag tycker att man alltid binder ris åt egen rygg om man ska konkurrera med pris. Då får man in snålvargarna som gnäller för varje öre och gärna tar ett extra kg grovfoder om man inte bevakar balen. Hellre då människor som förstår att vissa saker kostar och är beredda att betala för kvalité.,
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

När jag säger godkänna innan så menar jag att om man inte godkänner ändringarna så flyttar man.

För att ta extremt överdrivet exempel. Säg att ett kollektiv stall får en praktikant från arbetsförmedlingen. Kollektivstallsägaren bestämmer då att praktikanten ska mocka alla boxar varje vardag och höjer då hyran med x antal kr per månad. Är detta något som måste godkännas iochmed att det blir en kontraktsändring? Eller är det bara för ägaren att medela att det nummer kommer ingå mockning i stallhyran och att hyran höjs med x antal kr från och med 1 månad senare och tycker du inte om det så är det bara att flytta?

Tillägg: Om man väljer att stanna kvar är inte det då att godkänna ändringarna?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

En stallägare som hyr ut utan tjänster- o hyresgästerna har ett kollektiv kan inte lägga på tjänster.

Däremot en med personal som kan erbjuda det som tilläggstjänst.

har man det inbakat för alla brukar det oftast vara ett stall med sämre andra bekvämligheter/ ridmöjligheter- för folk som inte åker ut var dag- typ konvalescenthästar.

Kl. Jag anser att man kan höra med stallgästerna om hur intresset för vissa fördyrande åtgärder som man önskar o vill betala för o sen ta beslut i god tid som LE nämnde.

Tycker man att hästarna ska vara utan vatten helt o hållet fast de fodras x antal ggr ute så vill man nog inte betala- förrän ens egen häst får kolik:grin:

Då kan ju vettiga hästägare gå ihop. Om man som i TS fall där stallägaren betalar för en eller flera termobars o sen får tillbaka det i små avbetalningar är ju väldigt hyggligt. Tror att det uppskattas.

jag tror att de flesta gör högst rimliga höjningar.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Men hallå?! KOLLEKTIVSTALL har det ju aldrig varit tal om.

Du kan inte jämföra bufflar och hästar och sedan tycka att de är likvärdiga ridmässigt. Lika mycket haltar din liknelse.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Som sagt skrev att det var ett överdrivet exempel. Tänkte lite gran på att travstallar har börjat ta in arbetslösa via arbetsförmedlingen.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Har aldrig själv hyrt ut stallplatser, bara hyrt stallplats.

Vart någonstans i ts inlägg står det specificerat vilken typ av stall det handlar om?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Ett kollektivstall är ju en helt annan sak. Det bygger ju på att man delar ansvaret och arbetsuppgifterna, d v s man lägger in arbetskraft och inte pengar.

Självklart ska stallägaren (inte kollektivstall där det handlar om att alla alt. majoriteten måste vara överens) kunna ta betalt för en tjänst som utförs (mockning) oavsett vad stallägaren betalar för tjänsten. Det är inte välgörenhet, uthyrning av boxar. Det handlar om marknadspris, d v s om marknaden är beredda att betala för mockning så finns det en prislapp på tjänsten.

Om du tycker det är snett, bör du nog fundera på hur ekonomi är uppbyggt. ICA köper in varor och säljer dyrare - det är liksom hela affärsidéen. Vi har t ex närmare 500 % påslag på vissa artiklar som ingår i de tjänster vi säljer. Det är en del av vad företaget tjänar pengar på.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Tycker inte att det ska vara välgörenhet att hyra ut boxar. Har stått och varit medryttare i olika typer av stall. Dock aldrig några högexlusiva sådana utan dom varienterna där man sköter det mesta själv.

Jag bara undrar om det verkligen är okej att lägga till nya grejer som visserligen förbättrar standarden avsevärt och lägga till en summa på hyran utan att det ens diskuteras med hyresgästerna först.

Kånka vatten har aldrig varit något problem i dom stallen iochmed att jag har aldrig haft mer än kasnke 7 meter till hagen.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

*kl*

Jag fattar inte denna diskussionen överhuvudtaget. :confused:

Det är helt upp till stallägaren att höja priserna om denne vill. Om stallägaren är lite smart så kollar denne upp marknadspriserna innan så det inte avviker för mycket, samt nämner det för de inackorderade och kanske lyssnar av lite -för att veta lite hur många som kanske kommer att försvinna.
Om stallägaren inte har lust med det dock så är denne i sin fulla rättighet, så länge denne följer avtalet vad gäller att avisera höjningar och hur långt innan detta ska ske.

Punkt. Det finns inget som ska "godkännas" och stallägaren har absolut ingen skyldighet att redovisa vart denne försöker göra sin vinst eller hur mycket.

Så, i frågan "När är höjning av stallavgiften berättigad" så är svaret när stallägaren/uthyraren känner att den är berättigad.

Stallägaren kan välja att göra det på mer eller mindre smidigt sätt men det är helt upp till denne.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Jag bara undrar om det verkligen är okej att lägga till nya grejer som visserligen förbättrar standarden avsevärt och lägga till en summa på hyran utan att det ens diskuteras med hyresgästerna först.

Kånka vatten har aldrig varit något problem i dom stallen iochmed att jag har aldrig haft mer än kasnke 7 meter till hagen.

Om vi byter resonemanget mot ett solarie. Solariet har mest gamla solsängar och ägaren bestämmer sig för att uppdatera sig och köper in helt nya High Tech värstingsängar och byter ut hela sortimentet. I och med detta sparar han dessutom en hel del arbete då han slipper byta ut rör och reparera sängar hela tiden, och samtidigt höjer han solpriset från 30:- till 50:- per gång.

Tycker du då att det är rimligt att han måste kolla med varenda kund han har först ifall dom hellre vill ha kvar dom gamla sängarna och det lägre priset.
Är det något man som solariekund förväntar sig???
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Håller med.
Och får alla en notis i rimlig tid om att stallhyran kommer att höjas så finns inte så mkt att diskutera egentligen.

I det senaste stallet jag stod i fick vi veta 3 månader innan planerad höjning och det var upp till var och en att antingen acceptera eller att byta stallplats.

Sen är det ju normalt med hyreshöjningar på ens egna boende, det är sällan man har samma hyra år ut och år in, så varför skulle det inte kunna vara så på djurens boenden?
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Vem godkänner vad ?

Man kan ha ett möte där stallägaren informerar om att pga av stigande priser och förväntade investeringar så kommer stallhyran att höjas - punkt.

Ska man be om lov i sitt eget hus också ?

Klart man som stallägare inte behöver be om lov innan man gör förändringar men hur ett beslut mottas beror ofta på hur man lägger fram det. Vill man ha nöjda och glada hyresgäster, vilket jag tror de flesta stallägare vill eftersom de är lättast att ha att göra med, gör man det på ett bra sätt. Sen går det aldrig göra alla nöjda men låter man folk åtminstone komma till tals så brukar det bli mindre gnabb. När någon däremot känner sig överkörd så kommer gnäll och skitsnack som ett brev på posten.
 
Senast ändrad:
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Sen är det ju normalt med hyreshöjningar på ens egna boende, det är sällan man har samma hyra år ut och år in, så varför skulle det inte kunna vara så på djurens boenden?

Precis, det är ju ett annat ännu bättre exempel! Inte hör hyresvärden av sig och frågar varenda boende om det är okej att han höjer hyran lite.
Det vet man ju att det händer, och särskilt med ökad standard.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Hur mycket förnyelse av stallet och anläggningen tycker ni krävs för att berättiga till en höjd stallhyra? Att den befintliga ska betala renoveringar är ju självklart men om nya hagar sätts upp eller man byter staket till betydligt dyrare än de ursprungliga? Fodergrindar i hagarna, Thermobar för att alla ska slippa bära hinkar varje morgon? Allt kostar en del men när kan man börja ta betalt för dessa förbättringar?

Om jag har ett inackorderingsstall, oavsett vad som ingår, så får jag själv räkna på vad jag vill ha för det, det har inget med vad andra ( läs inackorderingar) tycker att det ska kosta. Om den hyra du nu tar ut inte täcker de utgifter du har + att du själv bestämmer vad du vill göra för förtjänst, ja då får du höja hyran. Jag hade gått tillväga på det viset att jag informerat hyresgästerna om hyreshöjningen i god tid, minst 3 månader, innan höjningen träder i kraft. Då har man som hyresgäst god tid på sig att ta ställning till om man vill stanna och betala den nya hyran, eller flytta.

Nu har jag inga inackorderingar där jag bor nu, men när jag hade det hade jag en kallhyra utan några ingående tjänster, denna kallhyra täckte mina kostnader för detta + lite extra. Ville man ha tjänster så kunde man köpa till dem enligt en prislista. Kallhyra var då 800:- per månad, men det fanns de som betalade 3500:-/månad inkl. strö, foder och fullskötsel.
 
Sv: När är höjning av stallavgiften berättigad

Precis, det är ju ett annat ännu bättre exempel! Inte hör hyresvärden av sig och frågar varenda boende om det är okej att han höjer hyran lite.
Det vet man ju att det händer, och särskilt med ökad standard.

Nej, be om lov för att höja hyran behöver man inte göra. Vi fick, när vi bodde i hyresrätt, alltid ett informationsbrev om att hyran skulle höjas en viss procent i god tid innan hyran höjdes, så det tycker jag att man skickar ut som stallägare också om hyran ska höjas.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 652
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Funderade lite på det där angående vad er häst kostar er varje månad, vilket är hutlöst mycket pengar. Sedan funderade jag också på...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Armani__
·
S
Ekonomi & Juridik Jag vet att det varit många trådar angående detta men skulle vilja ha "seriösa" åsikter angående detta för ett problem jag måste tackla...
Svar
19
· Visningar
2 115
Senast: inbetween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp