Nackdelar med din transport?

Blandrastik

Trådstartare
Jaha, då har man hamnat i transport-väljar-träsket. Läser gamlar Buke-trådar och diverse tester på näter.
Enligt återförsäljaren har man naturligtvis det bästa släpet och skriver självkart inte det folk kan/brukar ogilla med just sitt märke.

Så vilket märket har du?
Årsmodell?
Vad är nackdelarna, eller bara nåt i konstruktionen som stör dig?

Har själv märkt tex att Tule inte har aluminiumgolv, utan en armerad plast. Må vara att de säger att det ska vara lika med dock.
Ifor Williams tunga, vilket ta bort från lastvikt. Verkar ha en del pyssel med mycket sprintar och fix.
Fler?
 
Kan lista de jag har erfarenhet av:

Trane - från 90-talet, enkelaxlat. Robust släp, men enkelt utförande. Något skamligt i vissa lösningar.
Brenderup - dubbelaxlat med sadelkammare. Konstruktionen leder ner vatten i väggarna som ruttnar. Bommarna går inte att ändra höjd på. Höga bakbommar. Dålig säkerhetslösning för frambommarna (fastnar). Små dörrar till skötare och sadelkammare. Dålig passform utan täckkant på bakluckan.
Westfalia - kan inte hitta någon nackdel annat än priset. Mycket bra åkkomfort för hästen. Smaksak om man vill ha övre luckan fällbar uppåt vilket Westfalia har. Å andra sidan behövs den aldrig öppen då ventilationen är superb.
Cheval Liberté - dålig rymd vilket ger dålig luft. Dålig ventilation. Trångt framtill då taket skär ner brant framtill. Sidohängd ramp ger gigantiskt vindfång. Otroligt klena lösningar på t ex handtag och låsningar.
Böckmann - trångt framför bommen även i större modeller p g a sadelkammare. Klen vägg mellan hästdelen och sadelkammaren, en häst som skrapar riskerar att få knäet genom glasfibern.
 
Mina erfarenheter:

Trane - mitt första släp, på många sätt ett enkelt och tåligt enkelaxlat släp men gammalt (tror det var från åren kring 1980)
Värmlandsvagnen - enkelaxlat från -96, enkelt och lite skramligt, ventilationen var inte den bästa men okej med bara en häst i släpet, främre bommen var i ett stycke så det var en och samma höjd på bommen i båda spiltorna
Värmlandsvagnen - dubbelaxlat från -10, enkelt och lite skramligt, bra ventilation då det har två öppningsbara fönster, bommarna går att flytta var och en för sig, i och med att det är dubbelaxlat är det omöjligt för mig att dra/knuffa det rätt när jag ska koppla det på bilen (mycket enklare med enkelaxlade släp)

Släp jag provat enstaka gånger:
Umesläp - skulle tro att de varit från ungefär 1990, trånga och låga, jättetung bakre lucka, jag upplevde dem som tunga att dra men det kan lika gärna ha berott på de bilar jag hade då
Umesläp - förmodligen tillverkade kring -05-10, ett av dem blev jag åksjuk av att dra (det vibrerade, ägarna sa att det var vanligt på Umesläp), lätta att hantera men känns på något sätt lite plastiga, specialdrag av något slag på en av dem och det tog länge innan jag fattade hur det fungerade (det lär man sig förmodligen)
Cheval Liberté - 2000-tal men osäker på mer exakt årsmodell, plastigt rakt igenom, kändes som att en liten knuff av hästen gör att väggen viker sig
Värmlandsvagnen scandinavia - osäker på årsmodell men förmodligen kring -05, dämparna på övre luckan går sönder relativt lätt, liten sadelkammare, i övrigt en rejäl känsla
 
Vad svårt när man inte kan ta upp det positiva men kan förstå tanken, tror inte heller det finns något perfekt släp utan man får välja bland de med minst dåliga egenskaperna.

Värmlandsvagnen boggi -00. (Min fru hade detta när vi träffades)
Tungt, ryckigt efter bilen
Skramlade, dålig komfort för hästen
Läckte in vatten
Lås, gångjärn frös fast på vintern
Dålig passform, svårt att stänga luckor

Umesläp enkelaxlat -96 (nuvarande "tippen-släp")
Tung baklucka

Boj boggi -89/90?
Tungt, ryckigt efter bilen

Umesläp BA45 -08 (egentligen en favorit)
Vassa detaljer i inredning
Vissa detaljer vek/dåligt skyddade (ex fönster fram)

Umesläp B50 -12 (nuvarande, köptes främst p.g.a. bättre åkkomfort för hästen jmfrt BA45)
Känns lite vekt
Vissa veka/vassa detaljer (fönstret har gått sönder även här)

Klämt o känt på bl.a.
Boj classic men tyckte det var för likt (knappt utvecklats sedan) vårt Boj från -89/90.
Dålig passform, svårt att stänga ex. dörrarna bakom hästen

Thule Prestige o syskon
Oftast tunga bakluckor
Stark plastlukt
Ordinär fjädring


De med bäst kombination (eller minst dålig funktion/komfort/säkerhet) är i våra ögon Umesläp. Däremot tycker vi att Umesläps säljorganisation är usel men det är en annan historia och finns säkert bland andra märken också.
Begagnat hade jag nog valt Thule/Kylinge.

Mvh Thomas
 
Håller med om att det är svårt att bara ta upp det negativa. Mina släp skiljer sig mest i det positiva.

Värmlandsvagnen 1991 enkelaxlat: Lite skramligt, urusel ventilation.
Thule Prestige 2010 boggie: Kort spiltlängd, baktungt (lågt kultryck) wobblade lätt.
Trane boggie med fronturlastning 1999. Lite trista bakbommar. Tämligen värdelös fronturlastning då den saknar mittstolpe och vikbar främre mellanvägg. Hästen på vänstersida kan inte gå ut fram utan att riva halva inredningen.
Fautras Provan 1997: Hög tjänstevikt och något framtung.
 
Tack för svar. Vet att det kan vara svårt att se nackdelarna men det fanns redan sånna trådar. Plus att säljarna naturligtvis höjer just sin produkt till skyarna.

Kan lägga till själv att jag tittat på ett äldre Kylinge, där man fäller ut en spak för att lossa bakbommen. Glömmer du kvar den i utfällt läge, tar en snäv kurva själv runt släpet kan du gör dig rejält illa på den utskjutande delen. Plus att luckan väger ett halvt ton.
 
Hade ett 1, 5 hästars Ifor Williams, årsmodell 99. Väggarna ruttnade runt skruvar etc efter bara 7 år...... Tungdraget, drog mer soppa att dra det med en tjänstevikt på (har jag för mig) 740 kg än mitt nuvarande med tjänstevikt på 900 kg...

Nuvarande släp, Mustang allround, har bara en nackdel enligt mig. Jag har långbom för att köra bredlastat och skulle vilja ha en ring i väggen framför att binda upp hästen i, nu får jag binda i väggarna som i en stallgång och det gillar jag inte riktigt.
 
Jag såg att någon skrivit om lås som fryser. Det är en nackdel på båda min VV, låset till övre luckan kan frysa när det först varit fuktigt och sedan blir minusgrader. Det går dock att lösa genom att skruva fast en bit gummi/valfritt annat ovanför låset så att det inte kommer in fukt i det.
 
BOJ Bravo S 2004
Dörrarna bak (istället för bom) kan lätt blåsa igen. Och fästanordningen för att hålla dem uppe är jobbig att använda, jag har satt dit ett balsnöre som gör det lättare att sätta fast och ta loss på den sidan som hästen åker.
Nu har jag en liten häst, så han får plats, men taket böjs ju in på sidorna, vilket gör att örat viker sig mot taket när han kollar ut genom fönstret:p.

Jag gillar Boj för att det är så stabilt och rejält. I våras när det var sommarvärme och stekande sol på en tävling fick hästen stå i släpet ett tag, och det var ändå svalt och skönt där inne! Samma sak när jag fick för mig att tvätta det i somras på säkert årets varmaste dag, svalt inne i släpet.
Det känns knappt att man har släpet bakom bilen för det är så stabilt (förutsatt att bilen har lite kraft) och det klarar blåst mkt bra.
Låg tjänstevikt.
Hästen åker som en kung (även att han inte riktigt har förstått det själv ännu :devil:)!
Älskar att det finns sadelkammare! Så smidigt!

Skulle jag byta bort det, så hade jag kollat närmre på just Thule.
Har två vänner som har Ifor Williams, och båda älskar sina släp! Det är väldigt många sprintar överallt, men det vänjer man sig vid säger de :D!
 
Jaha, då har man hamnat i transport-väljar-träsket. Läser gamlar Buke-trådar och diverse tester på näter.
Enligt återförsäljaren har man naturligtvis det bästa släpet och skriver självkart inte det folk kan/brukar ogilla med just sitt märke.

Så vilket märket har du?
Årsmodell?
Vad är nackdelarna, eller bara nåt i konstruktionen som stör dig?

Har själv märkt tex att Tule inte har aluminiumgolv, utan en armerad plast. Må vara att de säger att det ska vara lika med dock.
Ifor Williams tunga, vilket ta bort från lastvikt. Verkar ha en del pyssel med mycket sprintar och fix.
Fler?

Har ett Richardson Supreme från 99, vill ha säkerhetsbommar som släpps utifrån.

I övrigt är jag nöjd (trots sprintar ;) ).

Och ett UME från 79 där handbromsen är paj, annars hade jag kört det ofta, går så himla fint på vägen.

Båda är tvåaxlade, det nyare har fronturlastning.
 
Tack för svar. Vet att det kan vara svårt att se nackdelarna men det fanns redan sånna trådar. Plus att säljarna naturligtvis höjer just sin produkt till skyarna.

Kan lägga till själv att jag tittat på ett äldre Kylinge, där man fäller ut en spak för att lossa bakbommen. Glömmer du kvar den i utfällt läge, tar en snäv kurva själv runt släpet kan du gör dig rejält illa på den utskjutande delen. Plus att luckan väger ett halvt ton.

Luckan är det ju bara att sätta dit en till fjäder eller två på.
 
Håller med om att det är svårt att bara ta upp det negativa. Mina släp skiljer sig mest i det positiva.

Värmlandsvagnen 1991 enkelaxlat: Lite skramligt, urusel ventilation.
Thule Prestige 2010 boggie: Kort spiltlängd, baktungt (lågt kultryck) wobblade lätt.
Trane boggie med fronturlastning 1999. Lite trista bakbommar. Tämligen värdelös fronturlastning då den saknar mittstolpe och vikbar främre mellanvägg. Hästen på vänstersida kan inte gå ut fram utan att riva halva inredningen.
Fautras Provan 1997: Hög tjänstevikt och något framtung.
Fautras Provan 2007 ska det vara, inget annat.
 
Har ett Star Safir från 2001 med fronturlasning, dubbla takluckor och sadelkammare.

Ventilationen kunde vara bättre, går ju dock att byta till öppningsbara fönster.

Mittpålen fram är lite bökig att ta i och ur, innan man fått in tekniken. Det behöver man å andra sidan inte göra särskilt ofta...

Det har vad jag kom på nu.
 
Värmlandsvagnen enaxlat
Hästen lyckades lyfta av båda bakbommarna och flytta på mellanväggen. Väldigt instabilt efter bilen. Inget som hästen uppskattade i farter över 25km/h.

Umesläp B60
När hästen tar stöd mot mellanväggen så viks sprinten som håller fast mellanväggen i golvet och allt flyttar sig åt sidan. Inte så trevligt när du kör två hästar och den ena helt plötsligt blir intryckt i väggen av den andra.

Fautras
Det vi hyrde hade en alldeles för kort sprint ner i golvet på mittstolpen. Detta gjorde att hästen kunde lyfta loss mittstolpen så att hela mellanväggen med hingstvägg la sig över hästen under färd. Som tur var hade jag en snäll häst som inte fick panik, utan jag kunde gå in och lyfta tillbaka allt på plats innan jag lastade av. Han som vi hyrde av kollade sina andra släp och de hade inte en så kort sprint som detta hade, men det kan ju vara bra att kolla hur det sur när man köper ett.

Boj Bravo
Det enda jag har irriterat mig på är att skötardörran är så små, speciellt när jag var van vid Fautras-släpet (Ökar visserligen stabiliteten men ändå). Har ångrat många gånger att jag inte tog dubbla skötardörrar istället. Hästskrället vägrade nämligen att gå på på någon annan sida än där skötardörren var. Hade man kunnat lasta honom på andra sidan så hade det säkert underlättat när man skulle i och ur vagnen. Nu har jag istället fått fler bulor än jag orkar komma ihåg.
 
Min första var en Gaupen, alltså norsk Värmlandsvagn.

Det enda som var bra med den var att den var väldigt billig......

Köpte den ny. Den var trång, ostadig, kort, skramlig. Mörk, mycket oljud, kass ventilation. Gjorde min häst livrädd för att åka transport.

Nu har jag en Böckmann Big Champion. Den är i aluminium, extra stor på alla håll, jättebra ventilation, mycket stadig. Jag har inte sadelkammare så det är massa plats. Vadderade väggar.

Det jag inte är helt nöjd med är att den har rullgardin. Känns som lucka är säkrare om transporten skulle välta. Men det blir mycket tystare med gardin så det är båda och. Vet att de går att beställa med lucka istället.

Sen var det dyrt men man får vad man betalar för...
 
Senast ändrad:
Min vv var den största modellen btw.

Kollade innan jag köpte Böckmann på cheval liberte. Det är som Värmlandsvagnen bara snyggare inslaget...

Boj, bra men för att få samma stl som Böckmann blev det dubbelt så dyrt och det hade inga extra finesser som gjorde att jag tyckte det var bättre.
 
Senast ändrad:
Det jag oftast stör mig på är små skötardörrar.
Star är det dessutom ett väldigt klent handtag vilket man inte vill ha om man kör tex föl.
Även mittstolpen med en liten del vägg som blir kvar när man tar bort mellanväggen är bökig med föl. Tung överlucka man ska hiva uppåt.

Cheval, håller med om otroligt dålig ventilation och trång fram så jag bara tänker att hästen kommer stoppa ned huvudet och fastna..

VV, skramlig och skränig.
 
kylinge ht1300 92

enkelaxlad, smala spiltor, original bommarna fram är inte fällbara och bakbommarnas låsning var med sprintar.
ganska mörkt och ganska trångt framför bommarna.

böckman topmaster 99
mjuk låg mellanvägg, jobbiga bakbommar, frambommarna gick inte att ta av och på då hästen stod i släpet (saknades 2cm :banghead:), bommarna gick inte att justera i höjd, skittung mellanvägg att flytta(även om det bara var gummimatta), inte världens bästa ventilation, övre luckan bak var apjobbig att få dit, man fick liksom klättra upp på rampen och trycka dit den :/.
skötardörrarna var också jobbiga att stänga. jag tyckte att det var alldeles för öppet och rymligt :rofl: hade varit bättre med andra bommar och hög hård mellanvägg. skumpigt då man körde det.

kan säga att jag sålde det stora fina släpet och behöll mitt lilla kylinge ^_^ trivs mycket bättre med det även om det är litet.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att inköpa en ny transport (ev en begagnad men av nyare årsmodell) och jag behöver tips och åsikter på vad ni tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp