nackdel att inte ge betfor?

noble art

Trådstartare
jag har alltid gett betfor, liksom bara för ATT...... bra för magen, gott efter ridning m.m
men med mitt hösilage iår så går kalcium halten upp avsevärt, är det ok ändå att ge betfor o få för mkt kalcium (får ändå en helt ok kvot med fosfor) eller ska jag skippa betfor?

vilket foder ska jag ge utöver hösilage för att öka protein, fosfor, men utan för mkt kalcium? vetekli o havre funkar ju bra, något annat? vill helst inte ge havre då ägaren säger att han inte funkar på det, inte lusern, det ökar ju i och för sig proteinet men ger oxå för mkt kalcium. Har hippos alfa mindre kalcium än lusern pellets?

Efter mkt mixtrande får jag till det hyffsta med havre, betfor o vetekli- finns det något helfoder som kan jämföras med dessa 3?

Han är lättfödd och under igångsättning

Sv: nackdel att inte ge betfor?

Du behöver inte vara rädd för att ge för mycket calcium om överskottet kommer från grovfoder och dit räknas både betfor och lucern!

Varför ge betfor när det inte behövs? Min häst åt bara betfor när hon var boxkonvalicent, för magen då.

Finns massor att ge för att öka proteinet, tex krafft muskel 12mj och 370g smrp/kg foder.

Varför ge betfor när det inte behövs? Min häst åt bara betfor när hon var boxkonvalicent, för magen då.

Finns massor att ge för att öka proteinet, tex krafft muskel 12mj och 370g smrp/kg foder.

Visst finns det massor som ökar protein, men jag vill oxå öka fosfor utan att öka kalcium, och så vill jag inte heller få skyhöka protein värden, utan bara lagom.

Om man ger mycket vetekli bör man ha extra calcium i foderstaten eftersom fytinsyran i vetekli kelaterar till sig calcium och även en del spårämnen.

Om man ger mycket vetekli bör man ha extra calcium i foderstaten eftersom fytinsyran i vetekli kelaterar till sig calcium och även en del spårämnen.

Hade inte tänkt att ge mer än 100-200 gram vetekli, och just för att det ÄR mkt kalcium i fodret och kvoten med fosfor blir bättre med vetekli. Men nu har jag räknat så himla mkt fram o tillbaka så jag blir helt snurrig!!

Du kan ge fosforbalans!

För mig är det bara fördelar med att inte ge betfor. Jag skulle ge kwikbeet eller liknande istället om man vill ha betfibrer.

Betfor är INTE bra för magen.
det är bara något sägs men det är snarare taskigt mot magen på hästarna.
Jag skulle aldrig ge en häst betfor igen!

Jag skulle tro att det är det tillsatta sockret som avses. Melassen alltså. Det finns betfiber utan melass som är betydligt bättre att ge om man inte vill ha socker. Alla hästar tycker inte om det, men det är kanske en vanesak.

Jag tänkte oxå på sockret, men trodde det var främst med tanke på tänderna. På vad sätt skadar sockret magen?
Man kan ju hälla på mkt vatten, som man sen häller av innan man ger. Blir de mindre pigga isåfall om man häller av sockret?

Socker är inte nyttigt för någon del av kroppen, visst finns det gott om energi i socker så att hälla av vattnet gör ju att det blir mindre socker och därmed mindre energi.

Jag vet inte exakt VAD det är som inte är bra men att betfor är bra för magen ska bara vara en myt.
Vi stog nämnligen & diskuterade detta med ett antal vetrenärer under några stora wc tävlinar för många år sen. Då det ofta är mycket koliker i samband med långa resor & mkt tävlingar för hästarna. Vet avrede oss då att ge betfor. Vi som brukar ge tävlingshästarna betfor vid resor & vid tävlings platsen för att dem skulle dricka mer.

Vi slutade med betfor och mag och kolik problemen släppte!
Efter det så har jag inte get mina hästar för att " det ska vara bra för magen" mer =)

Jag vet inte exakt VAD det är som inte är bra men att betfor är bra för magen ska bara vara en myt.
Vi stog nämnligen & diskuterade detta med ett antal vetrenärer under några stora wc tävlinar för många år sen. Då det ofta är mycket koliker i samband med långa resor & mkt tävlingar för hästarna. Vet avrede oss då att ge betfor. Vi som brukar ge tävlingshästarna betfor vid resor & vid tävlings platsen för att dem skulle dricka mer.

Vi slutade med betfor och mag och kolik problemen släppte!
Efter det så har jag inte get mina hästar för att " det ska vara bra för magen" mer =)
Nu är inte veterinärer några foderexperter (långt ifrån) men naturligtvis reagerar olika hästar olika på betfor. Det passar inte till alla hästar, men är ett utmärkt foder för de allra flesta. Nu har ts alltid använt betfor och det funkar bra på hennes häst, så jag ser inget hinder att fortsätta med det om det passar foderstaten. Till ts föreslår jag då vetekli förstås eftersom det kompletterar betfor väldigt bra (om ts häst behöver energin och har funkat bra på det tidigare).

Fast nu är det ju så att INNAN det görs till betfor vi ger våra hästar, så utvinner man ju sockret från betorna. Det som blir kvar när man utvunnit sockret är de goda fibrerna. Betfor i sig innehåller inte socker, utan det är den melass man spiller på i efterhand som blir socker, och då i enkel lättuptagen form...villket det definitivt inte är i spannmål. Det finns mer socker i 1 kg havre än vad det gör i 1 kg betfor.

Ja, det är bra för magen, men frågan är ju: gav du melassfri eller inte melassfri betfor ?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 629
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama