En av mina bäska vänner, K, funderar på att köpa hund av mindre ras, inte med sådär jättemånga uppfödare i Sverige. Hon vill gärna ställa, precis som jag, och så hittade hon en uppfödare som fött upp massa fina hundar & verkar ha bra öga & fina linjer. Så långt allt väl. Men denna kvinna dömer inte sällan rasen, kan inte det vara en nackdel? Min kompis tänkte mest fördel (inte svårt följa den tankegången, haha) men jag i min cyniska hjärna börjar ju fundera på annat.. Får en domare döma sin egen uppfödning? Annars får ju min kompis börja utesluta en del tävlingar, vilket jag skulle förstå.
Och om domaren FÅR döma, kan det inte bli sura miner & rknas som jäv osv om hunden får bra kritik & kanske t.o.m HP/CK osv?
Tilläggas kan att det är en trimras och att uppfödaren/domaren erbjudit sig att hjälpa till med trim, vilket ju är snällt.
Min andra kompis P har en hundtrimmare som är domare & hon vill inte att de ska komma när hon dömer, och den tjejen trimmar alltså bara och har inen annan koppling alls.
Hur går det till egentligen? Mina är ju köpta av "vanligt folk" och trimmas inte så jag har ingen aning
Och om domaren FÅR döma, kan det inte bli sura miner & rknas som jäv osv om hunden får bra kritik & kanske t.o.m HP/CK osv?
Tilläggas kan att det är en trimras och att uppfödaren/domaren erbjudit sig att hjälpa till med trim, vilket ju är snällt.
Min andra kompis P har en hundtrimmare som är domare & hon vill inte att de ska komma när hon dömer, och den tjejen trimmar alltså bara och har inen annan koppling alls.
Hur går det till egentligen? Mina är ju köpta av "vanligt folk" och trimmas inte så jag har ingen aning