Nackbandsmask

Men hur fastställdes diagnosen då? Var det pga han blev bättre efter avmaskningen? Avmaskade du en gång eller flera gr?

Att alla symptom visade på nackbandmask, svullnaden, såren, stelheten i nacken. Togs massa prover som alla var bra. Han blev bra direkt efter avmaskning förut den kvarstående mindre stelheten i nacken. Tror vi avmaskade igen efter några veckor. Detta var 2015

Jag som har extremt intresse gör just nackbandmask har träffat på TVÅ bekräftade fall sedan 80-talet. Sen några misstänkta.

Det som ger klåda är en allergisk reaktion när mikrofilarierna (larverna) dör. Därför kan det bli värre efter avmaskning.
Är du veterinär eller hur kommer det sig att du har ett extremt intresse för nackbandsmask?
Min egna veterinär har haft några fall, hon har varit veterinär sen -90. Har förstått det är rätt så ovanligt och att man inte gör speciellt mkt mer än att avmaskar.. Ja precis, min fick lite mer klåda 1-2 dagar efter avmaskningen men blev sen bättre och i princip symtomfri efter någon vecka +några dagar men nu då visat symptom igen.

Att alla symptom visade på nackbandmask, svullnaden, såren, stelheten i nacken. Togs massa prover som alla var bra. Han blev bra direkt efter avmaskning förut den kvarstående mindre stelheten i nacken. Tror vi avmaskade igen efter några veckor. Detta var 2015
Aha då är jag med. Vad gör typ av prover tog ni? Vanligt blodprov? Förutom skrapprovet då alltså. Jätteintressant att få höra. Har du kvar din häst och ”fungerar” den som ridhäst?

Är du veterinär eller hur kommer det sig att du har ett extremt intresse för nackbandsmask?
Min egna veterinär har haft några fall, hon har varit veterinär sen -90. Har förstått det är rätt så ovanligt och att man inte gör speciellt mkt mer än att avmaskar.. Ja precis, min fick lite mer klåda 1-2 dagar efter avmaskningen men blev sen bättre och i princip symtomfri efter någon vecka +några dagar men nu då visat symptom igen.
Jag träffade på den första hästen med nackbandmask på 80-talet när jag var liten hästtjej. Sen blommade mask-intresset upp på allvar och jag studerade allt jag kom över på min framtid, sedan jobbade jag nästan 8 år på Vidilab bland annat som informatör och höll föreläsningar om hästars inälvsparasiter. Just nackbandmasken har varit det mest intressanta hela tiden.

Jag träffade på den första hästen med nackbandmask på 80-talet när jag var liten hästtjej. Sen blommade mask-intresset upp på allvar och jag studerade allt jag kom över på min framtid, sedan jobbade jag nästan 8 år på Vidilab bland annat som informatör och höll föreläsningar om hästars inälvsparasiter. Just nackbandmasken har varit det mest intressanta hela tiden.
Intressant. Hur visade det sig på den hästen? Har du hittat något samband mellan hästarna som visar vilka som fått det och inte? (Tänkte på de misstänka fallen du nämnde tidigare också).

Intressant. Hur visade det sig på den hästen? Har du hittat något samband mellan hästarna som visar vilka som fått det och inte? (Tänkte på de misstänka fallen du nämnde tidigare också).
Den på 80-talet hade galen klåda i mankammen, totalt trasig stackars häst. Hon fick "gris-avmaskningsmedel" och blev helt bra. Ingen annan påverkad. Den andra fick lika i manualen men även i ansiktet. Blev också bra efter en avmaskning med ivermektin, tidigt 2000-tal. Enda sambandet var att båda var svarta och ston... De misstänkta såg jag bara bilder på, de bodde inte på samma ställe.

Aha då är jag med. Vad gör typ av prover tog ni? Vanligt blodprov? Förutom skrapprovet då alltså. Jätteintressant att få höra. Har du kvar din häst och ”fungerar” den som ridhäst?

Något stort blodprov tror jag, minns faktiskt inte helt hundra.
Han fungerade bra som ridhäst och fortsatte tävla hoppning några år efteråt. Sen fick han en svårare skada i hagen och den i kombination med artros och dåliga tänder gjorde att han fick somna in.

Nej man säger ju att en skimmel född brun har ett visst skydd mot melanom pga agouti (den gen som gör hästen brun).

Ja. I just fråga om risken för melanom/cancer hos skimmel är det bättre att vara född brun.
Men fuxar kan väl också ha agouti fast det inte syns?
Har för mig att jag läst här på buke, i färgtråden antagligen, att alla hästar bär på agoutigenen. Stämmer inte det? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
199
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka