Nackdelar med tvärtå bak?

Zandrah

Trådstartare
Jag har en häst som hade stora problem med sina hovar när han kom till oss. Han var spikad i sulan och det fanns i stort sett ingen hov kvar bak. Först nu, ett år senare kan vi börja jobba med hoven då den första halvåret inte växte alls knappt.
Hästen står mycket under sig med benen pga av att han är lite lång i tån och låg i trakterna (vi jobbar på det) och det frestar på då han annars är väldigt rak i sina bakben. Därför har vi beslutat att räta upp honom genom att korta tån med tvärtå. Förhoppningsvis kan det minska belastningen på rygg/kors där han haft problem.

Min fråga är om det finns några nackdelar med att tvärtåa bakhovarna? Att det är uteslutet med barfotakörning, det vet jag och så får det vara.
Men minskar det hästens påskjutningsförmåga bak med tvärtå? Får hästen ett annat steg i negativ bemärkning?

Jag tänker annars att de muskelproblem han har pga (vad vi tror) sin benställning bak också skapar problem i form av att han inte kan skjuta på som han ska, så det borde ju vara mer positivt att få bort spänningarna...

Sv: Nackdelar med tvärtå bak?

Intressant, har en kuse som har haft väldiga problem med sina bakknän i sitt liv, han är väldigt låg i trakterna bak och har raka hasor.

Hoppas även jag på någon som kan svara något vettigt :D

Har ni provat tvärtåa honom också bak? Hade även jag en annan häst med bakknäproblem, som vi också tvärtåade. Nu kom han inte till start så så blev aldrig aktuellt att tänka på om det fanns några negativa sidor i form av tex dåligt påskjut så därför reflekterade jag aldrig över det då. :)

Hästen jag har nu har också raka hasor men jösses vad han står under sig. Och man kan riktigt se också att han liksom inte "kan" räta upp såg på grund av delvis tårna. Det är väl en process att få honom jobba och ens stå rätt med tvärtå, men förhoppningsvis kan han känna rätt snabbt att han kan stå mer upprätt nu.

Tvärtå flyttar ju belastningen till mer mitten av hoven så jag är osäker på just detta med steg och acceleration men samtidigt, om det är ett sätt att bli av med muskelspänningar och ryggont så borde ju det bli vinning bara där.

Sen ser det ju lite "skumt" ut med tvärtå bak. Blir det större belastning på själva hoven mån tro?

Har haft tvärtvå bak på honom någon gång men det var inget som jag reflekterade över så att det ändrade steget på honom. Vi har nu under sommarhalvåret kört min barfota. Har korta tår och försöker räta upp trakterna på min då han är väääldigt låg i trakterna bak. Baksteget på min är det inget större fel på, varesig han går barfota har tvärtå lr vanliga pjucks :p

Men har du kollat upp hästen ordentligt ? Sven Lindblom exempelvis ? Det är inte normal att stå så under sig och det är garanterat inte så enkelt som att kapa fötterna...men förmodligen så belastar han trakterna för att han står under sig och personligen skulle jag först ta reda på varför han gör så...
Har hästen karprygg ?
Ta tag i orsaken först innan ni behandlar symptomen :)

Det är klokt martha - jag skulle aldrig våga sätta tvärtå bak, efter att ha frågat runt har jag fått klart för mig att bakfoten i så fall komme att släppa från marken före framfoten och det är säkert ett snabbt sätt att dra på ännu mer ryggömhet om man redan har det. Det naturliga är att bakhoven släpper aningen efter fram.

Men har du kollat upp hästen ordentligt ? Sven Lindblom exempelvis ? Det är inte normal att stå så under sig och det är garanterat inte så enkelt som att kapa fötterna...men förmodligen så belastar han trakterna för att han står under sig och personligen skulle jag först ta reda på varför han gör så...
Har hästen karprygg ?

Ta tag i orsaken?
Jo du, jag har haft hästen i ett år och vi har inte gjort annat än försökt få honom hel. Vi har varit på många ställen med honom, bla regelbundet var 3:e vecka åkt 50 mil tur och retur till en veterinär som äntligen hittade det stora felet på honom. Som jag, trots upprepat tjat, inte fick behandlat av vetten på hemmaplan. Att det var höftlederna som var det största problemet var det liksom inga tvivel om. Sen är det lång väg kvar, bla är hans stora problem musklerna i kring höftleden bak.

Tvärtå var en rek. från veterinären och kiropraktorn (och även kusken) i detta fall. Så jag blir lite stött när jag uppmanas ta tag i en orsak som jag inte gjort annat än försökt få bukt med i ett års tid.
Han stora problemområden är mun och höfter om jag ska sammanfatta kort, vilket har resulterat i muskelproblem i rygg samt bakparti.

Han har startat på ( i tidigare regi) väldigt ofta i tron om att han varit fräsch, skulle jag tro. Han är travsäker och känns oftast förvånansvärt fin med tanke på de omfattande problem han haft. Dock tror jag ridning och montéstart förstörde honom rejält.

Tvärtån är inte en premanent lösning utan ett sätt att hjälpa honom på vägen. Enligt kiro (som även är hovslagare) som tittade på honom igår så såg han bättre ut än någonsin och även i fötterna tyckte han. Låsningarna i ryggen var heller inte lika som de varit förut. Meningen är ju att vi ska jobba mot att få upp trakterna och korta tån UTAN tvärtå.

Karprygg har han ja, även om den blivit lite mindre nu.
Vad tror du om det?
För att det fortfarande finns mycket kvar att jobba med är ju tvärsäkert. Men samtidigt är han finare än någonsin i både hull och muskulatur.

Jag tror det är väldigt få som har kollat upp nån häst så ofta och mycket som vi kollat upp denna under ett års tid.... :crazy:

Det är klokt martha - jag skulle aldrig våga sätta tvärtå bak, efter att ha frågat runt har jag fått klart för mig att bakfoten i så fall komme att släppa från marken före framfoten och det är säkert ett snabbt sätt att dra på ännu mer ryggömhet om man redan har det. Det naturliga är att bakhoven släpper aningen efter fram.

Jag har ju också misstänkt att påskjutet inte skulle bli detsamma även om detta nu är i träningsfas (långsamt) och inte tänkt i tävling. Det var på veterinärs inrådan och det känns ju olustigt att en så pass rutinerad veterinär rek. något som skulle vara skadligt. :(

Kiro som var ut igår och tittade tyckte han stod bättre än tidigare och han sa att det inte skulle vara skadligt med tvärtån. Dock har det ju sedan med fäste att göra hur de ska balanseras när de ska starta.
Men som sagt, målet är ju att han inte ska ha tvärtå så länge utan att vi strävar efter att få hans hovar fina ändå.

Har hästen karprygg ?

Ska tillägga också att en tanke (från alla inblandade) var att "räta upp hästen", dvs ge honom möjlighet att stå rakare, då han är väldigt rak i sitt bakställ, men att det var som att hovarna också gjorde det svårt för honom att stå helt rakt.
När jag velat räta upp andra hästar så har helt sonika tagit av mer i tån och låtit hästen bli högre i trakten. Detta hade självklart varit det optimala i hans fall men det var i stort sett omöjligt just då. Och det är först nu vi ens kunnat börja jobba med fötterna. Tidigare har de knappt växt alls.

Men om din teori är att han belastar trakterna så mycket och att de inte växer av den anledningen. Samt att karp och understället också är förknippade med det - vad har du för teori om problemområde? Intressant att höra åsikter och förslag för hur vi ska gå vidare. :)

Ghost: du vet ju också mycket väl att vi inte gör annat än försöker ta tag i orsaken. Eller förlåt, inte försöker, utan att vi GÖR det. Sammanlagt tror jag vi åkt så mycket som 500 mil för alla behandlingar så tro mig, nog försöker vi hjälpa hästen....

Men om din teori är att han belastar trakterna så mycket och att de inte växer av den anledningen. Samt att karp och understället också är förknippade med det - vad har du för teori om problemområde? Intressant att höra åsikter och förslag för hur vi ska gå vidare.

Nja....ibland är det ju svårt att hitta det som är början på felet,men just karprygg kan du ju få pga nåt med bakknän eller haser ..eller för den delen magen.
Jag har en riktig krångelpelle som jag var till husabykliniken med ( ville också stå under sig lite, dock utan karpryggen) vi tog rtgbilder på hela ryggraden vilket visade sig att han hade 2 tornutskott som var lite täta med inflammation emellan , + ett rektalt ultraljud som vi såg SI led o interbralled (?) som också hade små inflammationer .vilka behandlades med kortison....

https://www.facebook.com/groups/422..._id=429109993786664&offset=0&total_comments=8

om du inte är medlem på fbsidan så rekommenderar jag dig att bli det :)

Kilsulor i all ära, ingen dum idé. På denna hästen vill jag dock undvika sulor så långt det går eftersom hovarna inte är de bästa. Så kan jag göra på nåt annat sätt är jag glad. (Och förmodligen hästen med) :)

Grejen är ju den att man ska göra saker i små steg - och det du beskriver med att snabba upp överrullningen bak så pass är inget litet steg.

Hade det varit en häst på boxvila och enbart skritt på rehab-schemat, why not? Men så är väl inte fallet?

Har du remontskor på honom nu? Eftersom han är under uppträning är det ju ett ypperligt tillfälle att låta fötterna korrigeras under tid och med en duktig "ardenner-hovis" kan det uträttas underverk.

Min häst är ju en Rygg/mag-häst som troligen aldrig kommit till start om hon inte varit hos mig. Men jag misströstade många gånger för jag trodde verkligen att de hovisar jag använde gjorde sitt jobb. :mad:

Nr 1: Skara-utbildad och B-tränare
Nr 2: Klinikhovis förr (när han började sko min) och numera proffstränare
Nr 3: Självlärd med 30 års erfarenhet, även han B-tränare

Alla kliade sig i huvudet över varför den fina hästen inte gick bättre. :crazy:

Sen kom vi till "ardenner-hovis" som varmskor och helst hästar som är dubbelt så stora som min. Remontskor med utlägg så vi fick stora ögon, och skorna satt kvar i 7 veckor trots att jag till och med körde ett långsamt provlopp med dem.

Om du vill kan jag rådfråga hovisen om vem som är "bäst" enligt honom i ditt område. :idea:

Nja....ibland är det ju svårt att hitta det som är början på felet,men just karprygg kan du ju få pga nåt med bakknän eller haser ..eller för den delen magen.
Jag har en riktig krångelpelle som jag var till husabykliniken med ( ville också stå under sig lite, dock utan karpryggen) vi tog rtgbilder på hela ryggraden vilket visade sig att han hade 2 tornutskott som var lite täta med inflammation emellan , + ett rektalt ultraljud som vi såg SI led o interbralled (?) som också hade små inflammationer .vilka behandlades med kortison....

https://www.facebook.com/groups/422..._id=429109993786664&offset=0&total_comments=8

om du inte är medlem på fbsidan så rekommenderar jag dig att bli det :)

Logiskt sett borde man alltså kunna få karprygg även pga problem med höfterna?

Blev din häst av behandlingarna?

Hästen som jag har med dessa problem har aldrig varit finare än nu. Nu börjar han bygga muskler även runt ryggen. Dock kan jag mkt väl tänka mig att det skulle kunna vara just ryggen som det fortfarande finns nåt fel i. För det är skumt att han trots att han blivit bättre - fortfarande är så öm. Nu kan han dock strecha benen även bakåt, det var stört omöjligt för honom förut. Dessutom hoppade han gärna undan åt höger när man lyfte vänster bak. Så gör han inte heller längre. MEN - ömheten som sitter nån dm ovanför svansroten ca 3-4 cm ut från ryggraden, den finns fortfarande kvar, och den är rätt tydlig dessutom.

Lindblom är ju en av de få (;)) vi inte varit till i just detta fallet så varför inte. En röntgen på ryggen kanske inte heller hade varit helt fel.

Om jag ska jämföra med de hästar jag haft innan, då jag av nån anledning lyckats snubbla över "bakknähästar" så känns han inte riktigt som en sådan. Han bygger dessutom muskler alldeles för fint i just de partierna som en bakknähäst brukar ha svårt annars....

Ja, man får gråa hår, men jag ger inte upp i första taget ens på denne gamle man. Det har han har emot sig är väl kanske att han gått alldeles för länge med felen, även om han gått bra tider trots dessa...

Kiro trodde även det kunde vara njurarna, så han rek. att vi körde akupunktur och jag tänkte kanske själv också nån renande kur. Mage skulle det säkert också kunna vara. Tyvärr kan jag inte ge honom havre eller annan #ren" mat då jag vill ha den så stärkelsefattig som möjligt. Han är korsförlamningshäst tyvärr. Dessutom har han svårt att hålla hull men jag hoppas det ska bli bättre när vi underhåller hans tänder så ofta nu (han hade grava foderinpackningar när vi fick honom, så illa att de till och med vill ta honom med sig till Ultuna i utbildningssyfte....:crazy: )så nu äter han myyyyyyycket och ofta.

edit: Att han belastar trakten köper jag dock, för han kan lätt vara lite "öm" i området kring ballarna.

Senast ändrad:

Grejen är ju den att man ska göra saker i små steg - och det du beskriver med att snabba upp överrullningen bak så pass är inget litet steg.

Hade det varit en häst på boxvila och enbart skritt på rehab-schemat, why not? Men så är väl inte fallet?

Har du remontskor på honom nu? Eftersom han är under uppträning är det ju ett ypperligt tillfälle att låta fötterna korrigeras under tid och med en duktig "ardenner-hovis" kan det uträttas underverk.

Min häst är ju en Rygg/mag-häst som troligen aldrig kommit till start om hon inte varit hos mig. Men jag misströstade många gånger för jag trodde verkligen att de hovisar jag använde gjorde sitt jobb. :mad:

Nr 1: Skara-utbildad och B-tränare
Nr 2: Klinikhovis förr (när han började sko min) och numera proffstränare
Nr 3: Självlärd med 30 års erfarenhet, även han B-tränare

Alla kliade sig i huvudet över varför den fina hästen inte gick bättre. :crazy:

Sen kom vi till "ardenner-hovis" som varmskor och helst hästar som är dubbelt så stora som min. Remontskor med utlägg så vi fick stora ögon, och skorna satt kvar i 7 veckor trots att jag till och med körde ett långsamt provlopp med dem.

Om du vill kan jag rådfråga hovisen om vem som är "bäst" enligt honom i ditt område. :idea:

Han är inte på boxvila men vi skrittar och joggar. Inga intervaller just nu då vi inte har någonstans att köra dessa på.
Hästen står mycket bättre bara på några dagar så sett från just den synvinkeln och eftersom han inte går fort så hoppas jag att det inte ska vara alltför negativt. Dvs så jättestort steg blev det inte som om han skulle vara i full träning.

Nej han har aldrig haft remontskor, utan går med breda travskor (järn). En storlek större för att han ska få bättre stöd i trakten. Men om jag vill lägga på ridskor så har min hovis förmodligen inga som helst problem med det. ;)
Men visst, får du gärna göra det, jag misstänker dock att svaret blir en annan här i kring, som skor just ardennrar.

Du menar för att remontskor ger ännu bättre stöd och stimulerar trakten att växa mer?

Jag har inte börjat ordentligt med honom än , men han har har haft en "outbildad" ryggmuskel ( på båda sidor) ända sen ettåring ( då vi köpte) ..först trodde vi han växte då han upplevdes väldigt överbyggd bak...men han fick aldrig nån bra överlinje....är dock väldigt smidig och rörlig så ner till 25 var inga problem där han bara dansade fram....
Men sen började han tappa bakaktionen och "ingen " hittade vad som störde hästen...förr'n jag kom till Husaby....å andra sidan vet jag ju inte riktigt än, men ryggmuskulaturen har rest sig upp på honom :love: och bara det är helt otroligt....

Med facit på hand så har han gått bra så länge han pullar ( kvalade med 16,5 första 1600 m vrålpullandes) sen när han lugnar ner sig o lägger sig i grejornabörjade han paddla....så då hade han ju bara en framdel o en bakdel ( som är väldigt väl o fint musklade) men inget som höll ihop i "mitten"

Så nu hoppas jag verkligen att jag får ordning på allt som krånglat :bow:

Hoppas verkligen det fortsätter gå åt rätt håll :laugh:

Min häst är en väldigt lång häst. Han är smalt byggd men drar ändå tex 145 i täcke för annars slutar de på halva baken. Han är ca 163 (hög manke). Så ryggen har ju inte bästa förutsättningarna heller. Kanske är det så att det är den som är primära problemet.
Brukar man kunna röntga ryggen på "vanliga" kliniker eller är det special? Vad kostar det ca? Tänker om det måste till en del plåtar för att få med allt.

Det kostar mellan 6-8 000 men då är det oftast ett rektalt ultraljud också med om man vill kolla ryggen extra "inifrån"...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 577
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022