nå, nu har veterinären varit ute

vinkelina

Trådstartare
fick äntligen tag på en veterinär som kom ut o kolla. han skulle komma kl 9 idag o besikta en anna häst som skulle säljas, det skulle ta ca 45 min, men det tog 2½ timme innan de var klar, var inte alls en sammarbetsvillig häst

nå, vid det laget så var min lilla heppa ganska sur över att inte ha sluppit ut, se vi lekte oxå lite cirkus vid böjprovet, har nog aldrig sett en häst hoppa baklänges på 3 ben :) vet höll i det fjärde, för han hade just lyckats få tag i det o tänkte INTE släppa. tyvärr fick han inte böjt det tillräcklig, men det blev endå en trea på kotleden (eller vad det nu heter, den som är längs ner)

så, nu skall jag söka reda på nån som kan köra mig till klinik för röntgen, då det troligen är hovbrosk :( men det lär dröja 2-3 veckor innan vi ens kan boka tid, var en annan i stallet som oxå skulle dit, skulle då åka med dem, men de skulle på semester först.

så nu är det "boxvila" i två veckor, hon får gå i en lite rasthage+ smärtstillande o sen ytterligare två veckor lugn vila

Sv: nå, nu har veterinären varit ute

'Hopperiet' under böjprovet tror jag inte var hon var sur för hon fått vänta, utan smärta.

Om det inte ens gick att böja som normalt, och hon var 3 grader halt var nog garanterat hhoppeliskuttet pga ont.

På en av mina förra kunde jag säga redan när vet började böja hur det skulle 'sluta'. Stod hon stilla och lugnt så ren eller max en grad, stod hon ryckte och surade så 1 - 2 grader, började hon krångla på riktigt så minst 3 grader.

Dagen hon dömdes ut ställde hon sig rakt upp och försökte hoppa baklänges på bakbenen när vet bara börjat böja fram. Efter 30 sek mesböjprov var hon 4 gradigt halt (om man, vad det nu skulle varit för vits att plåga henne så, böjt fullt ut och i 60 sek hade hon varit blockhalt).

Kan du inte få tag i ngn som kan köra in dig till kliniken tidigare så du slipper vänta?

Håller med ovanstående, när min häst trasslar när man böjer brukar det vara tämligen säkert att han är halt.

Det är vanligt att de hoppar bakåt när det gör ont vid böjning.
Jag hade inte väntat så länge med att kolla upp det ordentligt, har du ingen annan som kan köra er?

Risken finns ju alltid att skadan förvärras utan behandling.

nå, det är väl till 90% säkert att det är hennes hovbrosk som spökar....det fanns en annan som oxå skulle med sin häst till klink, men tyvärr en sån som jag inte vill sitta 2 timmar/enkelväg pluss en hel dag på klinik med. kommer jag dit med min hästkommer hon att ta komandot helt. litar mera på den andra tjejen, så därför väntar jag nog med att åka. vi disskuterade med vet, och han tyckte att vi nog kan vänta, om det är så att vi faktist åker sedan.

började fundera i natt. hon har krånglat med samma ben när man skall kratsa hoven, så det har ju säkert tagit sjukt då... men skall jag nu då kratsa hovarna eller låta bli den sjuka?

kan du inte åka ensam till klinik? Måste du åka med någon annan? Vore min häst sådär halt skulle jag bokat första bästa tid på klinik och åkt dit bums.

När man böjer benen är det ju lederna man böjer, inte hovbrosket. Det verkar konstigt tycker jag att hovbroskförbening visar sig så, men jag kan ju ha fel.

lite rätteles. det var hovleden som böjdes. kollade tidgare pappar som jag fick av förra ägaren då de hade röntgat henne för samma sakt, där stod det hovbrosk i vänster fram, böjprov 4+
jag kan tyvärr inte åka själv då jag inte har en bil med dragkrock (har inte heller nån som jag kan låna) transport, det kan jag dock låna samt att jag inte har BE kort, så jag får inte köra.
allt detta är saker som jag hade tänkt fixa i höst, men problemen kom inna jag fick det klart

När man böjer benen är det ju lederna man böjer, inte hovbrosket. Det verkar konstigt tycker jag att hovbroskförbening visar sig så, men jag kan ju ha fel.

Det är ju inte i själva hovbrosket dom får ont utan blir ju oftast halt någonstans i benet pga av h-brosket

Inte för att det egentligen är relevant men hur länge har du haft hästen? Och besiktades den innan köp? Tänkte på papprena du fick av förra ägaren där det konstaterats hovbrosk(förbening?) och en kraftig hälta.

Är den så halt så skulle jag i alla fall försöka få tag på någon som kan köra till klinik tidigare än när du kan samåka med någon.
Hade du bott i närheten så hade jag inte tvekat att köra... så fråga folk!

Min gamla tävlingshäst hade hbf i båda fram och fungerade utmärkt (tävlades regional hopp)tills en dag då han lyckades få en fraktur på hovbrosket. Det gjorde att han sedemera fick inflamationer i hov/kot-led samt carpus och fick sluta sina dagar.

lite rätteles. det var hovleden som böjdes. kollade tidgare pappar som jag fick av förra ägaren då de hade röntgat henne för samma sakt, där stod det hovbrosk i vänster fram, böjprov 4+
jag kan tyvärr inte åka själv då jag inte har en bil med dragkrock (har inte heller nån som jag kan låna) transport, det kan jag dock låna samt att jag inte har BE kort, så jag får inte köra.
allt detta är saker som jag hade tänkt fixa i höst, men problemen kom inna jag fick det klart

Man böjer hovled och kotled samtidigt, det går liksom inte på annat sätt. Troligen kände veterinären på hovbrosket också eftersom jag förmodar att det är veterinären som är 99% säker på hovbroskförbeningen.

Som andra säger bråkade hästen säkert pga smärta. Jag ser nästan på ögonen på mina om det ska ge utslag vid böjprov eller ej...

nej, hästen är inte besiktad vid inköp pga 2 saker, A skulle inte få nån försäkring på henne pga hennes ålder (16 år) och B jag kännde till hennes fel o brister sen tidigare, har ridit henne på ridskola sen 1998 , haft henne på foder sen aug 2007 o köpte henne i maj 2008
var medveten om att hon hade hovbrosk, och att hon skulle må bättre med ett lugnare tempo. vi myser på med vårt, skall jag sattsa mer på tävling blir det med en annan häst. förmodade att jag skulle hamna att behandla henne för brosket, men inte att de skulle komma så snart, men det är 7 år sedan sist. så egentligen kom det ju inte som en överaskning

Jag skulle inte vilja vänta 2-3 veckor med att åka in med en häst med 3-gradig hälta.. Går det inte att ordna på något annat sätt? Iofs sa ju veterinären att ni kunde vänta, men jag skulle ändå vilja åka in och kolla upp det så fort som möjligt.

förmodade att jag skulle hamna att behandla henne för brosket, men inte att de skulle komma så snart, men det är 7 år sedan sist. så egentligen kom det ju inte som en överaskning

Fast du vet ju inte än att det är just det som spökar.. Kan ju vara något helt annat också.

nej det kan ju vara pålagringar i kotleden tex. det vet man ju inte om man inte gör en noggran hältutredning. jag tycker det är länge att vänta tre veckor... men se iaf till att hästen håller sig lugn. 3 grader är mkt.

delvis kl

Jag håller med om att hästen, som har varit halt länge, inte bör vänta längre på diagnos och behandling. Dock är den ju inte 3 grader halt för att den får en sådan reaktion på böjprovet; den har en tregradig böjprovsreaktion.

Ts
Låter långsökt att det är hovbrosket med tanke på böjprovsreaktionen. Fö heter sjukdomen hovbroskförbening, hovbrosk har liksom alla hästar. Eller är det förändringar på brosket i hovleden du menar?

var nog hovbråskförbening som jag menade... slarvat lite med skrivningen

Inte för att det egentligen är relevant men hur länge har du haft hästen? Och besiktades den innan köp? Tänkte på papprena du fick av förra ägaren där det konstaterats hovbrosk(förbening?) och en kraftig hälta.

Är den så halt så skulle jag i alla fall försöka få tag på någon som kan köra till klinik tidigare än när du kan samåka med någon.
Hade du bott i närheten så hade jag inte tvekat att köra... så fråga folk!

Min gamla tävlingshäst hade hbf i båda fram och fungerade utmärkt (tävlades regional hopp)tills en dag då han lyckades få en fraktur på hovbrosket. Det gjorde att han sedemera fick inflamationer i hov/kot-led samt carpus och fick sluta sina dagar.

Dig blir jag gärna vän med ;)

Här sitter jag med helt plötsligt inte en enda släkting, kompis eller stallkompis med bil som man får köra lagligt med.

Riktigt tråkigt och tyvärr har vi inte råd att köpa en som man får köra med heller.

Vilket har lett till att min kille som är i mega-behov av sitt körkort i jobbet som kört hästarna olagligt till klinik runt 10 ggr nu med bil som ej får dra släpet plus att endast varselljusen funkar. Inte optimalt men vad gör man om man är tvungen?

Kollade på hyrbil men kände att min ekonomi inte pallade den extra belastningen med 990 kr dygn plus milersättning. Vilket rån helt sjukt att någon har råd. Jag önskar att det fanns dragbilar att låna för en ansenlig summa precis som transporter. Det borde ju egentligen finnas en marknad.

Till TS: Jag hade nog kört in hästen så fprt jag kan eftersom jag inte kan se mina djur gå och ha ont längre än nödvändigt. Precis som att om mina barn hade haft ont hade vi sprungit till doktorn direkt. Däremot brukar jag väl vänta en dag eller en hel vecka till och med om det är mig själv det handlar om.

Jag hade bokat tid och löst det på annat sätt. Det MÅSTE finnas någon lösning? Som Corax skriver hade jag också kunnat tänka mig att köra(mot ersättning), kanske finns det nån som bor nära dig som kan göra detsamma?

Liknande trådar

Hästvård Att ha en halt häst är jag inte van vid, trots att jag har flera stycken hästar Hästen som är 20, blev hastigt halt efter en hoppning...
Svar
13
· Visningar
1 733
Senast: höstmåne
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka