Nackdel köpa hund av domare?

Lenis

Trådstartare
En av mina bäska vänner, K, funderar på att köpa hund av mindre ras, inte med sådär jättemånga uppfödare i Sverige. Hon vill gärna ställa, precis som jag, och så hittade hon en uppfödare som fött upp massa fina hundar & verkar ha bra öga & fina linjer. Så långt allt väl. Men denna kvinna dömer inte sällan rasen, kan inte det vara en nackdel? Min kompis tänkte mest fördel (inte svårt följa den tankegången, haha) men jag i min cyniska hjärna börjar ju fundera på annat.. Får en domare döma sin egen uppfödning? Annars får ju min kompis börja utesluta en del tävlingar, vilket jag skulle förstå.

Och om domaren FÅR döma, kan det inte bli sura miner & rknas som jäv osv om hunden får bra kritik & kanske t.o.m HP/CK osv?

Tilläggas kan att det är en trimras och att uppfödaren/domaren erbjudit sig att hjälpa till med trim, vilket ju är snällt.

Min andra kompis P har en hundtrimmare som är domare & hon vill inte att de ska komma när hon dömer, och den tjejen trimmar alltså bara och har inen annan koppling alls.

Hur går det till egentligen? Mina är ju köpta av "vanligt folk" och trimmas inte så jag har ingen aning :D

Sv: Nackdel köpa hund av domare?

Åh det står i championatbestämmelserna från SKK. Jag har precis lagt undan dem och orkar inte resa på mig :angel: Men de finns på nätet...

Så här står det:
Domare får inte anmäla eller visa hund på
utställning där domaren själv dömer.
Domarelev och domaraspirant får inte anmäla
eller visa hund den dag tjänstgöring sker och
inte heller på annan dag under utställningen
anmäla eller visa hund för domare där tjänstgöring
skett eller ska ske.
Hund som under de senaste sex månaderna
före utställningen, provet eller tävlingen ägts,
trimmats, tränats, vårdats eller uppvisats av
domare eller person i domares hushåll, får
inte bedömas av ifrågavarande domare. Detta
gäller även i andra situationer där förtroendet
för domarens opartiskhet kan ifrågasättas.

Tack tack :bow: Så då får alltså trimmaren inte döma, men uppfödaren får det efter att det gått ett tag sen köpet. Men det känns ndå som att det kan bli sura miner, men det verkar det ju bli ofta i den världen :angel:

Det kan nog bli sura miner bara någon får reda på att du(eller om det var din vän i det här fallet) haft kontakt med domaren som dömer.
För att helt slippa irriterade miner från något håll så gäller det för domaren att hålla sig helt isolerad från andra :smirk:
I alla fall om det börjar gå bra - går det inte bra så bryr sig ingen...

Å inte för min del, jag känner inte en domare. Även om det varit bra för då hade jag kanske kunnat få tips om hur jag ska bete mig i ringen :angel:

Men pappan i Ps familj, som går hos trimmare med sin hund, kunde liksom inte alls förstå varför trimmaren inte ville döma deras hund. Jag försökte säga att hon kanske känner sig pressad att va snäll för de är hennes kunder, att hon är rädd att det ska bli jävsnack osv men det var ju bara spekulationer från min sida eftersom jag inget visste.

Jaa det kan inte va lätt att va domare så mkt snack som det är om "snörbedömning" (om det är så det kallas?:o å sånt.

båda mina hundar är uppföda av en utställningsdomare. Hon vill INTE att man ställer för henne med hennes uppfödning ( i mitt fall är det uteslutet ändå att jag skulle ställa för henne, 6 månaders regeln om träning och trimmning :) )

jag vet att hon bett sina valpköpare som bor längre bort att inte anmäla sina hundar till utställningen om hon ska dömma. (de som inte faller för 6 månaders regeln).

Hon är populär inom rasen men dömer sällan och aldrig här i Umeå oftast dömer hon lab eller golden då - vill inte dömma flat då så många inte kan ställa då.

Jag ser ingen direkt anledning att inte köpa av en domare - det är så få utställningar som det berör ändå om man håller sig inom 30 mil och ställer då en domare inte FÅR döma inom samma år på det avståndet.

Det är dock INGEN fördel att bli bedömd av sin uppfödare står det och väger mellan två hundar faller det nästan alltid till fördel för den andra.

Jag hatar snörbedöming!
I en av mina raser dömmer en dommare samma ras som han föder upp!
Och alla känner alla, och det är rangordning av vänner och kollegor, inte hund som bedöms..
Vaddå slicka arsle.. *muttrar extremt dumma ord*

Låter inte kul.. Jag såg ju som sagt en uppfödares hemsida en gång å hon skrev glatt om att domaren bott hos henne under showhelgen & hur bra det gick för hennes hundar. Det störde ju inte mig då jag inte ställt men jag kunde tänka mig hur snacket gick bland de som gjorde det. Men där tycker jag det var lite snett av domaren. Man behöver ju inte sätta sig i den sitsen. Men det är ju bara spekulationer, men jag hade känt mig illa till mods att såga nåns hund & sen åka hem till den personen.. :o

Men du har schnauser (stavninge är inge den bästa :angel:)?
Och samma dimmare dömer våra raser. :crazy:

Jag har inte, men mina kompisar (P) har :angel: Därav ser & hör jag en del..

hehe dimmare, givetvis Dommare!
Jadu de dömmer ju samma raser..
kan ej säga bu eller bä i "TS" fall. :crazy:

Tja men om det är som nån skrev att de bara får döma en inom 30 mil per år är det ju inga problem, min polare är inte typen som åker längre än så för att ställa i första taget, det vore om jag tvingade med henne :D Det är knepigt för dem utan bil vet ni..

Tack för svaren förresten!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 426
Senast: ako
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 015
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI